Govor

Mihael Prevc

Hvala za besedo, gospod predsednik. Spoštovani poslanke in poslanci, lep dober dan!

Predlog zakona o dopolnitvi Zakona o cestninjenju je še eden od všečnih in populističnih zakonov, ki jih opozicija v zadnjem času vlaga kot po tekočem traku. Čeprav sem prepričan, da se predlagatelji tega predloga zakona dobro zavedajo, da je realizacija tega zakona, predvsem s tehničnega vidika, v tako kratkem času povsem nemogoča. Predlagatelji zakona navajajo, da ker je vlada v letošnjem letu v luči epidemiološke situacije zaradi covida-19 za določeno obdobje omejila oziroma prepovedala gibanje med občinami, je bila zato velikemu številu državljanov onemogočena uporaba cestninskih cest. Zato je predlagatelj mnenja, da je treba oškodovanim imetnikom letne vinjete za leto 2020 delno povrniti škodo, in sicer na način, da se jim pri nakupu vinjete za leto 2021 prizna 25-odstotni popust. Upravičenost do popusta pa bi imetniki izkazali z računom za nakup letošnje letne vinjete ali pripadajočim vinjetnim kuponom. V Novi Sloveniji se strinjamo z mnenjem Ministrstva za infrastrukturo, da sam ukrep prepovedi prehajanja občinskih meja v praksi še ne pomeni, da določen uporabnik tudi dejansko ni uporabil cestninske ceste, saj so oziroma veljajo številne izjeme, ki dovoljujejo gibanje med občinami, na primer obisk zdravnika, obisk družinskih članov, prihod in odhod na delo, oskrbovanje nepremičnin in tako dalje. Občani Mestne občine Ljubljana pa so lahko in še vedno lahko ves čas omejitve uporabljajo obvoznico, saj s tem ne prečkajo občinskih meja.

Zato je predlog, da bi se popust avtomatično priznal vsem kupcem letnih vinjet za leto 2020, nesprejemljiv, saj je bila vsem uporabnikom uporaba cestninskega omrežja omogočena. Poleg tega pa ni prav nobenega instrumenta za preverjanje dejanske uporabe cestninskih cest oziroma s katerim bi uporabniki lahko dokazali, da v tem času niso uporabljali cestninskih cest in bi bili zato upravičeni do 25-odstotnega popusta. Zgolj dokazilo o nakupu letne vinjete za leto 2020 ni in ne more biti dokazilo za povračilo kakršnihkoli stroškov v zvezi z nakupom letne vinjete za leto 2021 in seveda dopušča tudi številne zlorabe. Predlog zakona pa je neizvedljiv tudi s tehničnega vidika, saj bi Dars v primeru sprejetja zakona moral izvesti številne spremembe v organizacij in izvedbi prodaje vinjet, kar bi poleg izpada prihodka z naslova cestnin zahtevalo še dodatne stroške.

Ker se v Novi Sloveniji dobro zavedamo, da vsak izpad prihodkov z naslova cestninjenja pomeni manj sredstev za prepotrebno vzdrževanje in razvoj avtocestne infrastrukture, na matičnem delovnem telesu predlogu zakona nismo dali podpore. Hvala lepa.