Spoštovani kolegice in kolegi, spoštovani minister!
Temeljni cilj Predloga zakona o zagotavljanju sredstev za investicije v Slovenski vojski v letih od 2021 do 2026 je zagotavljanje finančnih sredstev v načrtovanem obsegu in po načrtovani dinamiki za vzpostavljanje najpomembnejših vojaških zmogljivosti za izpolnjevanje nalog Slovenske vojske ter sodelovanje v sistemu kolektivne obrambe. Republika Slovenija tako prevzema tudi sorazmeren del odgovornosti za zagotavljanje nacionalne varnosti v sistemu kolektivne obrambe. Letni načrt izvajanja investicij bo sprejemala Vlada, pri čemer mora biti načrt usklajen z državnim programom razvojnih politik in načrtom razvojnih programov. Z zakonom se bo uredila poraba sredstev v višini 780 milijonov evrov, pri čemer bo letna poraba v prvih dveh letih 2021 in 2022 na ravni 100 milijonov evrov, v nadaljnjih štirih letih pa 145 milijonov evrov na leto. Obseg sredstev, ki je določen na letni ravni, je lahko v posameznih letih tudi višji za znesek, ki ga zaradi objektivnih okoliščin ni bilo mogoče realizirati v preteklih letih, vendar ne sme biti višji od 160 milijonov evrov na leto. Zakon bo omogočal, da se pri zagotavljanju oborožitvenih sistemov in vojaške opreme sklepajo večletne pogodbe, s katerimi se prevzemajo obveznosti tudi za daljše obdobje, kot se sprejema letni proračun Republike Slovenije, pri čemer pa obveznosti, prevzete za posamezno leto, ne morejo presegati s tem zakonom določenih letnih omejitev.
Predlog podvojitve proračuna za obrambo veliko pove o prioritetah vlade. V stranki SAB težko verjamemo, da obstaja dovolj sredstev, ki lahko na eni strani ohranijo močno socialno državo in pospešijo zagon gospodarstva in na drugi strani krepijo proračun za obrambo. Dejstvo namreč je, da naj bi se glede na program stabilnosti za leto 2020 dolg sektorja država kot odstotek BDP po zmanjšanju na 66,1 % BDP v letu 2019 povečal na 82,4 % BDP v letu 2020. Prihodnje leto naj bi glede na pomladansko napoved Evropske komisije znašal 78,9 % BDP. Epidemija COVID-19 je negativno vplivala na makroekonomske in fiskalne obete, zato se v poslanski skupini SAB upravičeno sprašujemo, kako bomo ob pričakovanem javnofinančnem primanjkljaju hkrati zagotovili stabilnost pokojninskega sistema, skrajšali čakalne vrste v zdravstvu, ustanovili urad za demografijo in še dvignili izdatke za obrambo. V Poslanski skupin SAB ne zmanjšujemo pomena nacionalnovarnostnega sistema, a se zdi, da bo ob izpraznjeni malhi javnega denarja na račun ukrepov za omilitev posledic koronakrize vse prioritete težko izpeljati.
Zaradi vseh navedenih pomislekov bomo v Poslanski skupin SAB o zakonu o zagotavljanju sredstev za investicije v Slovenski vojski vzdržani.