Govor

Tina Heferle

Hvala lepa, gospa predsednica za besedo.

Lepo dobro jutro vsem!

Jaz bom zelo na kratko predstavila neke ključne točke predloga stališča in sicer uvodoma lahko povem, da trenutno veljavna direktiva o enotnem dovoljenju je bila sprejeta decembra leta 2011 in v vmesnem času, torej v letu 2019, je v okviru preverjanja primernosti zakonodaje o zakonitih migracijah bilo ugotovljeno, so bile ugotovljene številne pomanjkljivosti trenutno veljavne direktive, zato je Evropska komisija aprila letos predstavila predlog prenovljene direktive o enotnem dovoljenju, ki je del tega novega svežnja dokumentov o zakonitih migracijah. Cilj predloga prenovljene direktive je tako racionalizirati postopek obravnavanja vlog in povečati njegovo učinkovitost, da bi Evropska unija postala bolj privlačna za delovno silo ter tudi hitreje nadomestila na ta način pomanjkanje na trgu delovne sile.

Zdaj, ključne rešitve, ki jih predlog prenovljene direktive ponuja so recimo možnost predložitve vlog, tako v namembni državi članici, kot iz tretje države, štirimesečni rok za izdajo zahtev zahtevanega vizuma in preverbo razmer na trgu dela. Potem možnost spremembe delodajalca v obdobju veljavnosti dovoljenja, ker, kar zmanjša upravna bremena v smislu ponavljajočih se vlog in pa nenazadnje tudi izboljšana je zaščita delavcev iz tretjih držav z zagotovitvijo, da se lahko tri mesece po izgubi zaposlitve zakonito prebiva še v državi članici.

Skratka, glede na predlog prenovljene direktive o enotnem delovanju, dovoljenju, predlagamo stališče, da Republika Slovenija predlog v splošnem podpira, saj so predlagane spremembe koristne, v bistvu številne koristi prinašajo tako potencialnim delodajalcem po vsej Evropski uniji, kot delavcem iz tretjih držav. Zdaj, ta splošna podpora v bistvu pomeni neko načelno podporo in predlog, da se prizadeva v smislu za čim boljše pogajalsko izhodišče. Torej predstavniki Republike Slovenije, ki bodo sodelovali v pogajalskem procesu, bodo ves čas seveda sledili stališčem, ki jih bo potrdil Državni zbor in si bodo na različne načine potem tudi v tem procesu prizadevali za čim večjo uveljavitev interesov Republike Slovenije.

Lahko pa še tudi povem, da izražamo v bistvu neko zadržanost, kar se tiče predlagane direktive v smislu, ko se nanaša, ki se nanaša, na pristojnost za vložitev vloge. Predlog namreč ne določa dovolj jasno po našem mnenju ali je treba državljanu tretje države omogočiti, da vlogo vloži v državi članici, v kolikor se v njej že zakonito nahaja, tudi v primeru, če nacionalna zakonodaja dopušča vložitev vloge v državi članici njegovemu delodajalcu. To je potrebno še podrobneje razjasniti, kot sem omenila že prej, in opredeliti v tem pogajalskem proces. Tako da v bistvu podpiramo predlog, da imetniki enotnega dovoljenja v času njegovega trajanja zamenjajo delodajalca in pri tem ohranijo zakonitost prebivanja v državi članici. Se pa v zvezi s tem postavlja vprašanje o samem statusu delavca v primeru ko ta izgubi zaposlitev pri prvem delodajalcu in nima potem pravice do denarnega nadomestila za čas brezposelnosti. Vemo kdaj se po naši zakonodaji pridobi pravica do denarnega nadomestila za brezposelnost. Tukaj smo samo zgolj zaradi razjasnitve teh določenih dilem, ki jih direktiva še odpira, izrazili pač neko zadržanost. To pa seveda ne pomeni, da je vlada proti tej direktivi. Zadržanost v bistvu samo napotuje slovenske uradnike, ki bodo sodelovali v procesu pogajanja, da pridobijo čim več informacij v zvezi s tem in da se te postopke razjasni.

Toliko na kratko. Hvala.