Govor

Najlepša hvala. Lep pozdrav kandidatu za ministra, vsem prisotnim!

Zdaj, ko gledam vašo ekipo, je ekipa, ki je v bistvu imela že priložnost stvari v zdravstvu urediti. Ekipa, ki je odšla samovoljno ali pa ne samovoljno. Zato mene v bistvu zanima kakšen je vaš razlog, da ste ponovno povabili v svoj delokrog ljudi, ki so že bili ministri, pa tudi ljudje, ki bodo v bistvu v vaši ožji ekipi, ki so tudi že bili na določenih funkcijah, pa bom rekla, bole mal od njih.

Naslednja stvar pa, evo, jaz imam več stvari, ampak kakor ste rekla, da pač po nekih sklopih bom poskušala, pa se bom mogoče še potem vsekakor še enkrat javila.

Prvo vprašanje, ki je oziroma vaše mnenje o tem. V splošnem dogovoru za leto 2020, pa tudi za 2021, je bil poizkus, da se za financiranje neprofitnih agencij za področje kakovosti, varnosti in standardizacije in vrednotenje novih zdravstvenih tehnologij zagotovijo sredstva z odvzemom 0,1 % sredstev zdravstvenim programom ter 0,1 % prihodkov vse profitnih organizacij, družb, zadrug, zavodov in podjetij in tako naprej. Delno pa bi se naj sredstva zagotovila tudi iz državnega proračuna. Vsi izvajalci zdravstvenih storitev bi morali pridobiti akreditacijo pri akreditacijski ustanovi, ki je pridobila akreditacijo / nerazumljivo/ in akreditacijski hiši za certifikacijo na podlagi standarda ISO 9 tisoč 1. Če izvajalci ne bi izpolnjevali pogojev za akreditacijo bi se jim priznana vrednost programa specialistične bolnišnične dejavnosti za koledarsko leto zmanjšala za 0,3 %. Sedaj vprašanje je pa tole. Pogoje za akreditacijsko agencijo ima le eno podjetje v Sloveniji in to je AACI d. o. o. katere solastnik in ustanovitelj je Dorijan Marušič. To je prvo vprašanje kako boste te zadeve reševali, ker smo slišali, da boste ustanovili nov Urad za kakovost in tudi v koalicijski pogodbi piše tudi Urad za investicije oziroma Agencijo za investicije in kakovost nabave v zdravstvu?

Naslednje vprašanje je gospod Gregor Prosen je postavil urgentne centre, mrežo urgentnih centov in / nerazumljivo/ v letu 2015 in tudi sodeloval pri pravilniku. Danes berete njegov pismo kako je vse narobe. Takrat smo opozarjali, da ni urgentnih zdravnikov, da to vemo vsi. Da je težko proti do urgentnih zdravnikov. Neke zadeve so se sedaj sicer z zakonodajo preko PKP spremenil. Upam, da jo poznate. Zanima me kako to, da tudi gospod Gregorja Prosena, ki ga drugače strokovno ne morem ocenjevati niti tako ali drugače, ampak kot ste dejali Urgentni center Maribor je eden izmed boljših urgentnih centrov, vendar on je postavil to mrežo. Zakaj sedaj to jamranje, če rečem po domače?

Naslednja stvar, ki je dejali ste, da nimamo negovalnih bolnišnic, da je stvar pač takšna, da mislim vse to, kar ste naštevali tudi investicije izrabljena oprema in tako naprej. Vse to drži in zato je vlada v odhajanju namenila 2 milijardi evrov za UKC Ljubljana Maribor. Potem za splošne bolnišnice, za negovalne bolnišnice. Za to so se pridobila tudi evropska sredstva. Konec koncev tudi še za psihiatrične bolnišnice, porodnišnice, za primarno raven in tako naprej. Ali nameravate glede na to, da sem prebrala mislim, da celo v koalicijski ali pa v ene vaših intervjujev, da mislite to zadeve rebidirati? Kaj to pomeni? Ali pomeni odvzem denarja ali pomeni to na novo postavljene investicije v prioritetne v katero smer mislite investicije uvesti? Ker to, kar ste dejali to ni od covida, da ni negovalnih bolnišnic. Govoriti, da je Covid tisti, ki je pač sedaj ni tega ni onega to so dolge stvari mislim dolgo časa trajale in tako kot pravim ob sebi imate ministrsko ekipo, ki je imela priložnost te zadeve urediti pa jih ni, zato še enkrat bolj to vprašanje glede tega.

Potem dejali ste družinski zdravniki, da jih ni. Dobro sedaj s PKP so se ene zadeve konec koncev glede tega, da se subvencionira, če gre za specializira družinsko medicino mislim, da je bila to ena izmed prvih spodbud. Jaz upam, da veste kdaj je bil najvišji upad vpisan na družinsko medicino. Takrat, ko je gospa ministrica Milojka Kolar Celarc sprejela tisto oziroma Državni zbor je sprejel, ampak ne na njen predlog famozno peto alinejo 3.a člena, kjer se je podaljšalo kdaj lahko začnejo samostojno opravljati zdravstveno dejavnost in to je bilo sedaj odpravljeno tudi na prošnjo mladih zdravnikov. Mladi zdravniki kolikor jaz vem želijo izstopiti iz enotnega plačnega sistema. Več pogovorov je bilo vodenih od leta 2022 do dane tudi z njimi, čeprav niso reprezentativni sindikat, ampak so združenje kot ste dejali in je to njihova močna želja, zato mene zanima kako boste reševali plačni sistem v zdravstvu? Jaz verjamem, da poznate kakšne so plačni razredi specializantov, specialistov glede na diplomirane medicinske sestre. Kot diplomirana medicinska sestra ima višji plačni razred od zdravnika veste, da je težko v timu delati. Moram reči tukaj vam moram dati prav, da je potrebno diplomirane medicinske sestre ponovno jih postaviti k bolniku in ne k administraciji. Je pa slišati, da bo to zelo težko. Diplomirane medicinske sestre so se navadile delati za računalnikom, v pisarni in ne o bolniku. Pa tudi verjetno to veste, da je Pravilnik o kompetencah sprejel vaš kolega na desni strani, ki bi naj danes to popravljal.

Še to. Pravite, da so pripravljeni zdravniki delati tudi v ambulantah za tiste, ki niso opredeljeni. Jaz upam, da poznate splošni dogovor iz leta 2021, ki zadeve malce vendarle spreminja, ker bom rekla stališče je takšno, če imaš ti v ambulanti, kjer zdravniki krožijo, potem kot prideš kot bolnik imaš za vsak drugega zdravnika in ta zdravnik za vsak napiše drugemu specialistu. Tako, da je bolje po mojem, da ima neki bolnik skozi kontinuitilno torej, da ostaja pri istem zdravniku. Takšne ambulante po mojem niso dobre glede na to, da pač zdravniki krožijo bolnik pa prihaja in zato je prišlo do tega tudi, da se sedaj tisti, ki delajo torej po višjem glavarinskem količniku kot je opredeljen se jim dodatno plača ravno, zaradi tega, da se lahko bolniku, ki niso opredeljeni prihajajo k posameznemu zdravniku ne pa k več zdravnikom. Problem je pa to, da zdravniki ne želeli vpisovati do glavarinskega količnika, da jih eden ima vpisanih sedaj karikiram tisoč eden jih pa ima 2 tisoč 200 plačilo pa isto.

Pravite, da boste preko zakonodaje poskušali odpreti splošni dogovor. Saj splošni dogovor ste vmes povedali lahko odpreš z aneksom ne vem zakaj bi zakonodajo spreminjali. Tako da je vprašanje torej kakšno je vaše stališče do splošnega dogovora? Dejali ste, da v splošnem dogovoru boste z aneksom odprli tako, da bodo plačane vse storitve. Tukaj me pa zanima finančna konstrukcija. Torej koliko predvidevate, da bo to stalo? Kje boste ta denar vzeli? Na kakšen način boste v bistvu to pokrili? In ali boste v bistvu medresorsko to lahko uskladili z Ministrstvom za finance?

Vi ste dejali večkrat ste poučili tudi javnost, da moramo koalicijsko pogodbo brati v dveh delih. Prvo, interventno. Tisto, kar naj bi v 18 mesecih naredili, potem pa za v naprej. Sedaj meni se zdi mislim vsaj do sedaj, kar ste povedali, ker ste dejali, da 12 mesecev bo imel Strateški svet čas, da pripravi strategijo invazijo razvoja slovenskega zdravstva. Jaz sem pričakovala, da to že imate, ker ste jo tudi razlagali vizijo in strategijo. Potem pa pomladi 2024 pa bodo začeli nov sistemski zakon pisati pravniki. Torej do leta 2024 bomo gasili požar, čeprav pravite, da je treba zadevo zarotirati takoj, ker glede na to, kar razlagate in kar vemo v zdravstvu bo zelo težko, ker se po malem premika in to rotacija. Bojim se, da bo ta Strateški svet bolj goltal denar kot karkoli drugega. Vi ste razlagali strategijo, vizijo razvoja slovenskega zdravstva sedaj pa pravite, da to pričakujete do pomladi 2024. Mogoče to vseeno opredelite.

Sedaj pa stvar, ki pa seveda najbolj guri bom rekla slovensko javnost iz vaše koalicijske pogodbe je to in kar ste tudi sami dejali, da zdravniki predlagajo koncesije za nedoločen čas. Tukaj se bom dotaknila te razmejitve javnega in zasebnega zdravstva s spremembo Zakona o zdravstveni dejavnosti bo odpravljeno popoldansko delo zdravnikov pri zasebnih izvajalcih zdravstvene dejavnosti in koncesionarjih ter uvedba konkurenčne prepovedi dela. Ali menite, da lahko nekomu prepoveste konkurenčno opravljanje delo, če to delo opravlja v svojem prostem času? To je to vprašanje.

Prosim, to bom pa zadnje. Če se opredelite do naslednjih stališč. Moti nas monopol ene same javne zdravstvene zavarovalnice. Dopolnilno zdravstveno zavarovanje mora postati obvezno, ki bi ga tržile vse zavarovalnice ne samo javna. Vzpostaviti ravnovesje med izvajalci v javni lasti in tistimi v zasebni lasti. Javno zdravstvena dejavnost lahko izvaja kdorkoli ne zgolj javni zavod ali zdravniki s koncesijami. Toliko za enkrat.

Hvala.