Spoštovani kolegice in kolegi, spoštovani minister z ekipo!
Naj na začetku povem nekaj stvari, da se bomo razumeli, o čem danes sploh govorimo. Govorimo o interpelaciji zoper ministra za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. In v interpelaciji smo zapisali štiri očitke. V demokratični družbi, ki jo vodilna stranka tako rada gradi po svoji podobi, se pri interpelaciji odprejo vprašanja. In ta vprašanja smo mi odprli in pričakovali, da bomo danes razpravljali o teh ključnih štirih vprašanjih, od katerih sta dve vprašanji oziroma dva očitka tista, na katerih stoji ali pade ta minister in, če mene vprašate, tudi vlada. Pa smo bore malo slišali o teh naših očitkih, poslušali pa smo tisto, česar ministru ne očitamo in ne očitamo tej vladi. Poslušali smo o enkratnih solidarnostnih pomočeh – tega vam ne očitamo. Poslušali smo o kriznem dodatku – tudi tega vam ne očitamo. Poslušali smo o tem, kako uspešni ste pri spodbudah za ukrep čakanja na delo in skrajšanega delovnega časa – tudi tega vam v interpelaciji nismo očitali. Očitali vam nismo niti tega, da so bili problemi z minimalno plačo in minimalno urno postavko za študente, niti tega, da ste zagotovili v proračunih več sredstev za domove za starostnike. Tega vam v tej interpelaciji vam v LMŠ in opoziciji ne očitamo. Ampak meni je jasno in nam je jasno, da bomo danes poslušali vse, predvsem tiste stvari, ki niso povezane z interpelacijo, z enim samim razlogom – preusmeriti pozornost od dveh ključnih stvari, ki pa vam ju očitamo, minister, dveh ključnih napak, za kateri ste odgovorni; in bi po našem mnenju morali zaradi tega sami odstopiti. In v današnji razpravi vam bomo, spoštovani minister, dokazali, da ste zaradi zanemarjanja opozoril stroke in prepočasnega ukrepanja odgovorni za hitro širjenje virusa na delovnih mestih in v domovih starejših občanov.
V LMŠ smo prepričani – zato smo vložili tudi interpelacijo –, da ste prav vi, minister, tudi eden najbolj odgovornih za hitro širjenje okužb na delovnih mestih in visoko število umrlih v domovih starejših. Zakaj to trdimo? Prvič, ne vlada ne vi, minister, niste pripravili ustreznih zakonskih predlogov in drugih ukrepov za zajezitev širjenja virusa na delovnih mestih. Posledica je hitro širjenje okužb v populaciji in velika gospodarska škoda, tudi v obliki številnega zaprtja različnih podjetij. In drugič, ne vlada ne vi kot minister niste slišali predlogov in opozoril, zato tudi niste pravočasno in ustrezno ukrepali pri zaščiti domov starejših občanov. Posledica vašega nevestnega dela je veliko število okuženih in več kot 2 tisoč umrlih. Vaše ravnanje oziroma opustitev dolžnega ravnanja pri preprečitvi širjenja virusa na delovnih mestih in zaščiti stanovalcev domov starejših poleg znakov kaznivega dejanja po 258. členu Kazenskega zakonika, se pravi nevestno delo v službi, vsebuje tudi elemente kaznivega dejanja po 177. členu Kazenskega zakonika, ki pokriva področje ukrepanja za omejitev prenašanja nalezljivih bolezni. Ampak s tem se ne bomo mi ukvarjali danes, s tem se bodo ukvarjali nekateri drugi organi; mi bomo danes argumentirano in na podlagi podatkov pojasnili, da ste politično odgovorni, vsaj objektivno, po našem mnenju pa tudi subjektivno. Biti minister je bistveno več od ustvarjanja vtisa in javne podobe, da se minister trudi in mu ni vseeno za ljudi. Biti minister pomeni vsaj ustvarjanje zaupanja v javnosti, zaupanja v institucije in v pravno državo. Dober minister zna priznati napake in jih popraviti, dober minister zna iskati rešitve, postavlja prava vprašanja, zaupa ljudem, ki več vedo od njega, je spoštljiv in si upa na glas povedati, da se s čim ne strinja. Predvsem pa mora biti minister zrela oseba, ki ve, kaj je prav in kaj narobe, se zaveda svoje odgovornosti do ljudi in države ter zna odgovornost, ko je to treba, tudi prevzeti. Ampak vaša vlada je daleč od tega.
Vaša vlada dela vtis, da dela, in hkrati ustvarja kaos na vseh področjih in širi strah. Išče krivce, si jih izmišlja, če sem bolj natančen, in na druge prelaga odgovornost za svoje napake, teh pa ni malo. In vi kot član te vlade niste prav nič drugačni – ustvarjate vtis, da delate, da se trudite, veliko govorite in po našem mnenju bolj malo naredite, iščete izgovore ter prelagate odgovornost na druge za svoje napake ali neuspehe. To smo lahko danes slišali pri vaši predstavitvi in tudi pri predstavitvi pred mano, ki jo je imela SDS. Prelagali ste odgovornost in iskali krivce za to, kar se vam dogaja, za napad. Pa lahko na te napake dokaj enostavno odgovorite s tem, da argumentirano dokažete, da se motimo. Pa se bom zdaj posvetil samo dvema ključnima področjema, kjer ste storili ključne katastrofalne napake. Eno izmed glavnih žarišč širjenja virusa so bila delovna mesta, to je že povedala v svojem uvodnem nastopu naša poslanka kolegica Jerca Korče, in delovna mesta so bila tisti multiplikator, iz katerih so se okužbe širile v populacijo in s tem tudi v domove starejših občanov. Na problem širjenja okužb na delovnih mestih je že 5. avgusta opozorilo Združenje delodajalcev Slovenije. Takrat so na svoji spletni zapisali: »V zadnjem času smo seznanjeni z informacijami, da se okužbe z novim koronavirusom širijo predvsem na delovnih mestih.« Zaradi tega je v začetku avgusta Združenje delodajalcev Slovenije pozvalo podjetnike, naj bodo pozorni na ukrepe za preprečevanje širjenja virusa v delovnih organizacijah. Se pravi, da opozorila o širjenju virusa na delovnih mestih so bila. Ste vi avgusta karkoli konkretnega naredili, da bi širjenje okužb omejili? Ne, sploh niste reagirali, zanemarili ste to grožnjo, niste pripravili in sprejeli ukrepov, s katerimi bi preprečili, da bi delovna mesta postala glavni vir širjenja okužb v Sloveniji. Pa se je ravno to zgodilo, kar je novembra s svojo analizo potrdil tudi Nacionalni institut za javno zdravje.
Pa samo Nemčijo bi morali kopirati pri njihovih ukrepih za omejitev širjenja virusa v gospodarstvo. Njihov minister za delo, vaš kolega, je zavzel stališče, da ljudje, ki so okuženi s korono in bolni, ne smejo delati, zato mora država tem ljudem v gospodarstvu pomagati. Nemci so se zavedali, da lahko podjetja postanejo velika žarišča širjenja okužb, pa tudi Hrvati in Avstrijci, in če so želeli, da bi gospodarstvo delovalo, da so šole odprte, da so njihovi domovi starejših varni, so morali hitro in učinkovito ukrepati. Ukrepali so tako, da zaposleni, ki so se okužili ali pri njih obstaja sum okužbe, ostanejo doma in so upravičeni do nadomestila v višini celotne plače, dobijo jo ne glede na to, kje so se okužili ali kje so imeli tvegan stik. Nemška država je takoj odreagirala na širjenje virusa na delovnih mestih na način, da je zagotovila prav vsakemu okuženemu delavcu, ali pri katerem je sum okužbe, stoodstotno nadomestilo plače. Pri nas pa še vedno kompliciramo oziroma komplicirate in imamo različne višine nadomestil za okužene in tiste s sumom na okužbo. V tujini so pravočasno ukrepali, ker so znali gledati celoto; in se niso toliko ukvarjali z Metelkovo, opozicijo, zidanicami, kavami na Petrolu, mladimi protestniki in še čem. Ne, delali so in so gledali celoto, ker so se zavedali, da so stvari medsebojno povezane, soodvisne, da povečanje okužb na delovnih mestih poveča okužbe v populaciji; in to ima za posledice, kot so zaprtje šol, policijsko uro, zaprtje določenega dela gospodarstva, pa tudi posledice na najbolj ranljivi del družbe, na najbolj ranljivo populacijo – starostnike. In seveda s tem vpliva na domove starejših in na bolnišnice, kar tudi pomeni, da se zaradi velikega števila covidnih bolnikov zmanjša obravnava necovidnih bolnikov, kar ima za posledice presežne smrti in tako naprej in tako naprej. Cel krog imamo, vse je medsebojno odvisno in treba je gledati celoto.
Ta domina efekt si lahko vsak sam nariše, ko pade ena domina; in pri vas je padlo gospodarstvo, so padla delovna mesta oziroma so se okužbe neverjetno hitro začele širiti na delovnih mestih in posledica je bila hitro širjenje okužb v populaciji in vse, kar sem naštel in s čimer se soočamo. Odgovornost za hitro in nekontrolirano širjenje okužb na delovnih mestih je na vas, minister. V avgustu niste pripravili ustreznih spodbud, ki bi omogočale več dela od doma. V prvem valu smo lahko iz analize – mislim, da je bila Fakulteta za matematiko – ugotovili, da je v prvem valu od doma delalo 70 % ljudi, v drugem valu samo še 30 %. Čez poletje ravno tako niste pripravili učinkovitega sistema izdajanja karantenskih odločb, skupaj z Ministrstvom za zdravje, v primeru povečanja okužb, kar je oktobra povzročilo kolaps tega sistema in dalo dodatni pospešek širjenju okužb v populaciji. In na koncu vsem okuženim in tistim, ki so imeli tvegan stik, ne glede na to, kje so se okužili ali kje so imeli ta tvegan stik, niste zagotovili stoodstotnega nadomestila plače, ki bi ga pokrila država, ampak ste komplicirali. Marsikdo od zaposlenih je s tveganim stikom ali z blažjimi simptomi moral hoditi v službo, da bi dobil polno plačo, prevoz na delo in stroške za malico. Ampak vi ste celo od zaposlenih v zdravstvu in socialnem varstvu, ki so v polni zaščitni opremi delali s covidnimi bolniki, zahtevali, da so morali dokazovati, da so se okužili na delovnem mestu, če so želeli dobiti stoodstotno bolniško nadomestilo. Nedvoumno dokazati, da so se okužili na delovnem mestu. Veste, kako je to težko? Kljub opozorilom opozicije in predlogom stroke tega niste upoštevali in zaradi tega je marsikateri zdravstveni delavec dobil 80-odstotnega nadomestila plače.
Za nas je nezaslišano, da ste pričakovali od ljudi v zdravstvu in socialnem varstvu, od ljudi v prvih bojnih linijah, ki so imeli ogromno dela v drugem valu, tudi zaradi vaših napak, da so dokazovali, da so se nedvoumno okužili v službi. To je sramotno. Pri vseh milijonih, ki ste jih razdelili z različnimi PKP-ji in s katerimi ste se danes tudi pohvalili. Že zaradi vsega naštetega, se pravi širjenja okužb na delovnem mestu in nesprejetja pravih ukrepov, da bi to širjenje vsaj poskušali omiliti, bi morali odstopiti. A svojega dela niste opravili niti pri zaščiti stanovalcev in zaposlenih v domovih starejših občanov. Opravičilo, da niste vedeli, kakšna je nevarnost, tega opravičila tukaj ni. Že v prvem valu in na začetku poletja ste bili večkrat uradno seznanjeni s težavami, s katerimi se soočajo domovi starejših občanov, in s predlogi, kako bi se dalo preprečiti vdore virusa v domove in širjenje virusa znotraj njih. Osnovno vodilo pri vseh teh pobudah, ki ste jih že v prvem valu dobivali, je bilo, da je treba imeti enotno vodenje, organizacijo in načrt ter aktivirati vse vire – državne, zdravstvene, finančne, izobraževalne, materialne in druge –, da se zaščiti najranljivejšo populacijo. Naj vam navedem samo nekaj težav, ki so vam jih predstavniki domov starejših občanov poslali v prvem valu. Domovi nimajo ustreznih prostorov za izvajanje izolacije okuženih ali tistih, ki so imeli tvegan stik. Se pravi, da ne morejo ločevati bolnih od zdravih. Ni periodičnega testiranja zaposlenih in stanovalcev. V domovih ni zagotovljenega ustreznega števila zdravnikov in drugega medicinskega osebja, ki bi nadzirali zbolele. Kader v domovih za starejše še ni ustrezno usposobljen za delo v izolaciji. Pojavljajo se težave s kadrom, potrebujejo se vsaj pomožni kadri. To je samo nekaj težav, ki so vam jih v marcu in aprilu poslali predstavniki domov starejših občanov. V marcu in aprilu lanskega leta.
In od teh težav naj se dotaknem samo dveh. Seznanjeni ste bili, da domovi zaradi različnih razlogov, danes smo jih slišali, ker ste jih tudi navedli, večletnega nevlaganja, arhitekturnih ovir, starosti domov in tako dalje, nimajo ustreznih prostorov za izvajanje izolacije okuženih ali tistih, ki so imeli tvegan stik, torej da domovi potrebujejo izolacijski prostor znotraj ali izven doma. To ste vedeli. Ta podatek ste vedeli 27. marca 2020 in ta dopis imate tako vi kot minister za zdravje oziroma nekdanji minister za zdravje. In kaj ste vi naredili od 27. 3. 2020 in čez poletje? Po naših podatkih bore malo. Veliko ste govorili, bore malo naredili. In kaj bi lahko naredili? Čez poletje bi lahko pripravili načrte, ki bi bili v praksi izvedljivi in s katerimi bi zagotovili dodatne prostorske kapacitete za domove starejših. Problem bi reševali na način, da bi ministrstvo, vaše ministrstvo, prevzelo koordinacijo zagotavljanja dodatnih kapacitet za izolacijske prostore, tako da se znotraj domov starejših občanov uredijo potrebne cone, kjer je to seveda možno, ali pa da se ob domovih postavijo mobilne nastavitvene enote, ali da se najame hotel, toplice ali kakšen drug objekt v bližini, seveda ob pogoju, da se bolnih starostnikov ne bi premeščalo v bolnišnice. Res je, da bi čez poletje delali na zalogo, a ker se je napovedoval drugi val, bi morali biti pripravljeni, pa na žalost niste bili. Pa tega niste storili čez poletje, čeprav vas je vladna strokovna skupina 21. julija pozvala, da pomagate domovom, ki ne morejo organizirati izolacijskih oziroma rdečih con. Sklep je mesece ostal neuresničen. Šele 24. oktobra 2020, sedem mesecev od prvega poziva predloga, ste domovom omogočili povrnitev stroškov najema zunanjih prostorov. Vsaj tri mesece prepozno, minister, okužbe so se do takrat že močno razširile, domovi pa so bili prepuščeni samim sebi. Naslednja napaka je bila prepozno obvezno redno testiranje stanovalcev in zaposlenih v domovih starejših občanov, za katerega sredstva zagotovi država. Tudi ta predlog, to opozorilo je bilo uradno poslano na obe ministrstvi 27. marca 2020. Kmalu bo eno leto od tega. Ampak vi niste storili nič. In čez poletje niste organizirali obveznih testiranj v domovih starejših občanov, kljub temu tega niste storili, čeprav vas je vladna strokovna skupina opozorila na to še dvakrat – 27. septembra in 30. oktobra. Opozorijo vas domovi starejših občanov, opozori vas dvakrat vaša vladna strokovna skupina – in vi ne odreagirate. Vi ne predpišete obveznega testiranja zaposlenih v DSO. Ne, se opravičujem, predpišete ga v decembru 2020, devet mesecev po prvem opozorilu.
Spoštovani minister Cigler Kralj, po našem mnenju, po mnenju Poslanske skupine Liste Marjana Šarca, ste zanemarili svojo dolžnost, zdaj pa prelagate odgovornost na druge in iščete različne izgovore. Kljub celemu projektu, izkušnjam prvega vala, primerom dobrih praks iz tujine, predlogom stroke in stanovskih združenj ter tudi nas v opoziciji niste niti pripravili ukrepov, s katerimi bi omejili širjenje okužb na delovnih mestih in v domovih starejših; kaj šele da bi jih začeli v celoti uresničevati. Ignorirali ste ključna opozorila in predloge, zato vam je skupaj z vlado spodletelo. Spodletelo na žalost na račun vseh nas. Tudi zaradi vaših napak se Slovenija sooča s tragičnimi posledicami za zdravje in življenje ljudi. Smo v svetovnem vrhu po številu okuženih in umrlih na milijon prebivalcev, več kot 200 tisoč okuženih in 4 tisoč 224 umrlih, od tega v domovih starejših občanov več kot 2 tisoč. Škoda zaradi slabega upravljanja epidemije pa je nastala tudi v šolstvu, gospodarstvu, zdravstvu in družbi nasploh. Najmanj, kar bi morali do danes storiti, je, da bi predsedniku Vlade ponudili odstop, če bi se seveda zavedali, kaj pomeni beseda odgovornost ter kaj je prav in kaj narobe. S tem bi naredili res prvi korak v svet odraslosti, v svet odraslosti na političnem parketu. Prevzeli bi odgovornost, ker vam ni uspelo zaščititi najranljivejših in zaposlenih. Za ti dve skupini ste bili odgovorni vi.
V LMŠ bomo danes glasovali za vaš odhod, minister, za vaš odhod iz ministrske funkcije, ki ji niste dorasli, ji niste kos. Ni vsak za vse, to vemo, a časi, v katerih smo bili in smo, ne dovolijo velikih napak. Na žalost vseh nas, minister, ste se znašli ob nepravem času na nepravem mestu. In z vami na čelu ministrstva ob prihajajočem tretjem valu, ki ga napoveduje vaš predsednik in smo slišali napoved tudi s strani SDS v svojem stališču, se Sloveniji bolj slabo piše. Hvala lepa. Želim si, da v nadaljevanju razprave odgovarjamo na ta ključna vprašanja, ključne očitke, ki vam jih je predstavila poslanka Jerca Korče in ki smo vam jih predstavili v Poslanski skupini LMŠ.