Govor

Gregor Perič

Hvala lepa, gospod podpredsednik. Kolegice in kolegi, minister, državni sekretar, lep pozdrav vsem!

Voda je nujna za življenje vsakega živega bitja in neprecenljiva dobrina, ki mora biti zagotovljena vsem. V Sloveniji je pravica do pitne vode od leta 2016, ko smo poslanci soglasno oziroma brez glasu proti potrdili dopolnitev Ustave, človekova pravica, ki je zaščitena na najvišji pravni ravni. V SMC tudi danes menimo, da je vpis pravice do pitne vode v Ustavo izjemnega pomena za našo državo. Ugotavljamo pa, da se danes na podlagi tega dopolnila Ustave na dnevni red Državnega zbora vedno pogosteje uvrščajo tudi zadeve iz pristojnosti lokalnih skupnosti. Danes bomo tako razpravljali o zaščiti pitne vode na območju ljubljanskega vodonosnika. Konkretno gre za projekt gradnje kanalizacijskega voda, investitor katerega je Mestna občina Ljubljana. Nemara se zato zastavlja vprašanje, ali to vprašanje sploh sodi v pristojnost Državnega zbora. V SMC se nam zdi pomembno, da o tej zadevi razpravljamo predvsem z vidika pitne vode kot ustavno varovane pravice. Ne glede na to, da so priporočila lokalno obarvana, pa je čista pitna voda brez barve, vonja in okusa. Na matičnem odboru smo tudi poslanci dokazali, da v primeru, ko govorimo o zaščiti pitne vode, barva naših političnih nazorov v resnici ni pomembna. V zvezi s projektom gradnje kanalizacijskega kanala C0 se vrstijo številna opozorila lokalnih prebivalcev in okoljevarstvenih organizacij, da je bilo samo načrtovanje projekta neustrezno, njegova izvedba pa izjemno problematična.

Tudi v SMC se sprašujemo, kako je možno, da lahko nekdo gradi kanalizacijo nad vodonosnikom, ob tem da presoja vplivov na okolje nikoli ni bila sploh izvedena. Vsakemu je lahko jasno, da tukaj nekaj smrdi. Zato smo seveda veseli, da je aktualno vodstvo Ministrstva za okolje in prostor že pristopilo k razjasnitvi vseh odprtih vprašanj glede tega. Sama postopkovna revizija je že zaključena in je pokazala na sum nepravilnosti pri odločitvah ter na slabe prakse v postopkih. Ministrstvo je zato naročilo tudi pregled postopkov umeščanja v prostor ter pravni pregled zakonitosti izdanih odločb. Žal pa je bil javni razpis za recenzijo tehničnih rešitev projekta neuspešen in ga bo moralo ministrstvo ponoviti. Kot vidimo, je Ministrstvo za okolje in prostor že naredilo konkretne korake v smeri razjasnitve vseh okoliščin glede gradnje kanalizacije C0. Na matičnem odboru je SMC predlagana priporočila tudi podprl. Še več, koalicijske poslanske skupine smo predlagale dve dodatni priporočili, saj ocenjujemo, da je projekt problematičen z več vidikov in da mora za morebitne nepravilnosti tudi nekdo odgovarjati. Poslanci SMC bomo predlagana priporočila tudi tokrat podprli. Prepričani smo, da bodo Ministrstvu za okolje in prostor dala še dodaten zagon, da brez kakršnihkoli dvomov ugotovi, ali je prihajalo do nepravilnosti pri načrtovanju in pri sami izvedbi projekta gradnje kanalizacije.

Varna oskrba s pitno vodo je izjemnega pomena in naloga vsake lokalne skupnosti je, da vsak vir pitne vode zavaruje pred onesnaženjem. Ne pozabimo, preventiva je boljša kot kurativa in v tem primeru to še kako drži. Hvala lepa.