Govor

Andreja Zabret

Spoštovani predsednik, predstavniki vlade, kolegice in kolegi!

Včeraj smo podprli zakon o poroštvu Republike Slovenije, ki bo zagotovil poroštvo v vrednosti 88 milijonov evrov za namene vzpostavitve evropskega instrumenta SURE. Na podlagi tega bo Slovenija lahko zaprosila za posojilo v vrednosti približno 900 milijonov, ki bo dosti ugodnejše, kot če bi država zaprosila sama. S tem smo omogočili, da se bodo lahko s pomočjo posojila iz instrumenta SURE financirali tudi ukrepi, vezani na področju zaposlovanja, ki so predvideni v okviru včeraj sprejetega protikoronskega paketa.

Zavedamo se nujnosti postopka, vendar pa moramo izpostaviti tudi mnenje Zakonodajno-pravne službe Državnega zbora, ki je opozorila na to, da bi sprejetje predlaganega sklepa o nedopustnosti razpisa zakonodajnega referenduma o zakonu o poroštvu Republike Slovenije, vezanega na evropski instrument SURE, doprinesla k neskladnosti s prvo alinejo 90 člena Ustave. Vprašljivo je še, ali bo Slovenija uspela dokazati upravičenost do sredstev iz instrumenta SURE, ali so lahko glede na ustavo ukrepi zaradi krize covid-19 uvrščeni pod odpravo posledic naravne nesreče skladno s prvo alinejo 90. člena, po kateri se ne razpiše referendum.

Izpostaviti je še treba nekaj pomanjkljivosti, do katerih je prišlo zaradi sprejetja Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o referendumu in o ljudski iniciativi, krajše ZRLI, z dne 7. aprila 2020. Z zakonom se je spremenil 21.a člen, in to iz razloga, da se Slovenija sooča s krizo covid-19 in je bilo treba sprejeti ukrepe na različnih področjih. Še posebej je bilo to pomembno z vidika šibkejših družbenih skupin.

Na podlagi 21.a člena ZRLI se omogoči, da se že pred sedemdnevnim rokom ugotovi, da referenduma ni mogoče razpisati. Vseeno pa je to privedlo do situacije, ko Državni svet ni obveščen, če sprejeti zakon izpolnjuje pogoje skladno z 21. členom ZRLI in ali izpolnjuje pogoje skladno s prvo alinejo 90. člena Ustave. Nadalje se moramo vprašati o usklajenosti med 21.a členom ZRLI in 91. členom Ustave. V skladu z 91. členom Ustave daje možnost Državnemu svetu, da lahko sedem dni od sprejetja zakona poda, da se Državni zbor ponovno odloči o danem zakonu. Navsezadnje pa se moramo zavedati hierarhije pravnih aktov in v skladu s hierarhijo je ustava na ZRLI.

V Poslanski skupini LMŠ se zavedamo nujnosti poroštvenega zakona, ki bo prispeval k vzpostavitvi evropskega instrumenta SURE in s tem omogočil možnost Sloveniji ugodnejšega posojila, vendarle pa ne moremo mimo pomanjkljivosti, ki se nanašajo na obravnavani sklep o nedopustnosti razpisa zakonodajnega referenduma glede poroštvenega zakona, vezanega na Evropski instrument SURE, zato se bomo pri predlaganem sklepu vzdržali.