Govor

Simona Kustec

Hvala lepa, spoštovani predsednik. Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci!

Bi lahko še PowerPoint, prosim, aktivirali? Natanko na današnji dan pred enim letom so se ob tem času za skoraj pol milijona šolajočih se ter nekaj prek 100 tisočih zaposlenih zaprla vrata prek tisoč vrtcev, osnovnih, srednjih in višjih šol ter fakultet. Obstalo je delo v prostorih raziskovalnih inštitutov, zaprlo se je 3 tisoč športnih objektov po celotni državi. Odprti so ostali vzgojni zavodi in za nekatere izjeme študentski domovi. Razlog: epidemija nalezljive bolezni covid-19 svetovnih razsežnosti. Tule / pokaže predmet/ lahko tudi pogledate, kje smo danes glede tega. Pred enim letom sem bila tako kot mnogi med vami prepričana, da se vse skupaj ustavlja za nek določen čas, da bomo malo potrpeli, malo počakali in bo vse skupaj prešlo nazaj v običajne tirnice. Delati vse za vrnitev k običajnemu je vodilo, ki me spremlja vse do danes, zavedajoč se, da bo ta običajnost zanesljivo drugačna. Najverjetneje smo bili vsi prepričani, da bomo z ukrepi popolne zaustavitve zmagali. Nismo bili osamljeni. Skoraj cel svet je ravnal podobno. Cel svet je vedel le to, da gre za virus, ki se širi nevidno in skoraj s svetlobno hitrostjo, da lahko usodno vpliva na zdravje, na življenje okuženih in da zanj nihče na svetu nima zdravila. Edino, kar je bilo v danih razmerah možno in odgovorno storiti, je bil razumen in naraven odziv: ustavitev javnega življenja in iskanje novih poti, po katerih bo življenje v takšnih negotovih, prestrašenih časih lahko čim bolj gotovo in mirno teklo dalje, tudi v vrtcih, šolah, na fakultetah, v športu. V slovenskem šolskem prostoru je to pomenilo iskanje načina, da se izobraževalni proces iz prostorov šol prestavi v prostore doma. Najbolj vitalen del družbe je ostal, a ni tudi obstal doma. Že v prvih dneh tega dramatičnega obdobja spomladi, ki nas je paraliziralo s šokom, nemočjo, strahom, je skoraj 30 % vseh slovenskih šol svojim učencem omogočilo, da so nadaljevali svoje vsakodnevne šolske obveznosti od doma. Ti učitelji so pod ravnateljskim vodstvom v svojih kolektivih nemudoma, dobesedno čez noč stopili v stik s svojimi učenci, jim podali navodila za delo, vzpostavili sisteme za videopoučevanje na daljavo in nadaljevali z začrtanim delom šolskega leta, s takšnim odzivom dali signal celotnemu šolskemu prostoru, celotni družbi, stroki in tudi nam političnim odločevalcem, da je potrebno iti dalje, da se je potrebno odzivati, najti alternativne poti, na takšen način odgovoriti na nastale razmere – ker se je potrebno odzvati, ker se znamo, ker se moramo. Po dveh tednih je to razumelo več kot 90 % celotnega šolskega prostora. S strokovno pomočjo, medsebojnim sodelovanjem, razumevanjem, da si moramo vsi pomagati v teh težkih trenutkih, se spodbujati, predvsem pa otrokom omogočiti, da se njihov dnevni delovni ritem še vedno vrti okoli pridobivanja znanja, nam je uspelo – uspelo prvič med marcem in majem 2020, uspelo drugič med novembrom in januarjem 2021 in nam uspeva tudi danes, po prvem letu epidemije, ko so v šolskih prostorih zopet vsi šolarji in ko kaže, da bomo po sedaj videnem stanju lahko poskusili in storili vse, da bi se na vrnitev kmalu pripravili še na fakultetah.

Dejstvo je, da je virus prav posebej zaznamoval tudi vrtčevski in šolski prostor. Do danes ga je po podatkih NIJZ prebolelo pri nas že 20,5 % zaposlenih v vrtcih, 8 % v osnovnih šolah ter dobrih 6 % v srednjih šolah oziroma z drugimi besedami 145 tisoč vseh omenjenih zaposlenih, med katerimi je danes v tem obdobju aktivnih nekaj manj kot 11 tisoč pozitivnih primerov, v zadnjem tednu nekaj nad 5 tisoč. Med šolajočimi se je bilo do sedaj prepoznanih nekaj več kot 193 tisoč okužb, od tega 85 % pri starejših od 19 let, dobra 2 % pa med otroki, starimi med 6 in 18 let. Na današnji dan beležimo nekaj manj kot 10 tisoč aktivnih okužb šolajočih se otrok, od tega polovico samo v zadnjem tednu z opaznim trendom rasti pri otrocih med 5. in 14. letom in ponovno pri šolajočih se s posebnimi potrebami. Ne smemo si zatiskati oči! Večino časa je opisano stanje za vključene v naš prostor vzgoje in izobraževanja na mejah človeških fizičnih, še posebej pa tudi emocionalnih in psihičnih možnosti. A grizemo dalje, ker vemo, da je to edini pravi odgovor, ker vidimo luč na koncu tunela, ki se je kmalu po novem letu pokazala z zmanjševanjem števila okužb zaradi našega zaščitnega ravnanja, zaradi možnosti hitrega opravljanja testov, v aktualnem obdobju zaradi prvih cepljenj zaposlenih v vzgoji in izobraževanju. In da, povsod, pri vseh omenjenih različnih vrstah odzivov je bil prostor vzgoje in izobraževanja skupaj z zdravstvenim, socialnovarstvenim ter sistemom civilne zaščite in kritične infrastrukture tisti, ki je kot prvi razumel, se je kot prvi odzval na stanje in bil prepoznan kot osrednje pomemben. Prav podobno velja tudi za odziv in odnos večinskega dela znanosti in športa, prostorov in ljudi, ki so v opisanem času dosegali svetovne, odmevne rezultate in uspehe, uspešno prijavljali nove projekte, organizirali tekmovanja na najvišjih mednarodnih ravneh koroni navkljub.

Zaradi vsega tega želim na tem mestu zopet izreči neskončno, nepopisno zahvalo vsem, od vzgojiteljev, učiteljev, profesorjev, znanstvenikov, športnikov do njihovih vodstev. Ste zmagovalci tega nezmagovalnega časa. Ste naš vzgled in dokaz, da se da, da zmoremo, da bomo na koncu uspeli in da smo vsi v istem čolnu. In zaradi tega želim spomniti, da nismo sami, da se na podobne odzive in preizkušnje odziva cel svet po svojih najboljših močeh in zmožnostih. Na projekciji, ki vam jo kažem, samo ponovno potrjujem, da nismo najslabši, če vas to skrbi. Tisto, kar je dejstvo, pa je, da smo v določenem obdobju bili najslabši, pa ne v šolah, ampak z vidika okužb, ki smo jih imeli v tej državi in ki jih nismo znali obvladovati, ker jih nismo pravočasno začeli obvladovati. To pa je bilo še krepko pred 13. marcem 2020. Veste, ta razprava danes ni in ne sme biti razprava o delu na polju vzgoje in izobraževanja, znanosti in športa o doprinosu tega polja k uspešnemu in odločnemu odzivu na začetno nepoznani in še vedno neobvladljivi virus. Virus ima svoje naravne zakonitosti, ne pa politične barve. Ta razprava danes bo večinsko politična. V njej boste tisti, ki ste si jo želeli, v prvi vrsti sporočali, kaj si mislite o meni, o mojem načinu dela. Nekaj dramatičnih izjav in ocen smo že slišali. Skozi današnjo razpravo bomo z delom poslancev in s pomočjo dejstev, številk govorili o tem, kaj smo skupaj uspeli narediti v tem prvem letu, tudi s predanim odnosom, razumevanjem, delom zaposlenih na Ministrstvu za izobraževanje, znanost in šport v sodelovanju s kolegi iz drugih resorjev Vlade, z NIJZ, prek sodelovanja pri sprejemanju zakonov z vami, spoštovane poslanke in poslanci, državni svetniki in svetnice, župani in županje, z različnimi skupinami zainteresirane strokovne javnosti, z Zavodom za šolstvo, s CPI, z RIC, obema državnima maturitetnima komisijama, s strokovnimi sveti, s predstavniki ravnateljskih združenj, staršev, dijakov, študentov, raziskovalnih organizacij, z rektorsko konferenco, s športnimi organizacijami. Da, z vsemi smo sodelovali in sodelujemo in bomo sodelovali še naprej. In hvala vsem vam, ker skupaj z zaposlenimi v vzgoji in izobraževanju, raziskovalci, športniki, njihovimi vodstvi razumete, ker pomagate, ker s svojim znanjem in delom bogatite številne dosežke, ki smo jih dosegli v tem prvem letu mojega vodenja ministrstva.

Vemo, kaj delamo, vemo, zakaj to delamo, predvsem pa za koga. Dejstvo je, da smo to prvo leto mandata delali po dveh tirih, po covid tiru in po običajnem tiru. Dejstva covid dosežkov so, da je bilo uspešno zaključeno preteklo, začeto novo šolsko leto, izvedena je bila matura, vpisi v osnovne, srednje in visokošolske programe, že tečejo priprave na letošnjo maturo. V okviru osmih paketov tako imenovane protikoronske zakonodaje je bilo podprtih za dobrih 76 milijonov evrov ukrepov, s katerimi smo zagotovili podporo za izvajanje izobraževalnega procesa, med njimi za nakup opreme IKT, za zaščitna sredstva za nemotena izvedbo dela, za nadomestila plač, izpad prihodkov, za oprostitev plačila za vrtce. Vzgojno-izobraževalni zavodi so prejeli prek 110 okrožnic, navodil in priporočil za izvajanje vzgojno-izobraževalnega procesa, preverjanje in ocenjevanje ter zaključevanje šolskega leta. Poleti smo v sodelovanju z Zavodom Republike Slovenije za šolstvo in z NIJZ pripravili priročnik z možnimi modeli izvajanja pouka v času koronarazmer, izvajala so se do izobraževanja učiteljev za izobraževanje na daljavo. Otrokom s posebnimi potrebami smo izobraževanje prilagodili, šole smo pozvali, da so zanje pripravile prilagojena učna gradiva, jih individualizirala in prilagodila otrokovemu primanjkljaju. Skupaj z občinami in šolami smo zagotovili možnost brezplačnega razdeljevanja toplih obrokov učencem iz socialno ogroženih skupin. Tistim, ki so zaradi covid razmer to potrebovali, smo omogočili podaljšanje statusa študenta, statusa mladega raziskovalca, izvajanje programskega raziskovalnega dela. Za eno leto smo podaljšali veljavnost kategorizacije športnikov in postopke pridobivanja in ohranjanja pravice do štipendije. Študentom smo dvakrat izplačali po 150 evrov pomoči. Za varno vrnitev v šole smo skupaj z Ministrstvom za zdravje poskrbeli za množično testiranje. Prav sedaj se zaposleni v vzgoji in izobraževanju takoj za najbolj ranljivimi skupinami prednostno cepijo.

Dejstva so tudi dosežki, vezani na tekoče necovid delo resorja. V enem letu smo dodelali povsem nov zakon o obravnavi otrok in mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi težavami ter motnjami v vzgoji in izobraževanju ter novelo Zakona o vrtcih, ki omogoča brezplačno varstvo za drugega in nadaljnje otroke. Oba ste v Državnem zboru potrdili z visoko večino. Po več kot desetletju smo v sodelovanju s Svizom uskladili spremembe in dopolnitve pravilnika o napredovanju zaposlenih pa pravilnik za pridobitev nazivov strokovnih delavcev v prilagojenem programu za predšolske otroke in v posebnem programu vzgoje in izobraževanja za otroke in mladostnike s posebnimi potrebami v socialnovarstvenih zavodih. Sistemizirali smo prepotrebna delovna mesta za računalničarje. V letu 2020 je bil v celoti realiziran dvig plačnih razredov za strokovne delavce na področju vzgoje, izobraževanja in znanosti. Uvedli smo brezplačni krajši program predšolske vzgoje za vse otroke, ki eno leto pred izpolnitvijo pogoja za vstop v osnovno šolo še niso vključeni v vrtec. Po desetletjih smo poiskali s stabilno sistemsko podporo financiranja za izvajanje izobraževanja odraslih. Prav sedaj ponovno po 10 letih teče velik razpis za sofinanciranje občinskih investicij za vrtce in osnovne šole ter za športno infrastrukturo v skupni vrednosti 60 milijonov evrov. Pri pripravi proračunov za leti 2021 in 2022 smo pridobili zgodovinsko najvišjo finančno podporo za delo resorja na vseh področjih. Že v rebalansu za leto 2020 smo zagotovili dodatnih 87,5 milijona evrov, za leti 2021 in 2022 pa še dodatnih 200 milijonov. Od poletja lanskega leta skupaj z Nemčijo in Portugalsko aktivno sodelujemo pri sopredsedovanju Evropski uniji na polju izobraževanja, znanosti in športa. A o vsem tem in še mnogo ostalih dosežkih več in podrobneje tekom razprave.

Ko se danes ozrem nazaj, vidim, da bi kakšne odločitve, kakšne poti, vložene napore lahko naredili tudi drugače. Verjemite pa mi, da v danem trenutku zahtevnih razmer, pritiskov časa, pričakovanj, pogosto tudi želja, da bi lahko s čudežno paličico premagala cel virus, po neprespanih nočeh, dnevih, ko dobesedno ni bilo časa pojesti niti dnevnega obroka hrane, nismo znali in nismo zmogli drugače. Da so bile vse naše rešitve optimalnost v danem trenutku, vedno takšne, ki so zaradi covid razmer najprej sledile pravici do zaščite zdravja ljudi, nato do v teh razmerah najbolj optimalnim oblikam neprekinjenega pridobivanja znanja ter končno prek sodelovanja in medsebojnega razumevanja tudi zaupanju. Osebno prav ta slednji del vidim kot tisti, kjer imamo v nadaljevanju, posebej v času, ko se bodo covid razmere z vidika obvladovanja virusa kot bolezni umirile, največ dela, mestoma tudi popravnih izpitov. Sama bom z namenom ocene in nadaljnjih odločitev o ukrepih za naprej še v tem mesecu vzpostavila dve strokovni posvetovalni skupini za okrevanje. Eno za področje učinkov na polju vzgoje in izobraževanja, drugo za področje športa. Že sedaj stroka pripravlja tudi nize raziskovalnih študij projektov, ki smo jih podprli ali neposredno razpisali na strani ministrstva in bodo dali odgovore, kako dalje, kje je potrebno probleme popraviti, kje smo se naučili dobrega tudi za naprej. Kot družba pa bomo morali vložiti vse napore v to, da si bomo stali ob strani, se spodbujali, si pomagali, se razumeli in skupaj iskali prostore naših različnosti pod istim soncem. Obtoževanja, zmerjanja, nesramnosti, blatenja, laži in manipulacije, teorije zarote ne pomagajo pri tem. So razdiralni, neodgovorni za krhek čas, ki ga živimo. Za čas, ko moramo preživeti in z modrostjo novih spoznanj tistega nekaj dobrega, kar covid izkušnja ponuja, iti dalje, vsak od nas kot posameznik, vsi skupaj pa kot družba solidarnosti, ki si z odgovornostjo in iskrenostjo stoji ob strani v dobrem in slabem.

Vem, da bo današnja dolga razprava pokazala oba obraza pravkar omenjenega. Vem, da je to del starodavne igre prestolov, ki se imenuje politika. Vem, da se bodo vrteli po polju in se bomo vrteli po polju čustev in nerazuma, spektakla, ki bo želel med ljudmi še bolj razgreti strasti in nemir. Od vsega pa najbolj vem, da mi ni vseeno, da ni pošteno, da se madež pušča na najbolj vitalnem delu naše družbe, ki se s trudom, zgledom, predanostjo in vsem, kar zna in premore, predaja zato, da pomaga našim otrokom narediti otroštvo in mladost čim bolj običajno, predvsem pa z znanjem vedno bogatejše. Zaradi vas sem tu, zaradi vas počnem vse to, to je moje prvo in zadnje vodilo pri delu. Imam čisto vest, vsakomur lahko pogledam v oči in mu z dejstvi, ki jih je možno kadarkoli preveriti, dokažem, da namera sklicateljev današnje interpelacije nima osnov in da jo zavračam v vseh njenih točkah. Danes bom vaš strelovod. Strelovod, ki hoče ubraniti vse tiste, ki ste v hiši vzgoje, izobraževanja, znanosti in športa. Strelovod, ki sem ga sprejela že pred enim letom z vstopom v ministrsko ekipo. Vem, da bodo letele tudi strele, ki niso namenjene samo meni in moji ekipi, ampak temu se reče politična normalnost našega današnjega prostora, žal. In to ob koncu prvega leta epidemije, v katerem se ves čas trudimo poiskati zgolj vsaj približno optimalno pot nazaj v običajno življenje. Hvala lepa.