Govor

Dušan Šiško

Lep pozdrav vsem prisotnim!

Cestnino namenimo za upravljanje in vzdrževanje avtocestnega omrežja. Cestnina tudi zagotavlja stalen, stabilen ter dolgoročni vir za odplačilo posojil, ki smo jih najeli za zgraditev avtocest in njihovo obnovo. Uporabniki avtocest in hitrih cest imajo v Sloveniji na voljo dva načina plačevanja cestnine glede na kategorizacijo vozila, ki omogoča cestninjenje brez ustavljanja, zato je pot hitrejša, varnejša, ugodnejša in okolju prijaznejša, k čemur tudi težimo. Novela zakona je všečna, populistična za naše državljane in državljanke Republike Slovenije, ker bi se cena vinjete za leto 2021 pocenila za četrtino; in to samo za tiste imetnike, ki imajo letno vinjeto za leto 2020. Več kot očitno je, da bi za teh 27,50 evra nekdo rad delil bombončke, da bi se prikupil ljudstvu. Manj bi bilo tudi pobranega denarja v Darsovi blagajni, če bi kupili vinjeto po znižani ceni. S tem bi se oklestilo vzdrževanje avtocestnega omrežja in posojila, krediti bi se dlje časa odplačevali. Res je, da smo zaradi korona krize imeli omejitve na občine, statistične regije, da smo se držali bolj doma; vendar tisti, ki se je vsakodnevno vozil v službo in nazaj, je lahko koristil avtoceste. Prikrajšani so bili morebiti le upokojenci, brezposelni, družine, ki so hotele iti kam na izlet za vikend. Mnogi so letno vinjeto že kupili oziroma jo dobili v dar od bližnjih kot božično-novoletno darilo. Nekateri smo s strani vlade, ministrstva pričakovali, da bi šli vsaj korak proti smeri znižanja cen vinjet, preden so šle nove v prodajo; oziroma da bi se vinjete za leto 2020 podaljšale do aprila 2021.

Primer dobre prakse vidimo na področju železniškega prometa, kjer so potnikom, ki so imeli v času odloka veljavne vozovnice, slednje od ponovne vzpostavitve javnega potniškega prometa podaljšali za dejansko neizkoriščene dni v času veljave odloka. Predlog na mizi je absurden, ker je dejansko neuresničljiv s pravnega in tehničnega vidika ter kaže na diskriminatornost pri nakupu vinjet. Če razmišljamo malo širše, bi morali biti tudi letna dajatev za uporabo vozil v cestnem prometu oziroma cestna taksa in avtomobilsko zavarovanje nižje. Veseli nas, da so padle cene pogonskega goriva bencina in dizla skoraj na 1 evro in da smo že tukaj lahko privarčevali pri vožnji ne samo po avtocestah. To nekateri kar pozabljate. Prikaz ureditve v drugih pravnih sistemih nam pokaže, da se tudi druge države soočajo z enakim zmanjševanjem prometa na plačljivih cestah v času covida-19 ter tudi z ustavitvijo javnega življenja in gospodarstva, vendar zaenkrat tega ukrepa še niso sprejeli. Potemtakem bi bila naša država unikum na tem področju.

Če na koncu vse skupaj strnem, je predlog zakona nedomišljen, narejen na hitro in predvsem prepozno. Hvala za pozornost.