Hvala lepa, spoštovani podpredsednik. Spoštovane poslanke in poslanci, kolegi iz Vlade, ostali prisotni!
Preventivni ukrepi in samozaščitno ravnanje ostajajo ključni instrument ali pa ključno orožje v boju proti covid-19. Če se teh ukrepov ne držimo, so posledice velike in resne. To pričajo tudi trenutne epidemiološke razmere, ki vplivajo na naša življenja na vseh področjih. Obravnava in današnje dokončno sprejetje petega protikoronapaketa tako sovpada z izjemno zahtevnimi časi. Vaša potrditev teh ukrepov prinaša nujno potrebne rešitve in odzive na stiske in potrebe v zdravstvu, na trgu dela, v gospodarstvu, na področju socialnega varstva, izobraževanja, infrastrukture in še bi lahko našteval, ki izhajajo iz posledic širjenja bolezni covid-19.
Finančno pomoč, ki jo predvidevajo ukrepi, ponovno namenjamo financiranju ukrepov za preprečevanje širjenja in omejevanja okužbe s covid-19 ter vsem posledicam, potrebam in stiskam, ki se žal krepijo.
Dovolite mi, da na kratko predstavim glavne nosilne ukrepe tega petega protikoronapaketa, ki ga je matični odbor, Odbor za delo, družino, socialne zadeve in invalide, v Državnem zboru v ponedeljek potrdil in za to se vam tudi iskreno zahvaljujem.
Začnem pri zaščitnih ukrepih za trg dela in gospodarstvo. S ciljem zaščite čim več delovnih mest s tem predlogom zakona zagotavljamo podaljšanje interventnega ukrepa subvencioniranja čakanja na delo doma do konca leta za vse panoge, ki izkazujejo upad prihodkov za vsaj 20 odstotkov glede na leto 2019. S tem delodajalcem pomagamo ohranjati dejavnost in, kar je najbolj pomembno, delovna mesta. Po prvem valu se je ta ukrep izkazal za zelo dobrega. Ohranili smo do sedaj skupno skoraj 300 tisoč delovnih mest in omogočili gospodarstvu, da v času, ko je bila epidemija preklicana in ko so zopet morali ali pa lahko zagnali svoje storitve in proizvodnjo, da so imeli zaposlene takoj na voljo in so lahko takoj zagnali svoje dejavnosti tam, kjer je to bilo mogoče.
Naslednji ukrep s področja trga dela je nadomestilo plače zaradi odrejene karantene ali višje sile, in sicer že uveljavljeni oziroma že veljavni ukrep iz PKP4 nadgrajujemo s povišanjem nadomestila v primeru odsotnosti z dela zaradi višje sile, ki je posledica obveznosti varstva otroka zaradi otroku odrejene karantene do vključno petega razreda osnovne šole. To nadomestilo se zagotavlja tudi v primeru varstva otroka s posebnimi potrebami, ki potrebujejo stalno varstvo in rejnika. Po domače povedano, za starše šoloobveznih in predšolskih otrok bo namesto 50 odstotkov nadomestilo za njihovemu otroku odrejeno karanteno 80 odstotkov. S tem bomo preprečili številne finančne in druge stiske, ki so se morda pojavile od 1. septembra, ko se je začelo šolsko leto. In tudi ni odveč poudariti, da bo ta ukrep veljal retroaktivno od 1. septembra 2020. Povračilo teh izplačanih nadomestil plač, ki sem jih pravkar omenil, bo lahko uveljavljal vsak delodajalec za svoje zaposlene.
Ponovno po določenem pretečenem času uvajamo ukrepe za samozaposlene in družbenike, ki so poslovodne osebe, ter kmete. Zagotavljamo jim namreč zaščito v obliki mesečnega temeljnega dohodka in povračila delnega nadomestila za čas karantene. Oba ukrepa bosta trajala od 1. oktobra do konca tega leta, Vlada pa jih bo lahko podaljšala s sklepom, če bo tako presodila in ocenila trenutne razmere, za obdobje največ šestih mesecev. Višina mesečnega temeljnega dohodka za samozaposlene bo znašala tisoč 100 evrov mesečno za mesece oktober, november in december 2020. Za upravičence s področja kulture, katerim Republika Slovenija že plačuje prispevke za socialno varnost, pa bo mesečni temeljni dohodek v višini 700 evrov. Izgubljeni dohodek v primeru odrejene karantene pa se bo samozaposlenim in družbenikom, ki so poslovodne osebe, kmetom nadomestil v višini 250 evrov. Pogoj za pridobitev pravice do tega mesečnega temeljnega dohodka bo upad prihodkov upravičencev v letu 2020 zaradi posledic epidemije za več kot 20 % glede na leto 2019.
Tudi ukrepi s področja infrastrukture so namenjeni ohranitvi delovnih mest, izvajalci prevozov občasnega in mestnega prevoza bodo namreč upravičeni do nadomestila stroškov, ki so jih imeli, ker od 16. marca do 11. maja 2020 niso mogli izvajati prevozov.
Drugi sklop ukrepov se nanaša na področje socialnega varstva, in sicer s ciljem skrbi za starejše in ostale ranljive skupine predlog zakona vključuje številne ukrepe, pomembne z vidika preprečevanja širjenja in omejevanja okužbe s covid-19. Celovita skrb za starejše je ključna prioriteta našega mandata, pravzaprav jo je ta koronačas le še okrepil. Težave na tem področju vseskozi aktivno rešujemo. Naj omenim, da na tem področju zagotavljamo poleg denarja za kadrovske okrepitve, ki smo ga zagotovili v PKP4, še dodatne spodbude, in sicer v višini 20 % urne postavke osnovne plače na zaposlenega za začasno razporejene zaposlene v drugi socialnovarstveni zavod in pa dodatek za neposredno delo z uporabniki pri izvajalcih v sivih in rdečih conah, in sicer v višini 30 % urne postavke oziroma osnovne plače zaposlenega. Domove za starejše bomo tudi finančno razbremenili, podaljšamo nekatere ukrepe iz tega področja in uvajamo še nekatere dodatne. Bistveno je, da se finančno breme za uporabnike oziroma njihove svojce ne bo povečalo.
Dovolite, da na tam mestu dodam, da imajo domovi in vsi ostali socialnovarstveni zavodi na voljo dovolj zaščitne opreme, kar nekaj domov že ima izkušnjo s covidom in večina ga je tudi uspešno ustavila že pri prvih primerih s požrtvovalnostjo svojih zaposlenih in z ustrezno podporo služb Ministrstva za delo in Ministrstva za zdravje.
Zaščitni ukrepi za področje zdravstva so izjemno pomembni. Med njimi naj izpostavim izvedbo nacionalnega razpisa za izboljšanje dostopnosti do zdravstvenih storitev in brezplačno prostovoljno cepljenje proti sezonski gripi za vse državljanke in državljane Republike Slovenije. Predlaga se tudi enkratno pokritje stroškov za vzpostavitev enomesečne strateške zaloge osebne varovalne opreme v javnih zdravstvenih zavodih ter sofinanciranje nakupa medicinske opreme za izvajanje ukrepov preprečevanja širjenja ter za zdravljenje okužbe s covid-19.
Uvajamo tudi novost na tem področju, in sicer odsotnost z dela zaradi bolezni brez potrdila osebnega zdravnika do tri dni.
Menimo, da bomo predvsem z ukrepom izvedbe nacionalnega razpisa za izboljšanje dostopnosti lahko hitro in dovolj kvalitetno odgovorili na čakalne vrste, ki so velik problem. Preveč ljudi nedopustno dolgo čaka na obravnavo pri svojem zdravniku.
Paket vsebuje še kar nekaj rešitev, tudi s področja vzgoje in izobraževanja in drugih. Mislim, da ga že kar dobro poznamo, po enajstih urah obravnave na pristojnem odboru. Kot sem že večkrat izpostavila, je ta paket nujen. Že v naprej se vam zahvaljujem za konstruktivno razpravo in prosim za podporo vsem tem ukrepom, kajti so nujni in še kako potrebni. Hvala lepa.