Govor

Hvala lepa, gospod predsednik. Spoštovani gospod minister, spoštovani državni sekretarji, kolegice in kolegi!

Zaradi časovne racionalnosti bom predstavil skupno stališče Poslanske skupine Nove Slovenije – krščanskih demokratov o treh predlogih sklepov o nedopustnosti razpisa zakonodajnega referenduma, in sicer, prvič, Zakonu o poroštvu Republike Slovenije v Evropskem instrumentu za začasno podporo zmanjševanju tveganj za brezposelnost v izrednih razmerah (SURE) po izbruhu covid-19, drugič, o Interventnem zakonu za odpravo ovir pri izvedbi pomembnih investicij za zagon gospodarstva po epidemiji covid-19 in, tretjič, o Zakonu o interventnih ukrepih za omilitev in odpravo posledice epidemije covid-19.

V Novi Sloveniji se strinjamo, da zakonodajnega referenduma o navedenih treh zakonih, ki jih je Državni zbor sprejel včeraj, ni dopustno razpisati, ker gre za zakone iz prve alineje drugega odstavka 90. člena Ustave Republike Slovenije. Ta določa, da referenduma ni dopustno razpisati o zakonih o nujnih ukrepih za zagotovitev obrambe države, varnosti ali odprave posledic naravnih nesreč. V skladu z določbo prvega odstavka 21.a člena Zakona o referendumu in ljudski iniciativi Državni zbor na predlog Vlade sprejme sklep, s katerim ugotovi, da referenduma ni dopustno razpisati, ker gre za zakone o nujnih ukrepih za zagotovitev obrambe države, varnosti ali odprave posledice naravnih nesreč.

Državni zbor sprejme sklep takoj po prejemu obvestila o odločitvi Državnega sveta, ki na navedene zakone ni izglasoval veta. Sklep mora vsebovati razloge, zaradi katerih referenduma ni dopustno razpisati. Obrazložitev razlogov: izjemnost razmer, v katerih se je znašla Republika Slovenije ob izbruhu epidemije covid-19, ki zahtevajo takojšen odziv države, izhaja tako iz zgodovinskih virov, ki pričajo o tem, da predvidene posledice te epidemije niso primerljive z nobenim dogodkom v zgodovini po drugi svetovni vojni. Gospodarske in socialne posledice pa svetovni viri primerjajo z veliko gospodarsko krizo oziroma veliko depresijo iz leta 1929, ki se je iz Združenih držav Amerike razširila na ves svet. Izjemnost razmer se kaže tudi v napovedanih gospodarskih gibanjih. Mednarodni denarni sklad, na primer, Republiki Sloveniji napoveduje padec rasti bruto družbenega proizvoda za 8 % v letu 2020. Prav tako druge institucije, ki se ukvarjajo z napovedovanjem navedenih gibanj, napovedujejo konkretno upočasnitev gospodarske rasti oziroma padec bruto družbenega proizvoda. Vse navedeno pa posledično zaradi zastoja gospodarskih dejavnosti, ki so posledica odlokov Vlade, s katerimi so se določili ukrepi za zagotovitev javnega zdravja, pričakovano v najkrajšem času povzroči socialne stiske in tudi posledice na drugih področjih življenja.

Vse tri predloge sklepov pri vseh treh točkah dnevnega reda današnje seje Državnega zbora bo Poslanska skupina Nove Slovenije podprla.

Dovolite, kolegice in kolegi, za zaključek še zahvalo Državnemu svetu in vsem posameznikom, strokovnim sodelavcem v Državnem zboru, ki so vlagali posebne napore, da lahko danes, čeprav je sobota, Državni zbor opravi še zadnje dejanje pred uveljavitvijo navedenih treh zakonov. Vsakdo, ki je upravičenec po prvem, drugem ali tretjem zakonu, pa naj z zakoni določene bonitete uživa v zdravju in zadovoljstvu. Hvala lepa.