Govor

Danijel Bešič Loredan

Hvala za vsa vprašanja. Jaz mogoče bom kakšno izpustil, ker jih je dosti. Bila ste, kar hitra tako, da si nisem uspel vsega zapisati, ampak gremo lepo po vrsti.

V slovenskem prostoru je zelo malo strokovnjakov iz zdravstva, ki poznajo svojo delo, ki so dali že nekaj skozi in so ob svojem delu naleteli na oviro takšno in drugačno. Izbor na moji levi in na moji desni strani je z namenom. Skratka vse izkušnje, ki ste jih predhodna ministra dela skozi kje se je zataknilo, kaj je tisto, kar bi bilo treba narediti želimo z njuno pomočjo, z novo ekipo strokovnjakov videli ste, da na operativni ravni na MZ bodo drugi ljudje. Skratka, združiti želimo vse znanje, za katerega mislimo, da ga lahko implementiramo v sistem. Po mojih informacijah ja, Dorjan Marušič, je lastnik, vendar iz tega lastništva sodno izstopa.

Kar se tiče bom rekel sam tukaj se ne strinjam z vami, da sta oba imela polno podporo in možnosti kaj spremeniti. Marsikdo je šel, zaradi takšnih in drugačnih pritiskov. Ko so naleteli neke ovire. Vemo zakaj in kako. Skratka, ni bilo željene stabilnosti nikoli do sedaj ni imel minister za zdravje tolikšno podporo predsednika Vlade pri spremembah in nikoli do sedaj ni bil zdravstveni sistem v takem središču pozornosti kot je sedaj. Strinjam se z vami vse te anomalije, vse te nepravilnosti, ki so izhajajo iz časa pred covid. To razpravo poslušamo že 10 let. Covid in strategija covida je pripeljala samo do točke, da je razgelila v celoti zdravstveni sistem tak kakršnega imamo. Vse šibkosti, vse slabosti, vse organizacijske nepravilnosti vse kadrovske stiske in danes smo tukaj kjer smo. Torej vse tisto, kar se je vedelo že pred covidom je covid eksponiral do te točke, da je pravzaprav prišlo do stanja, kjer smo danes tam kje smo. To je dejstvo sedaj ne glede na to kdo je kaj sprejel in tako naprej.

Če ste me poslušala pred leti ja se strinjam z vami. Milojka Kolar je ministrica, ki je naredila največ škode v zdravstvenem sistemu to skozi trdim in bom trdil. S tem se strinjajo predvsem zdravniki na primarni ravni.

Kar se tiče mladih zdravnikov in izstopa zdravnikov iz sistema plač javnih uslužbencev. Tukaj vas moram popraviti to je zahteva Fidesa. Mladi zdravniki, kar se jaz pogovarjam se s tem ne strinjajo vsaj s tisto skupijo, ki se jaz pogovarjam. Tudi če boste brala njihov manifest želijo si drugih oblik dela in vsega. Naše stališče je in to sem rekel zavedamo se, da je sistem plač v zdravstvenem sistemu porušen. Zavedamo se, da moramo najti rešitve. Obljuba je cele Vlade in koalicije, da bomo do septembra vprašali vse kar si želijo. Ali je to neki skupni temelj in posamezni stebri oziroma bomo zdravstvo jemali kot celota pri tem, ko bomo postavljali neki nov sistem plač javnih uslužbencev, kjer bomo anomalije odpravili.

Res je tudi to, kar pravite, da se je žal zgodilo to skozi leta, da se je diplomirana medicinska sestra odmaknila od bolnika. To vemo. S komunikacijo bo treba najti način kako delo diplomirane medicinske sestre pripeljati vsaj v delu delovnega časa k postelji drugače nam bo medicinskih sester v sistemu zmanjkalo. S kompetencami, ki so bile takšne kot vse podpisane kakorkoli že pod različnimi pritiski in tako naprej se je naredilo, kar se je naredilo Veliko tega je bilo že rečenega na to temo. Kot rečeno na ministrstvu, zato direktorat na ministrstvu, zato dialog z Zbornico zdravstvene nege in najti rešitev kako popraviti napako, ki se je zgodila do te mere, da bomo spet postavili v relativno enakovreden položaj srednje medicinske sestre in bomo vrnili dostojanstvo kako bomo uredili delovanje diplomiranih medicinskih sester predvsem pa kako bomo zastavili kadrovanje za naslednjih 15 let, ker drugače bo v sistemu ostalo nič medicinskih sester in lahko sistem zapremo.

Točka na primarni ravni. Ja, veliko je naredila ta Vlada to tudi primarna raven pove pa vendarle samo eno četrtino tistega, kar so zahtevali. S komunikacijo, s tistim, ko želijo in mi se pogovarjamo z njimi bomo poskušali priti do točke, da najdemo najboljše skupne rešitve ob tem, da jih je toliko kot jih je. Z deficitarnostjo mogoče olajšamo uvod zdravnikov, ki je sedaj relativno otežen in imajo ustanove precej teže, kar se tiče oziroma težko zdravnike spravijo v sistem iz tujine. Skratka, veste, ko se pogovarjam z akterji je vedno razlika kar pravijo on in kar pravijo o delu in odnosu z vlado, vladami ne samo prejšnje z vsemi vladami. Na splošno velja, da so akterji v zdravstvenem sistemu razočarani nad politiko razočarani nad vtikanjem politike v vodenje zdravstvenih ustanov in nikoli ne pride do tega, da bi implementiralo tisto, kar se je želelo. Skozi desetletje različnih politik pa ne levih ne desnih vsi so imeli priložnost zdravstveni sistem spremeniti tudi politiki z vaših vrst in vaše stranke, ampak to je nepomembno danes. Pomembno je kje mi danes smo. Pomembno je, da je treba najti skupno šolo in širši družbeni konsenz.

Pravite, da vizije in strategije nimamo. Nihče je nima. Nihče nima strategije kako danes ukiniti dopolnilno zdravstveno zavarovanje. Nihče nima strategije kako izbrati najboljši delujoči zdravstveni sistem primerljiv z evropskimi zdravstvenimi sistemi. Če boste gledali novo razdelitev zdravstvenega sistema je Slovenija unikum. Že nekaj let se tujina ubada s tem kako imamo urejeno financiranje, izvajanja in tako naprej. Zato je naloga Strateškega sveta, da najde skupno točko za cel sistem, najboljši možni sistem financiranja, da skozi to, kar bomo naredili v 12, 18 mesecih, ko bomo poskušali zdravstveni sistem in mrežo stabilizirati in dobiti objektivne podatke o izkoriščenosti sistem, o bom rekel obremenitvi zaposlenih, o implementaciji kakovosti bomo lahko sistem spremenili. Tukaj so do sedaj vsi padli vse vlade vsi ministri za zdravstvo, ko so se najprej lotili dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja. To je za nas neka točka, da bomo to urejali v nekem konsenzu za širšo družbo postopoma in počasi. Ta Strateški svet ne bo jemal nobenega velikega denarja. Dorjan Marušič bo vodil sistem pro bono in marsikateri ljudje, ki bodo v tem Strateškem svetu delali bodo tudi to delali pro bono brez zaposlitev na ministrstvu mogoče za neko minimalno sejnino.

Ko pravite ja predlog zdravnikov. Jaz sem bral predlog zdravnikov, da bi koncesije podaljšali za nedoločen čas. To je predlog zdravnikov to ni predlog ministrstva. Jaz kar sem bral so predlogi. Z vsemi akterji se bomo pogovarjali in vsi naši koraki bodo šli v smeri iskanja najboljših možnih rešitev. Mi žal imamo danes sistem kot ga imamo. Sistem je mešan. Je javni, državni in pač lokalni. So koncesionarji in so čisti zasebniki. Ja in v neki točki bi radi prišli do tega, da ta dva sistema absolutno ločimo, da vemo kaj se opravi v javnem zdravstvenem sistemu in da vemo kaj se lahko opravi v zasebnem zdravstvenem sistemu, kar se lastništva tiče, ampak javno zdravstvo je pravica pacientov do zdravljena, ko ga potrebujejo. Do te točke moramo mi priti.

Vprašala ste me naj se opredelim do nekaterih točk. Mi imamo danes Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije. Nimamo zavarovalnice. Zavod ne deluje po principih zavarovalnice in imamo tri zasebne zdravstvene zavarovalnice, ki se ukvarjajo z dopolnilnim zdravstvenim zavarovanjem. Vse to je zakonsko jasno opredeljeno in stanje je takšno kot je. Tujina nam maha z rdečo zastavico, da vendarle dajmo nekaj tukaj narediti, ker ta zdravstveni sistem tipologija zdravstvenega sistema, ki ga imamo je ni nikjer in zato strategija izračuni za 20 let naprej kaj bomo naredili, koliko bomo plačevali vse to veste je osnova, da lahko mi napišemo kvaliteten, nov Zakon o zdravstvenem sistemu. Ne zakon z zdravstvenem zavarovanju, zdravstvenem varstvu, o zavodih o dolgotrajni oskrbi ne. krovni zakon tako kot je to urejeno v razvitih državah. Imajo krovni zakon, kjer je opredeljeno financiranje, kjer je opredeljeno izvajanje, kjer je opredeljena oskrba. Jaz sam si želim, da bi imeli zdravstvo kot je na Nizozemskem. Eno zdravstvo je, sistem je tak kot je. Ja vedno, ko to rečem vsi kimajo z glavo tudi vi ste zakimala z glavo. Ni potrebno, tako je. Želja je taka, da do tega pridemo vsi brez izjeme. Rečejo saj to ni možno v tem našem zdravstvenem sistemu pa je. Jaz pravim, da je možno in to bomo tudi z ekipo dokazali. Mogoče boste presenečena, da bo čez čas nekdo v ekipi tudi iz vaših vrst. Nič hudega, če bo dober strokovnjak in bo dela bo imel možnost delati v naši ekipi. Nas res ne zanima to. Nas zanima stroka, nas zanima kdor nekaj v medicini, v zdravstveni ekonomiki, v pravu, v medicini nekaj ve tako bomo delali naprej. Tako, da vse tisto, kar pravite je delno res, delno ni res, je pač vaše videnje, mi imamo naše videnje. Vse politične opcije so imele v 20 letih priložnost zdravstveni sistem spremeniti pa ni nobenemu uspelo. Danes smo tukaj kjer smo. Naša stališča so jasna. Naša pot je jasna, predstavil sem jo, ekipa je jasna in po tej poti bomo seveda poskušali iti. Dejstvo je, da moramo medicino vrniti na primarni nivo. Dejstvo je, da moramo priti do tega, da imamo močne, dobro vodene državne ustanove. Dejstvo je, da moramo imeti delujočo nujno medicinsko pomoč hkrati z urgentnimi centri. Omenili ste kolega Prosena. Kolega Prosen ni postavljal urgentnih centrov. Kolega Prosen je deloval v tej skupini. Urgentni centri so bili postavljeni, zgrajeni na silo, ker so bila sredstva iz EU, opozarjal je na nepravilnost in ni bil akter. Akter je vedno minister, akter je Ministrstvo za zdravje. Bil je imenovan v skupino, hotel je stvari izpeljati do konca. Sama se spomnite upora javnosti kako so vse te stvari tekle in danes je stanje tako kot je. Tako da ad personam ne. Lahko vam pa danes zgotovim, da je Urgentni center Maribor najbolje delujoči urgentni center pa ne bom bral drugih pisem regionalnih ali pa perifernih bolnic, ker jim urgentni centri so tik pred zlomom. Ja, urgentni zdravniki so, jih imamo 200 rabili bi jih 600, jih nimamo. Ne mislimo iti v spor z nobene lokalno skupnostjo in ne mislimo nikjer jemati nujne medicinske pomoči, zato da lahko zapolnimo urgentne center. Mladi zdravniki so napisali kaj želijo pa na petem mestu je plača in izstop iz plačnega razreda. Še prej je digitalizacija, še prej je urejeno okolje, še prej so stvari, ki jih moramo urediti. Se pa strinjam z vami, da mlad zdravnik, specializant s tako plačo kot jo ima danes težko dela v tem sistemu. Vse to vemo.

Jaz upam, da sem odgovoril, če sem kaj spustil veliko tega je bilo me mogoče še enkrat vprašajte.

Hvala.