Govor

Andrej Šircelj

Spoštovani predsednik Državnega zbora, spoštovane poslanke, spoštovani poslanci!

Zakon o začasnih ukrepih za omilitev in odpravo posledic covid-19, glede katerega Vlada Republike Slovenije v skladu z drugim odstavkom 90. člena Ustave Republike Slovenije in 21.a členom Zakona o referendumu in o ljudski iniciativi Državnemu zboru predlaga sprejetje sklepa o ugotovitvi nedopustnosti zakonodajnega referenduma, dodatno blaži in odpravlja posledice naravne nesreče nalezljive bolezni covid-19. Prva alineja drugega odstavka 90. člena Ustave Republike Slovenije določa, da referenduma ni dopustno razpisati o zakonih o nujnih ukrepih za zagotovitev obrambe države, varnosti in odprave posledic naravnih nesreč.

V skladu z določbo prvega odstavka 21.a člena Zakona o referendumu in o ljudski iniciativi Državni zbor na predlog Vlade Republike Slovenije sprejme sklep, s katerim ugotovi, da referenduma ni dopustno razpisati, ker gre za Zakon o nujnih ukrepih za zagotovitev obrambe države, varnosti in odprave posledic naravnih nesreč. V skladu z 8. členom Zakona o varstvu pred naravnimi in drugimi nesrečami se za naravno nesrečo šteje tudi množični pojav nalezljive bolezni. Prav tako pa je Državni svet že odločil, da glede zakona ne bo zahteval, da Državni zbor pred razglasitvijo zakona o njem še enkrat odloča. Zakon o interventnih ukrepih za pomoč pri omilitvi posledic drugega vala epidemije covid-19 predstavlja podlago za pomoč pri omilitvi in odpravi posledic covid-19. S tem zakonom se določajo ukrepi, da se čim prej z jasnimi nameni in posledicami zagotovita omilitev in odprava posledic covid-19 najširšemu možnemu krogu upravičencev z ukrepi, ki so bili v postopku priprave predloga zakona zaradi prilagajanja na situacijo v povezavi s covid-19 in gibanjem gospodarstva zaznani kot nujni. Specifični cilji predlaganih ukrepov so ohranjanje delovnih mest in delovanja podjetij, prilagajanja področja zdravstva in socialnega varstva ter pomoč gospodarstvu. Ukrepi so po svoji naravi začasni, saj urejajo vsebino, povezano s covid-19, in sledijo načinu varovanja zdravja in življenja ljudi ter zagotavljanja likvidnosti gospodarskim subjektom.

V luči negotovosti v zvezi s posledicami covid-19, ki se kažejo po svetu, zakonodajalec nima le pravice, temveč ima tudi dolžnost, da zakonodajo prilagaja danim družbenim razmeram in jo tudi spreminja, če to narekujejo spremenjena družbena razmerja. Nujni ukrepi, ki jih država sprejema za omilitev in odpravo negativnih posledic covid-19 na prebivalstvo in gospodarstvo, morajo biti čim bolj učinkoviti, njihova izvedba pa mora biti hitra. Zakon o interventnih ukrepih za pomoč pri omilitvi posledic drugega vala epidemije covid-19 tako predstavlja dodatni nujni in začasni ukrep, s katerim bo omogočena takojšnja in učinkovita zagotovitev pomoči pri omilitvi in odpravi posledic naravne nesreče v Republiki Sloveniji tako za prebivalstvo kot za gospodarstvo.

Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci! Izhajajoč iz navedenega vas vlada poziva oziroma predlaga, da Državni zbor sprejme sklepa o ugotovitvi nedopustnosti zakonodajnega referenduma in s tem ugotovi, da se Zakon o interventnih ukrepih za pomoč pri omilitvi posledic drugega vala epidemije covid-19 nanaša na vsebino, glede katere v skladu s prvo alinejo drugega odstavka 90. člena Ustave Republike Slovenije razpis zakonodajnega referenduma ni dopusten. Hvala lepa za pozornost.