Govor

Mateja Udovč

Spoštovani!

Odbor za gospodarstvo je na 31. nujni seji 31. 3. 2021 kot matično delovno telo obravnaval predlog priporočila Vlade Republike Slovenije v zvezi z ugotovitvami revizijskega poročila Učinkovitost nabav zaščitne in medicinske opreme za obvladovanje širjenja virusa SARS-CoV-2, ki ga je Državnemu zboru predložila skupina poslank in poslancev.

Na seji odbora so sodelovali predstavnice in predstavniki Ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo, Ministrstva za obrambo, Zavoda Republike Slovenije za blagovne rezerve ter Zakonodajno-pravna služba.

V uvodni obrazložitvi je predstavnik predlagatelja predstavil ključne ugotovitve revizijskega poročila ter razloge za vložitev predloga priporočila v obravnavo Državnemu zboru. Pri tem je poudaril, da postopki javnega naročanja niso bili izvedeni v skladu z načeli transparentnosti, učinkovitosti in enakopravne obravnave ponudnikov, v nekaterih primerih pa so celo potekali v neskladju s predpisi in drugimi akti.

Predstavnica Zakonodajno-pravne službe je v dopolnilni obrazložitvi pisnega mnenja glede 3. točke opozorila, da je pregon storilca kaznivih dejanj v izključni pristojnost državnih tožilcev, ki so samostojni, zato vlada pri pregonu nima pristojnosti. V zvezi s 6. točko je opozorila, da ne gre za ukrepa za delo vlade, ki sta lahko predmet priporočila. Poleg tega poziv predsedniku vlade oziroma ministrom k odstopu ni v pristojnosti Državnega zbora.

Državni sekretar z MGRT Simon Zajc je predstavil pisno mnenje Vlade ter pri tem poudaril, da je bil v času nabav opreme največji problem neuporabljivost obstoječih predpisov in strateških oziroma izvedbenih dokumentov za izvedbo ocene potreb in nabav nujno potrebne zaščitne in medicinske opreme. Ob tem je spomnil, da je vlada z delom pričela v situaciji, ko je bila sistemska ureditev neustrezna in zaloge prazne, a je kljub temu uspela dobaviti zadostno količino ustrezne nujno potrebne zaščitne in medicinske opreme. Poudaril je, da iz revizijskega poročila ne izhaja očitek glede oškodovanja javnih sredstev ali zaključek o neuporabni opremi. Glede vsebine predloga priporočila je podrobno predstavil razloge, zaradi katerih Vlada meni, da so točke predloga priporočila nepotrebne, nesmiselne oziroma neutemeljene.

V nadaljevanju je vršilec dolžnosti direktorja Zavoda Republike Slovenije za blagovne rezerve poudaril, da je bilo sodelovanje Zavoda z Računskim sodiščem v času izvajanja revizije dobro.

V razpravi so nekateri člani izrazili mnenje, da kaotična situacija in težave v dobavnih verigah blaga ne bi smele biti izgovor za zameglitev preglednosti, razpršitev pristojnosti in izpeljavo neustreznih, netransparentnih in neučinkovitih postopkov nabave opreme. Razpravljavci so pozvali k iskanju dokazov, dokazovanju in spremljanju odgovornosti za storjene napake tudi z vidika kršitev zakonodaje in oškodovanja javnih sredstev. Ob tem so poudarili potrebo po sprejetju priporočil za ukrepe, ki bodo v prihodnje preprečili ponavljanje tovrstnih napak. Po drugi strani je bilo v razpravi izpostavljeno, da ugotovitve revizijskega poročila temeljijo na kriterijih za ugotavljanje učinkovitosti, ki so bolj pravne kot ekonomske narave. Izraženo je bilo tudi mnenje, da vlada v takratnih okoliščinah ni mogla ravnati optimalno, saj je bila soočena s kaotičnim stanjem na svetovnem trgu opreme in ni razpolagala s potrebnimi informacijami ter uporabnimi strateškimi oziroma izvedbenimi dokumenti za izvedbo postopkov. V teh razmerah zato postopki niso bili izvedeni optimalno učinkovito. Izraženo je bilo tudi mnenje, da so priporočila Računskega sodišča za ukrepanje precej nedoločna in da je ukrepanje v veliki meri prepuščeno revidirancem. V razpravi je bilo opozorjeno, da je omenjena situacija razkrila šibke točke upravljanja države v obdobju krize, obenem pa je bil podan tudi predlog za izboljšanje kriznega upravljanja države v prihodnosti.

Odbor je na podlagi Poslovnika Državnega zbora glasoval o vseh delih predloga priporočila in jih ni sprejel. Hvala lepa.