Hvala, gospa predsedujoča.
Spoštovani poslanke, poslanci, predstavniki Vlade, vabljeni.
Komisija za socialno varstvo, delo, zdravstvo in invalide Državnega sveta je danes na svoji izredni seji obravnavala Predlog zakona in pri tem se seznanila s stališčem Nacionalnega sveta invalidskih organizacij, Socialne zbornice Slovenije in pa Srebrne niti – združenja za dostojno starost.
V komisiji in prisotni smo ocenili, da je sprejem predlaganih zakonskih rešitev v trenutni situaciji nujen, prav tako tudi pozitivno ocenjuje hiter odziv Vlade na zaznane in prihajajoče težave določenega deleža prebivalstva pri kritju povišanih življenjskih stroškov. Hkrati pa se seveda opozarja, da se pritisk na cene in višje življenjske stroške pravzaprav komaj začenja. Zato že zdaj pozivamo Vlado, da najde rešitve, ki ne bodo zgolj kratkoročne in ki bodo upoštevale dejstvo, da draginja, kadar je prisotna dlje časa, ne prizadene samo ranljivih skupin, ki jih na nek način rešuje ta današnji Predlog zakona, ampak se pojavi, pravzaprav obremeni večje število prebivalcev. Tudi zato pozivamo k razmisleku ali se bo z aktualnim Predlogom zakona res zajelo vse tiste, ki jim energetski dodatek bil lahko v pomoč, in s tem seveda na podlagi podanih stališč omenjenih organizacij poziva predlagatelja oziroma ostale kvalificirane predlagatelje amandmajev, da preučijo predlog, ki je prišel iz prakse predvsem invalidskih organizacij, da se med upravičence do energetskega dodatka vključijo tudi druge skupine invalidov, na primer invalide, ki delajo skrajšani delovni čas, invalidsko upokojene z nizkimi pokojninami in tudi otroke oziroma družine z otroci s posebnimi potrebami, ki imajo nižje dohodke. Izpostavili smo tudi osebe, ki so vključene v poklicno rehabilitacijo in se tudi te pogosto srečujejo oziroma praviloma srečujejo s slabšim gmotnim stanjem, pri vključevanju na trgu dela pa pogosto rabijo dodatne tudi finančne spodbude, pri čemer lahko posledice draginje pri njih povzročijo ravno obratni učinek, torej izgubo interesa za delovno aktivacijo. Dolgoročno se komisija zavzema za vzpostavitev sistema, s katerim bodo ukrepi res prišli do tistih, ki jih dejansko najbolj potrebujejo. Prav tako smo mnenja, da bi morali opraviti poglobljen razmislek o načinu soočenja tudi v prihodnje s pritiski višanja cen stroškov na različnih življenjskih področjih. Trenutno se namreč ukvarjamo zgolj z blaženjem negativnih posledic ne pa tudi z razpravo in iskanjem vzrokov za nastale draginje, ki so seveda v veliki meri posledica tudi špekulacij na trgu z energenti ter posledično jasno prikazanimi visokimi dobički podjetij v okviru energetske panoge na račun življenjskih pogojev prebivalstva, kar je seveda nesprejemljivo in je Slovenija v tem primeru seveda samo kolateralna škoda velikih igralcev na svetovnem trgu. Vprašanje namreč je, kako bomo brez dodatnih ukrepov v smeri preprečevanja draginje oziroma njenega zmanjševanja lahko uspeli na dolgi rok ublažiti posledice samo z dodeljevanjem pomoči posameznim segmentom prebivalstva, kar seveda sredstev v proračunu kar naenkrat verjetno ne bo dovolj. Po zaključeni razpravi pa smo Predlogu zakona s temi opozorili izrekli soglasno podporo.
Hvala.