Govor

Hvala za besedo, spoštovani gospod predsednik. Spoštovane kolegice in kolegi!

Kot vsem interventnim zakonom, ki se morajo zaradi splošnega interesa nemudoma uveljaviti, je tudi sedmemu protikoronskemu paketu priložen predlog sklepa o nedopustnosti referenduma. Ustava namreč že nekaj let omogoča, da se zakoni z urgentno vsebino uveljavijo, ne da bi jih bilo mogoče spodbijati z referendumskim odločanjem. Razlog za to je potreba, da se določena pravila uveljavijo nemudoma ali da prizadeti prejmejo pomoč takoj. Če je vsebina zakona urgentna, so izpolnjeni pogoji za prepoved referenduma. O urgentnosti vsebine ne odloča naslov zakona, temveč njegova vsebina, zadnja dva dneva pa smo porabili večino časa in energije za poskuse, da bi iz zakona odstranili vsebine, ki so zagotovo pomembne, vsekakor pa niso nujne. Potem ko je na matičnem delovnem telesu kazalo, da je koalicija našla razum in se odrekla nepotrebnim vsebinam, so na včerajšnji seji Državnega zbora stekla nova prizadevanja vladajočih, da sporne vsebine vrnejo v zakon. Z vsako nenujno, z epidemijo nepovezano vsebino v zakonu, se tvega, da bo kdo od državljanov izkoristil svojo ustavno pravico in na sodišču izpodbijal sklep o prepovedi referenduma, ki naj bi ga danes sprejeli. Veliko večino časa in energije na včerajšnji seji Državnega zbora je bilo namenjenih razpravam o vsebinah, ki jih v interventnem zakonu sploh nebi smelo biti: ukinitev sklada za nevladne organizacije, prisilno upokojevanje, trajno povišanje prispevkov, ki jih verskim delavcem plačuje država, pa tudi maščevalne kazni za kršitelje vladnih ukrepov. Po vseh opravljenih razpravah se je na glasovanjih oblikovala poslanska večina, ki v zakonu ohranja sporno vsebino, konkretno – prisilno upokojevanje. Zakon s takšno vsebino ne more soditi med tiste ustavne izjeme, kjer referendum ni mogoč. Morebitna referendumska zahteva ali sodna presoja sklepa o prepovedi referenduma pa bi zadržali uveljavitev zakona, s tem pa tudi blokirali koristne ukrepe, ki jih ljudje že tako pričakujejo.

V Poslanski skupini Socialnih demokratov si želimo, da se koristni ukrepi čim prej uveljavijo, zato ne bomo nasprotovali sklepu o prepovedi referenduma. Odgovornost za morebitno neustavnost zakona ali za odlog zakona zaradi referendumskega odločanja mora prevzeti tisti, ki je zakonske rešitve predlagal, tisti, ki je izbral nepregledni paketni pristop, ter tisti, ki so s svojimi glasovanji poskrbeli za podtaknjene nenujne vsebine, ki lahko zasenčijo vse, kar je v zakonskem besedilu dobrega, in celo preprečijo njegovo hitro uveljavitev. Hvala.