Govor

Hvala, predsedujoči, za besedo. Lep pozdrav, poslanke in poslanci! Pozdrav ministru za okolje in prostor!

V razvitem svetu, pa tudi ne, tudi tam, kjer velja zdrava kmečka pamet, velja, da odplak ne pelješ nad zbirališčem svoje pitne vode oziroma da kanalizacije ne hraniš nad svojim lastnim vodnjakom. Vendar pa Mestna občina Ljubljana nad vodovarstvenim zajetjem Kleče, ki nudi vodo Ljubljanski kotlini, to je skoraj 300 tisoč prebivalkam in prebivalcem pa tudi obiskovalcem Ljubljane, gradi kanalizacijski vod centralne čistilne naprave. Po mnenju civilnih iniciativ in nevladne okoljske organizacije Alpe Adria Green se projekt realizira na osnovi neprimernega prostorskega akta; in sicer na vodovarstvenem območju od Broda do Ježice. Alpe Adria Green, ki je v izboru najbolj neekološke osebnosti leta na vrh črne liste za leto 2018 uvrstila prav Mestno občino Ljubljana, je pred časom pripravil precej obsežno analizo, v kateri med drugim piše, citiram: »Grožnja onesnaževanja vodonosnika iz kanala C0 je objektivno prisotna. Poškodbe kanala C0 in iztekanje nevarnih odpadnih voda v vodonosnik bi oslabile njegovo funkcijo prečiščevanja vode iz reke Save. Ljubljana bi lahko izgubila ta nenadomestljivi vodni vir in ostala brez pitne vode.« Skrbi dejstvo, da Mestna občina Ljubljana gradi to kanalizacijo brez nekega jasnega načrta, po trasi, ki je že na videz, po ortofoto posnetkih popolnoma neprimerna, ne po najkrajši liniji, ampak preko meandrov, kar dodatno poveča nevarnost poškodb na omrežju; in da gradi na podlagi gradbenega dovoljenja, ki ga je po mnenju strokovnjakov dobila s prevaro. Okoljevarstveniki opozarjajo, da gre za gradnjo objekta na aktivni geološki prelomnici, kjer so potresi stalnica v daljših časovnih razdobjih, kar potrjuje tudi geološko poročilo, ki je priloženo k temu projektu in ugotavlja, da trasa ni najbolj primerna za izgradnjo takšnega objekta. Strokovnjaki s področja komunalnega inženirstva, geomorfologije, varstva okolja, hidrogeologije in drugih sorodnih strok so prav tako ocenili, da predvidena izvedba ne omogoča popolne nepropustnosti kanala za fekalije; in je zato pitna voda v prihodnje hudo ogrožena, če se bo ta projekt izpeljal do konca.

To posebej opozarjam v luči dejstva, da je bila 17. novembra 2016 v Državnem zboru izglasovana dopolnitev Ustave s 70.a členom, med predlagatelji je bil med drugimi tudi aktualni minister za okolje in prostor; kjer piše: »Vsakdo ima pravico do pitne vode. Vodni viri so javno dobro v upravljanju države. Vodni viri služijo prednostno in trajnostno oskrbi prebivalstva s pitno vodo.« Če se z onesnaženjem zaradi nespametnega projekta pitna voda onesnaži, se s tem krši 70.a člen Ustave. Pravica do čiste pitne vode je ustavna kategorija, vse aktivnosti v zvezi z njo torej presegajo namen, kapacitete ali pa pristojnosti Mestne občine Ljubljana oziroma lokalnih oblasti in so stvar širšega javnega pomena, torej tudi stvar Državnega zbora in Vlade Republike Slovenije. Glede na navedeno prebivalce Mestne občine Ljubljana pa tudi vse tiste, ki v občini delajo ali pa so zgolj na obisku, upravičeno skrbijo nepravilnosti v postopku, ki povečuje nezaupanje v izgradnjo tega projekta in tudi v dobronamernost tega projekta. Lastniki kmetijskih zemljišč, ki nasprotujejo kanalizacijskemu kanalu C0 prek vodovarstvenega območja, so v bistvu v tem pogledu zadnji branik ustavnega varovanja pravice do pitne vode. Praktično vsak postopek pri izvajanju tega projekta priča o tem, da so bile kršitve, da so določene institucije umanjkale, niso opravile svojega dela, ali pa so kršile svoje normativne podlage in dopustile in še dopuščajo, da se projekt izvaja naprej. Kot sem rekel, čeprav naj bi kanalizacija tekla čez vodno zajetje, ta projekt po mnenju Arsa, po mnenju Ministrstva za okolje in prostor v preteklosti ne potrebuje presoje vplivov na okolje. Razumi, kdor more.

V tem projektu se tudi ne spoštuje zasebne lastnine. Izvajalec del kot buldožer rovari po zasebnih zemljiščih, na katerih nima služnostne pravice, dela zunaj dovoljenja gradbenega dovoljenja, ki mu omejuje pas na šest metrov, prosto razpolaga s 16-metrskim prostorom, za sabo pušča mrtvico s kamni na rodovitnih kmetijskih zemljiščih. Tistim posameznikom, ki branijo svojo lastnino, pa s pomočjo sodstva grozi s 5 tisoč evrov odškodnine za vsak dan, ko želijo ohraniti lastno zemljišče.

Naj vam povem, kaj je v enem od poslanskih vprašanj odgovorilo Ministrstvo za okolje in prostor v zvezi s kanalom C0 in njegovo lokacijo, citiram: »Kljub temu pa lahko ocenimo, da izbrana trasa predstavlja potencialno nevarnost za vodni vir, saj poteka neposredno preko ožjega vodovarstvenega območja s strogim režimom varovanja 2A, dotika pa se tudi najstrožjega vodovarstvenega območja.« Uradno mnenje Ministrstva za okolje in prostor. Uradno mnenje Ministrstva za okolje prostor. Sprašujem se, zakaj do sedaj ni nič v zvezi s tem naredilo. Morda je čakalo na to sejo, morda je čakalo na iniciativo Državnega zbora, da sprejme ustrezne sklepe, na podlagi katerih ministrstvo potem lahko ukrepa. Po mojem mnenju bi sicer moralo in lahko ukrepalo že po lastni iniciativi, ampak kot poslanec, kot izvoljenec ljudstva želim narediti vse, kar je v moji in kar je v naši moči, da poskrbimo za ustrezno podlago za ukrepanje.

Zato predlagamo štiri sklepe, ki smo jih potrdili na odboru prejšnji teden. Moram priznati, da je bila zelo konstruktivna razprava, da so poslanci vseh poslanskih skupin razen Levice, ki so manjkali, ki so se opravičili, izpostavili prave dileme in prave teme. Upam, da bo ta duh prevladal tudi danes v tej dvorani in da bomo potrdili naslednje sklepe, in sicer: Državni zbor Republike Slovenije priporoča Vladi Republike Slovenije, da v okviru svojih pristojnosti takoj zagotovi spoštovanje ustavne in neodtujljive pravice do zasebne lastnine ter zaščito vseh virov pitne vode kot ustavno varovane kategorije s pripravo ustreznih zakonskih podlag in podzakonskih predpisov za izvrševanje 70.a člena Ustave Republike Slovenije. Naprej; Državni zbor priporoča Ministrstvu za okolje in prostor, da v okviru svojih pristojnosti in na podlagi pravnih sredstev, ki jih dopušča veljavna zakonodaja, nemudoma sprejme vse ukrepe, s katerimi bo pridobitve vse zahtevane dokumentacije o projektu in presoji vplivov na okolje zadržal oziroma ustavil gradnjo kanalizacijskega kanala C0 na spornem kraku od Broda od Ježice. Dalje; Državni zbor priporoča Ministrstvu za okolje in prostor, da v primeru ugotovljenih morebitnih nepravilnosti, ki bi izhajale iz rezultatov revizije postopka in drugih nadzorstvenih postopkov, sproži ustrezne postopke ugotavljanja kazenske, disciplinske in civilne odgovornosti. Državni zbor Republike Slovenije priporoča Ministrstvu za okolje in prostor, da preveri pravilnost postopkov umeščanja trase cevovoda v prostor.

Spoštovani poslanke in poslanci, spoštovani minister; čas za besede in izmikanja je minil, sedaj je prišel čas za ukrepanje. Verjamem, da če bomo te sklepe potrdili in če jih bomo potrdili z veliko večino, bo Ministrstvo za okolje in prostor tudi ustrezno ukrepalo. Hvala.