Hvala lepa za besedo, predsedujoči. Lep pozdrav gostom iz ministrstva!
V obravnavi imamo Predlog zakona o zagotavljanju sredstev za investicije v Slovenski vojski v letih od 2021 do 2026. Spoštovani! Slovenska vojska je ustavna kategorija. To pa zato, ker smo se Slovenci že ob osamosvajanju zavedali, da brez vojske ni varne države Slovenije. In to se je potrdilo z vojno za Slovenijo. Zastoj in zmanjševanje pripravljenosti Slovenske vojske je sprožila finančna in gospodarska kriza, ko je obrambni resor nesorazmerno delil usodo stabilizacije javnih financ v republiki Sloveniji in ko so obrambni izdatki po letu 2010 padli z 1,61 % bruto domačega proizvoda, v nadaljevanju BDP, na 0,93 % BDP leta 2015. Odsotnost potrebnih razvojnih sredstev se kaže v stanju Slovenske vojske, ki je od leta 2013 ocenjena z nezadostno oceno za delovanje v krizi ali vojni, ob tem pa že vse od vstopa Slovenije v Nato Slovenci tej atlantski povezavi, torej našim zaveznikom, obljubljamo, da bomo izpolnili zaveze iz pogodbe. Te zaveze so 2 % BDP. Ta pogodba je pa posledica referenduma, na katerem so se državljani Republike Slovenije odločili, da bomo kot članica Nato bolj varni. Sedaj nas iz zavezništva že dokaj nestrpno opozarjajo, da ne držimo besede. Po eni strani od zavezništva pričakujemo pomoč pri naši obrambi in suport vrhunske vojaške tehnike in opreme, ki jo države članice Nata uporabljajo, po drugi strani pa zavlačujemo z izpolnitvijo teh obljub in zapisanih zavez ter varčujemo. No, naj se popravim, zavlačevali in varčevali sta zadnji dve vladi, njihovi ministri tudi, ko se je finančna situacija že popravila po letih te krize. Ključna sporočila zavezništva ob pregledu obrambnih zmogljivosti Republike Slovenije v januarju 2020 so bile: nezagotavljanje ustreznih finančnih sredstev za obrambo je posledica kritičnega pomanjkanja politične volje; Sloveniji obramba ni pomembna in ne prevzema niti približnega deleža pri zagotavljanju kolektivne obrambe. Naslednja trditev iz ocene stanja je: nedopustno odlaganje edine prioritete vzpostavitve srednje bataljonske bojne skupine že od leta 2010, zaradi česar je Slovenska vojska omejena le na najbolj nezahtevne naloge.
Ne da se več sprenevedati in tudi ne želimo se več kazati v luči neverodostojne članice Nata in Evropske unije. Republika Slovenija potrebuje Slovensko vojsko, ki bo sposobna obraniti državo ter sodelovati pri zagotavljanju varnosti države in državljanov ter pri zagotavljanju ali vzpostavljanju miru v svetu. Zavedati se moramo, da bo ta vlada poskrbela za varnost svojih državljanov in za dostojno življenje in delo svojih vojakov. Za to je potreben tudi minister, ki ima hrbtenico, da drži dano besedo. Minister za obrambo Tonin je v naše zadovoljstvo na zadnji predstavitvi teh investicij, ki se jih dotika današnji predlog zakona o zagotavljanju sredstev za obrambo, dejal: »Na račun varnosti državljanov in Slovenske vojske več ni mogoče varčevati in ne bomo varčevali.« Z zakonom se bodo torej zagotavljala sredstva za izvajanje najpomembnejših investicij v Slovenski vojski v letih 2021–2026, ki pomenijo vzpostavljanje in zagotavljanje ključnih vojaških zmogljivosti, določenih po vrsti, obsegu in dinamiki s splošnim dolgoročnim programom razvoja in opremljanja Slovenske vojske in srednjeročnimi obrambnimi programi. Z zakonom se ureja poraba finančnih sredstev v višini 700 milijonov evrov, pri čimer bo letna poraba v prvih dveh letih, torej v 2021 in v letu 2022, na ravni 100 milijonov evrov. V naslednjih štirih letih pa 145 milijonov evrov letno. Obseg sredstev, ki je določen na letni ravni, je lahko v posameznih letih tudi višji za znesek, ki ga zaradi objektivnih okoliščin ne bo mogoče realizirati ali ga ni bilo mogoče realizirati v preteklih letih, vendar ne sme biti višji od 160 milijonov evrov letno. In to ni vse nastalo na novo in tega ni naplanirala le sedanja vlada, ampak so v tem paketu, če se tako izrazim, že zajete tudi obstoječe ter že prej sklenjene pogodbe za nakupe opreme. Gre pa za nujno opremo, ki nam zagotavlja, da lahko naši vojaki sodelujejo na vojaških vajah z mednarodno udeležbo pri tako imenovanih rotacijah bojnih skupin Evropske unije in v mirovnih misijah v tujini. Zategadelj oborožitveni sistemi in vojaška oprema, ki se bo nabavljala v okviru tega zakona, bo morala izpolnjevati standarde, ki veljajo v Natu, oziroma bo morala biti zagotovljena njena povezljivost s sistemi in opremo, ki se uporablja v zavezništvu. Ti standardi oziroma zahteve se smiselno uporabljajo tudi pri zagotavljanju potrebne infrastrukture in drugih pogojev, potrebnih za vzpostavitev načrtovanih vojaških zmogljivosti. Tako je sedaj treba mogoče tudi malo poudariti, da tukaj niso samo sredstva za oklepnike, helikopterje in tako naprej, ampak so tudi sredstva za zagotavljanje potrebne infrastrukture, to, kar potrebujemo sami, naša slovenska vojska in kar se potrebuje za skupne naloge zavezništva. Morda se slišijo te številke, ti milijoni komu res ogromni, pa vendar se moramo zavedati, da slovenskih vojakov ni mogoče poslati na teren, na usposabljanje v Sloveniji ali v tujini v trideset let starih vozilih in z zastarelo tehniko. Pričujoči zakon, ki ga Vlada vlaga v zakonodajno proceduro, pomeni izpolnitev lastnih zavez zavezništvu in je jasen signal, da Slovenija svojo varnost jemlje resno.
V Poslanski skupini Slovenske demokratske stranke bomo predlog zakona podprli, ker resno jemljemo svojo varnost kot tudi svojo suverenost. Hvala.