Hvala za besedo, gospod predsednik. Kolegice in kolegi, državna sekretarka, lep pozdrav vsem!
Predlog zakona o katerem bomo odločali danes ni nov. kot veste je Državni zbor leta 2019 podoben predlog istih predlagateljev že zavrnil. Takrat je bilo predlagano, da bi se osebam, ki niso kreditno sposobne, z državnim jamstvom omogočile pridobitev stanovanjskega posojila za namen reševanja stanovanjskega vprašanja. S tem bi posameznik lahko najel stanovanjski kredit za dobo 30 let z glavnico 150 tisoč evrov. Po treh letih, pri čemeri ne moremo spreminjati dejstva, že za čas volilne kampanje, so se v Poslanski skupini SDS odločili, da bodo ponovno predlagali postavitev stanovanjske jamstvene sheme, s katero se bo polnoletnim fizičnim osebam, starim do 38 let, ki so državljani Republike Slovenije, in imajo v njej prijavljeno stalno prebivališče, in ki po sklepu Banke sveta Banke Slovenije niso kreditno sposobni za pridobitev kredita pri bankah za reševanj stanovanjskega vprašanja, omogočilo lažje reševanje prvega stanovanjskega problema.
Najvišja višina kredita, za katero bo lahko izdano jamstvo, po tem Predlogu zakona je 200 tisoč evrov. Ročnost kredita bo omejena na največ 30 let, pri tem pa bo kreditojemalec moral kredit zavarovati s hipoteko in zagotoviti vsaj 20 % delež lastne udeležbe.
Predlog iz leta 2019 je nastal kot posledica sprejetih zaostrenih pogojev s strani Banke Slovenije, ki veljajo tudi za pridobitev stanovanjskega kredita. Takrat so namreč začela veljati nova pravila, ki jih je Banka Slovenije prejela za predplačevanje razkreditiranja in zadolženosti. Bančni regulator, tako glede pridobivanja stanovanjskih kreditov, med drugim, zahteva, da razmerje med letnim stroškom servisiranja celotnega dolga in letnim dohodkom kreditojemalca ne sme preseči 50 % za kreditojemalca z dohodkom, nižjim od dvakratnika bruto minimalne plače. Kreditojemalcu mora tako po servisiranju dolga ostati vsaj znesek v višini 76 % bruto minimalne plače.
Kot veste, smo bili takrat, poleg omenjenega zakona, priča več akcijam, ki so polnile slovenski medijski prostor, in zaposlovale Državni zbor, ter ponujale takšne in drugačne rešitve za razrešitev stanovanjskih problemov, s katerimi se srečujejo zlasti mladi, mladi družine in prekarci.
Z reševanjem oteženega dostopa do stanovanj, zlasti pri mladih in mladih družinah, ki svoj stanovanjski problem rešujejo prvič, je bil v tem mandatu v skladu z Resolucijo o nacionalnem stanovanjskem programu do leta 2025 sprejet novi Stanovanjski zakon, ki pa vse aktivnosti države, občin in stanovanjskih skladov v bodoče usmerjajo predvsem v krepitev fonda javnih najemnih stanovanj.
Če se spomnite, je osnutek zakona celo predvideval, da bi Stanovanjski sklad nudil poroštva za državljane, ki prvič rešujejo stanovanjsko vprašanje, in jim oblika zaposlitve oziroma višina dohodka ne omogočata samostojne pridobitve kredita. Slednji predlog rešitve je zato iz Predloga zakona izpadel, saj je bil tudi po našem mnenju v nasprotju s cilji in poslanstvom državnega Stanovanjskega sklada.
Nepovezani poslanci smo takrat namen predlagatelja podprli. Predlagane rešitve pa smo zavrnili, saj je imel zakon vrsto pomanjkljivosti. Zato je dobro, da so predlagatelji prvotni predlog popravili, in da se tako zagotavlja minimalna lastna udeležba, da se določa lastništvo, in da pri jamstveni shemi določena tveganja nosijo tudi banke in tako naprej.
Ocenjujemo, da je predvideno izdajanje državnih jamstev za mlade, ki potrebujejo kredit, predvsem za prvo reševanje stanovanjskega vprašanja, nakupov stanovanja kot dopolnilni ukrep za dostop do lastnega primernega stanovanjskega stanovanja smiseln ukrep. Sledi namreč, dolžnost je države za ustvarjanje možnosti, da si državljani lahko pridobijo primerno stanovanje, bodisi najemno, bodisi lastniško.
Očitek, ki ga naslavljamo na predlagatelja, pa je ta, da se po sprejetju Stanovanjskega zakona, ki je v pristojnosti Ministrstva za okolje in prostor, ni zgodilo nič, saj je bila priprava posebnega zakona, ki ureja jamstveno shemo Republike Slovenije, za tiste mlade, ki jih ukrepi Banke Slovenije omejujejo pri najemu stanovanjskih posojil, pri pristojnosti Ministrstva za finance. Aktualni minister je Predlog zakona, ki je bil že pripravljen v času prejšnje Vlade, pospravil v predal, stranka, ki ji pripada, pa se je na te rešitve v imenu mladih ponovno spomnila ravno v času volilne kampanje, seveda slučajno.
Zdaj, glede na omenjene očitke, Nepovezani poslanci Predlogu zakona ne bomo nasprotovali. Nepovezana poslanca iz Gibanja Svobode, pa želim opozoriti, da smo ukrep za uvedbo garancije države za kredit za nakup prvega stanovanja uvrstili tudi v program stranke in bomo te vsebine na politično agendo uvrščali tudi po volitvah. Hvala lepa.