Govor

Spoštovani predsednik, ministri, predstavniki Vlade, spoštovani zbor!

Današnja izredna seja je posledica. Je posledica brutalnega pohoda vlade Janeza Janše na državne institucije in gospodarske družbe v delni ali popolni lasti države. Seveda je izjemno pomenljivo dejstvo, da se menjave vodilnih – torej ljudi, ki imajo vpliv na določene postopke, ljudi, ki imajo dostop do številnih podatkov in sprejemajo pomembne odločitve – dogajajo ne le v času največje zdravstvene krize, ki ji bosta verjetno sledili še gospodarska in socialna, ampak kljub tej krizi. In vprašam se, ali jo vlada razume kot nekakšno dimno zaveso, za katero lahko upajoč, da bo ostala neopažena, brezsramno kadruje, si podreja, pravzaprav gazi po institucijah in manipulira. In takratna poletna priprava države na morebitno zaostritev situacije, sprejemanje scenarijev in ukrepov ter preučitev možnih posledic epidemije, tudi dolgoročnih, vse to je vlada podcenila oziroma še huje, to je očitno zanemarila. Glede na njeno ravnanje ali, bolje rečeno, neukrepanje lahko v LMŠ, Levici, SD in SAB brez najmanjšega pretiravanja rečemo, da je očitno sla po obisti in obvladovanju povsem zasenčila razum premierju in tudi ministrom. Kot da bi bili na nekakšnem osvajalskem pohodu. Realnost pa – po slabih osmih mesecih obstoja te vlade smo v neizprosnem drugem valu epidemije, ki s seboj domala vsak dan prinaša rekordne številke okuženih. Zdravstvo je, kot pravi samo, na robu svojih zmogljivosti. Vlada hiti sprejemati strožje restriktivne ukrepe, ki jih zaradi ponesrečene komunikacije spremlja precejšnja zmeda. In ponovno pravim to, kar pravi vlada, da se virus širi hitro. Strinjam se, da je boj zoper epidemijo prioriteta v tej državi, in želel bi si, da bi bil ta boj dejansko tudi prioriteta te vlade; pa očitno žal ni.

In ker pričakujem nekaj dvoličnosti, češ da o kadrovanjih govorimo v tako zaostrenih razmerah, naj odgovorim vnaprej. Ta seja je bila sklicana pred razglasitvijo epidemije, seja o kadrovanju, za katerega ima ta vlada oziroma še zlasti njen predsednik dovolj časa že od prvega dne. In ta čas je imel tudi v prvem valu, ko je bil strah pred neznanim še večji. Čas je imel tudi med lockdownom in takrat, ko so ljudje ostajali brez dela. Čas je imel tudi poleti, dovolj časa za pisanje spornih zakonov pa nekih depeš, denimo tudi zakona o ukinjanju regulatorjev, in seveda dovolj časa za številne kadrovske menjave v neodvisnih institucijah, ki so ključne za delovanje te države. In v vseh teh mesecih je vzpostavitev sistema za boj proti epidemiji pač lahko čakala. Enako velja za zagotovitev zadostnega števila postelj v bolnišnicah, za normalno, odraslo, nepokroviteljsko komunikacijo, za nakup ustrezne medicinske opreme. Za vse to, kot vidimo danes, ni bilo časa; bilo pa ga je veliko več in še več za nastavljanje poslušljivih in ubogljivih kadrov. Za to imajo Janez Janša in njegova vlada očitno dovolj časa, ker ga ženeta predrugačenje družbe in spodkopavanje demokratičnih norm. Ja, to je tretja vlada Janeza Janše, je pravzaprav vlada enega človeka, njega, in vlada ene agende, esdeesove. Njen cilj je v senci epidemije do potankosti izpolniti načrt podreditve celotnega družbenega sistema in se polastiti samostojnih, nepolitičnih in strokovnih institucij. In ta invaziven pohod se je, kot rečeno, začel takoj.

Dovolite mi, da jih naštejem samo nekaj. Policija, vojska in NPU, torej menjave v varnostnih in obveščevalnih službah so očitno trn v peti vladajočih. Dvakratna menjava direktorja Policije s ciljem najti tistega, ki bo izvršil vse, kar mu je ukazano. Pa menjave na OVS in Sovi, do menjav v kriminalistični policiji in Nacionalnem preiskovalnem uradu. Torej v tistih institucijah, ki preiskujejo tudi financiranje stranke SDS in medijev v lasti nekaterih vidnih članov te stranke in članov vlade. Pa seveda sporne nabave zaščitne opreme in številne druge. In ravno na ta mesta se je v večji meri zavihtel ravno kader predsednika Vlade. Tu so še menjave v medijskih in poročevalskih strukturah, odkrit napad na javno radiotelevizijo in na vse druge medije, tudi tuje, razen seveda na Novo24TV. In cilj je utišati kritiko, ukalupiti poročanje in odpreti pot za zgodbe s tisto eno samo pravo resnico oziroma vsebino. Ta vlada na čelu s SDS počne vse tisto, česar pravzaprav v demokraciji ne bi smela. Namesto umika politike iz javnih servisov – pozor, javnih, ne državnih ali vladnih – si jih politično podreja. Tu je seveda še napad in menjava v STA, načrtno in sistematično uničevanje kulture in vsega, kar je povezano s kritičnim mišljenjem. No, nismo presenečeni, vemo namreč, kdo sedi na Ministrstvu za kulturo.

Omeniti je treba tudi menjave treh članov sveta NIJZ, ki so omogočile, da se je na čelo instituta povzpel nekdo, ki je verjetno poslušen, ni pa epidemiolog in torej ni profil strokovnjaka, ki bi ga v teh časih NIJZ in država potrebovala. Nasprotno, poznamo ga po zmedenih informacijah, nepoznavanju lastnih priporočil in ukrepov, celo po neupoštevanju le-teh. Pogost je vtis, da je – četudi je strokovnjak ali pa prav zato, ker je strokovnjak – pripomogel bolj k večji zmedi kot pa k pomiritvi. In tu sta še menjavi v dveh izredno pomembnih institucijah, to je menjava na Statističnem uradu Republike Slovenije in na Finančni upravi. Seveda menjavi brez razloga, zgolj z enim ciljem – politične podreditve. Ne morem niti mimo menjav v nadzornih svetih, upravnih odborih in gospodarskih institucijah, v katerih je lastniško udeležena država. Naj omenim samo tiste v SDH, Darsu, Krki in Slovenskih železnicah, Telekomu Slovenije, Sodu, Borznu, 2TDK, DUTB in Holdingu Slovenskih elektrarn. In če sem ravno ciničen, to so resnično brez dvoma menjave, ki so ključne za delovanje države v epidemiji. Ste pa seveda s funkcijami nagradili tiste poslušne in tisto njihovo zvestobo.

Naj torej sklenem. Vlada ima torej več kot očitno čas za vse, razen za tisto, kar bi državo ustrezno pognalo iz zdravstvene in gospodarske krize. Ima čas za kadrovanje, ko so prioritete drugje. In ne glede na vse vemo, da nas ne boste poslušali. Spoštovani, a ne boste nas utišali niti s preusmerjanjem pozornosti niti z osebnimi napadi. In številne nepravilnosti pri teh imenovanjih, pritiski, nižanje strokovnih standardov za opravljanje posameznih delovnih mest oziroma funkcij, ki bodo pomembno vplivale na to, kar se morebiti preiskuje, torej postopke zoper posamezne politike in njihove politične stranke, so nedopustni in državi povzročajo nepopravljivo škodo. K odgovornosti pa kljub monopolu seveda ne bo klicana zgolj stranka SDS, ampak tudi tisti njeni koalicijski partnerji, tisti, ki ste se prodali za udobne sedeže in ljudem trdili, da boste branik demokracije, a zdaj pomagate zlorabljati. Dejstvo, da o predlogih, ki so priloženi sklicu, ne bomo odločali, saj jih je zavrnil matični odbor, kaže ravno na to, da so prioritete drugje, v moči, oblasti, v denarju; in ne v tistih, ki jim v osnovi služimo vsi, torej v ljudeh. Hvala lepa.