Govor

Robert Polnar

To rad slišim.

Spoštovani gospod predsednik Državnega zbora, gospe poslanke, gospodje poslanci!

Odbor za finance je na 28. nujni seji na današnji dan kot matično delovno telo obravnaval zahtevo Državnega sveta, da Državni zbor ponovno odloča o Zakonu o izvrševanju proračunov Republike Slovenije za leti 2020 in 2021, ki ga je Državnemu zboru predložila Vlada in ga je Državni zbor sprejel na 13. seji 22. novembra letos. Seji odbora so prisostvovali predstavnice in predstavniki Državnega sveta, Ministrstva za finance, Ministrstva za javno upravo in Zakonodajno-pravne službe. Uvodoma je poročevalec Državnega sveta v imenu predlagatelja obrazložil zahtevo Državnega sveta za ponovno odločanje. Poudaril je, da so razlogi za zahtevo podobni kot v preteklosti, in sicer prenizka višina povprečnine ter posledično neustrezno in nezadostno financiranje občin. Minister za finance je predstavil pisno mnenje Vlade ter pri tem podal podrobna pojasnila, vezana na izračun in določitev višine povprečnine, zlasti z vidika metodologij za izračun. Poudaril je, da bodo občine v letu 2020 prejele dobrih 30 milijonov evrov sredstev več kot v letu 2019 in da je v zaključni fazi priprav tudi zakon, ki bo občinam znižal stroške za dodatnih več kot 30 milijonov evrov. Poudaril je, da Vlada meni, da je zahteva Državnega sveta neutemeljena, in da Državnemu zboru predlaga, da zakon v ponovnem odločanju sprejme. V nadaljevanju je predstavnica Zakonodajno-pravne službe v dopolnilni obrazložitvi mnenja pojasnila, da se navedbe Državnega sveta o zahtevi za ponovno odločanje nanašajo na vprašanja, ki so povezana s presojo primernosti zakonske ureditve, ki so vsebinske narave oziroma izhajajo iz materije Zakona o financiranju občin. Zato se do omenjene zahteve Zakonodajno-pravna služba ni opredelila.

V razpravi so nekateri članice in člani odbora izrazili strinjanje z mnenjem Državnega sveta ter so menili, da je višina povprečnine prenizka in s tem financiranje občin nezadostno in neustrezno, saj ne zagotavlja niti kritja stroškov zakonsko določenih nalog in obveznosti občin. V tem pogledu je bilo opozorjeno, da je vsakršna sprememba metodologije izračunov nesmiselna oziroma krivična, če se ne poveča celoten obseg sredstev, namenjen financiranju občin. Izražena je bila tudi zaskrbljenost glede prelivanja sredstev od manj razvitih in manjših občin na podeželju k bolj razvitim mestnim občinam. Nasprotno so nekateri drugi razpravljavci poudarili, da je višina povprečnine za leti 2020 in 2021, upoštevaje dane razmere in vzdržnost javnih financ, ustrezna; in pri tem poudarili, da je znesek povprečnine v primerjavi s preteklimi leti najvišji, zato v tem pogledu ni nobenega razloga za nezadovoljstvo občin. V nadaljevanju je državni sekretar na Ministrstvu za javno upravo podal dodatna pojasnila ter pri tem poudaril, da z zvišanjem povprečnine največ pridobijo tiste občine, ki imajo sredstev že sedaj dovolj, zato bo predvsem potrebna sprememba metodologije, ki bo upoštevala specifične lastnosti posameznih občin. Po opravljeni razpravi je Odbor za finance glasoval o naslednjem mnenju: Zakon o izvrševanju proračunov Republike Slovenije za leti 2020 in 2021 je ustrezen. Odbor mnenja ni sprejel z 9 glasovi za in 6 glasovi proti, pri čemer je treba poudariti, da je bila potrebna večina vseh članic in članov Odbora za finance, se pravi 10 od 19. Se pravi, odbor mnenja z 9 glasovi za in 6 glasovi proti ni sprejel. Hvala lepa.