Govor

Mateja Ribič

Spoštovani predsednik! Spoštovani poslanke in poslanci!

Zakon o dodatnih ukrepih za omilitev posledic covid-19, glede katerega je Vlada v skladu z drugim odstavkom 90. člena Ustave Republike Slovenije in 21.a členom Zakona o referendumu in ljudski iniciativi Državnemu zboru predlagala sprejetje sklepa o ugotovitvi nedopustnosti zakonodajnega referenduma, dodatno blaži in odpravlja posledice naravne nesreče, nalezljive bolezni covid-19, saj določa ukrepe za omilitev in odpravo posledic covid-19 na področju zdravstva in socialnega varstva ter pomoč gospodarstvu. V sklad z 8. členom Zakona o varstvu pred naravnimi in drugimi nesrečami se za naravno nesrečo šteje tudi množičen pojav nalezljive bolezni. Izjemnost razmer, v katerih se je znašla Republika Slovenija ob izbruhu covida-19 in ki so zahtevale takojšen odziv države, izhaja tako iz zgodovinskih virov, ki pričajo o tem, da predvidene posledice te epidemije niso primerljive z nobenih dogodkov v zgodovini po II. svetovni vojni.

Urad Republike Slovenije za makroekonomske analize in razvoj je v zimski napovedi gospodarskih gibanj za leto 2020 napovedal znižanje BDP za 6,6 odstotka, Banka Slovenije pa za leto 2020 napoveduje 7,6-odstotni padec gospodarske rasti. Ukrepi so zato nujno potrebni za čim večjo rast BDP v letu 2021, brez sprejetih ukrepov bo gospodarska rast nižja. Banka Slovenije za leti 2021 in 2022 napoveduje 3,1- in 4,5-odstotno gospodarsko rast ob predpostavki sprejetja oziroma ohranitve ustreznih državnih ukrepov, ki imajo veliko vlogo tudi pri ohranjanju stabilnih razmer na trgu dela.

Zakon o dodatnih ukrepih za omilitev posledic covid-19 predstavlja pravno podlago za omilitev in odpravo posledic covid-19. S tem zakonom se določa ukrepe, da se čim prej z jasnimi nameni in posledicami zagotovi omilitev posledic covid-19 širokemu krogu upravičencev z ukrepi, ki so bili v postopku priprave predloga zakona zaradi prilagajanja na situacijo v povezavi s covid-19 in gibanjem gospodarstva zaznani kot nujni tako na področju gospodarstva, socialnega varstva in zdravstvenega varstva, dela in delovnih razmerij.

Specifični cilji predlaganih ukrepov so ohranjanje delovnih mest in delovanja podjetij, razbremenitev delodajalcev za plačilo prispevkov za socialno varnost za delavce v delovnem razmerju, podaljšanje ukrepa čakanja na delo, zagotavljanje finančnih sredstev SID banke za namene financiranja gospodarskih subjektov na področju cestnih prevozov, poroštvo SID banke na področju turizma in gostinstva, solidarnostni dodatek za prejemnike nadomestil iz invalidskega zavarovanja, ki delajo krajši delovni čas, vojnim veteranom in invalidom po zakonu, ki ureja socialno vključevanje invalidov, enkratni solidarnostni dodatek za dijake, starejše od 18 let, za študente, ki se izobražujejo v tujini, za brezposelne osebe; dodatek za izpostavljenost nevarnosti in posebne obremenitve pripadnikom Civilne zaščite, zagotavljanje izvajanja podaljšanja obravnave zdravstvene nege, fizioterapije in delovne terapije osebam, ki so prebolele okužbo bolezni covid-19, zagotavljanje sredstev zdravljenja s kisikom v socialno varstvenih in vzgojno-izobraževalnih zavodih.

Ukrepi so po svoji naravi začasni, saj urejajo vsebino, povezano s covid-19, in sledijo načelu varovanja zdravja in življenja ljudi ter zagotavljanju likvidnosti gospodarskim subjektom. V luči negotovosti v zvezi s posledicami covid-19, ki se kažejo po svetu, zakonodajalec nima le pravice, temveč tudi dolžnost, da zakonodajo prilagaja danim družbenim razmeram in jo tudi spreminja, če to narekujejo spremenjena družbena razmerja. Nujni ukrepi, ki jih država sprejema za omilitev in odpravo negativnih posledic covid-19 na prebivalstvo in gospodarstvo, morajo biti čimbolj učinkoviti, njihova izvedba pa mora biti hitra.

Zakon o dodatnih ukrepih za omilitev posledic covid-19 predstavlja dodatni nujni in začasni ukrep, s katerim bo omogočena takojšnja učinkovita zagotovitev pomoči pri omilitvi in odpravi posledic naravne nesreče v Republiki Sloveniji tako za prebivalstvo kot tudi gospodarstvo.

Zakon o dodatnih ukrepih za omilitev posledic covid-19 se tako nanaša na vsebino, glede katere v skladu s prvo alinejo drugega odstavka 90. člena Ustave Republike Slovenije razpis zakonodajnega referenduma ni dopusten, ker zadevni zakon predstavlja Zakon o nujnih ukrepih za zagotovitev odprave posledic naravnih nesreč v smislu prve alineje drugega odstavka 90. člena Ustave Republike Slovenije.