Govor

Dušan Šiško

Lep pozdrav vsem skupaj!

Drugi tir železniške proge Divača-Koper je za republiko Slovenijo najpomembnejši, tako geostrateško kot tudi gospodarski projekt. Želeli bi poudariti, da je drugi tir Divača-Koper pravzaprav projekt v katerega je vpletena cela Slovenija. Gre za projekt z znatnimi določbami, družbenimi in gospodarskimi učinki kateri so potrebni za razvoj gospodarstva in povezanost ne zgolj regije, ampak naše države kot enovite celote. Projekt bi moral biti izpeljan že pred dvajsetimi leti, bo Slovenijo postavil v sam pristaniško-logistični vrh Evrope. Več kot dve leti nazaj, to je bilo 21. 3. 2019, smo imeli tukaj v Državnem zboru javno predstavitev mnenj o izgradnji, upravljanju in gospodarjenju z drugim tirom železniške proge Divača-Koper. Organiziral jo je Odbor za infrastrukturo, okolje in prostor kot matično delovno telo za obravnavo zadeve s področja prometne infrastrukture in železniškega prometa. Z izgradnjo drugega tira se bo pripomoglo k ponovni vključenosti pristanišča, ne luke, slovensko je pristanišče Koper. Za Slovenijo in njeno bolj svetlo gospodarsko prihodnost je že skrajni čas, da se projekt izpelje kot se šika. Seveda, tudi mi v SNS želimo, da bi bila strateško tako pomembna infrastruktura v celoti v slovenskih državnih rokah brez kakršnihkoli tujcev. Na takšen način bi kontrolo nad tem vršila Slovenija in ne kakšna druga, tuja država, ampak, je več kot očitno, da naša država v prejšnjih vladah ni bila sposobna izpeljat takšen projekt sama. Pri vsej tej zadevi pa je pomembno, da mi oziroma Republika Slovenija, jasno postavi pogoje glede sodelovanja s tujimi zalednimi državami. Glede na to, da pa je to eden izmed najpomembnejših projektov v zgodovini Slovenije in da bi morala biti pereča stvar narejena že zdavnaj, se mora projekt nujno izpeljati od sedanjega stanja pa do konca.

Kot vemo, so prejšnje vlade imele v preteklosti še veliko več priložnosti, da bi to izpeljale, pa niso naredile skoraj nič. Zdaj so jih polna usta, kako mora biti to v nacionalnih rokah, čeprav sami niso bili sposobni zadevo izpeljati tudi z investitorji, kaj šele brez njih. V primeru, da že imamo tujo državo kot partnerico, pa so Madžari zaradi geostrateške lege in logističnih povezav, zagotovo dober partner, zato nima predlagatelj novele zakone kaj oporekati. Mogoče pa bi radi zopet, da se vse skupaj ustavi in da bomo čakali še 20 let oziroma sploh ne bomo imeli drugega tira. Povezava Budimpešta – Koper je za Madžarsko industrijo okno v svet, zaradi česar jim bo funkcionalnost infrastrukture v določenem planu, kar bo definitivno pozitivno vplivalo na slovensko gospodarstvo. Lahko bi dobili tujega investitorja, ki ne bi bil na projekt geostrateško navezan, ampak bi tretiral slovensko infrastrukturo le kot vsako drugo finančno naložbo, česar upam, da si ne želimo.

Seveda, so tudi tukaj določeni problemi in težave pri sami izvedbi projekta. Po tirih se bodo namreč vozili vlaki do hitrosti 160 kilometrov na uro. Po koncu te nove proge, po 27 kilometrih, pa bodo prišli na 80 kilometrov na uro. Zakaj se Vlada Republike Slovenije ne loti projekta tako, da se bodo vlaki vozili 160 kilometrov ves čas, tudi od Divače do Kopra, na to so že ves čas opozarjali vsi poslanci Slovenske nacionalne stranke, ne pa, da se znižuje hitrost. S tem se izjemno negativno vpliva na celotno logistiko. To vas sprašujejo poslanci in opozarjajo, Slovenske nacionalne stranke.

Naprej, dvotirna povezava, kjer vlaki ne bi zniževali hitrosti, je vendarle za slovensko logistiko nujna in še kako potrebna. Še vedno nam ni razumljivo, zakaj se ne delata oba tira skupaj, ampak, vsak tir za sebe. Se pravi, en se konča in potem grejo stroji nazaj, ponovno delat še drugi tir. Poglejte, to je preprosto smešno, kar se dogaja v naši državi. Da bi lahko povlekli dva tira naenkrat in s tem bistveno izboljšali produktivnost in tudi učinkovitost. Čas je tudi denar, čeprav se mnogi tega žal premalo dobro zavedajo.

Iz gradiva je tako razvidno, da se bo delala najprej ena cev, nato še druga, skratka, postopoma. Res smešno, čeprav sem na to že večkrat opozarjal, da bi lahko na enkrat gradili dva tira, kar bi bil še enkrat poudarjam, tudi stroškovno bolj racionalno. Povezava Koper – Divača ne predstavlja samo tistih 27 kilometrov, marveč vpliva na povezavo s celotno Evropo. Na vzhodu, preko Budimpešte to Ukrajine, prav tako pa tudi ruskega trga. Na zahodu se njen vpliv čuti na Avstrijo, Češko, Slovaško in pa južno Nemčijo, ki uporablja pristanišče Koper za izvoz avtomobilov v Azijo. In, zakaj sploh potrebujemo družbo Kolektor, kot posrednika in nima direktne pogodbe z izvajalci, s čimer bi bila izvedba bistveno cenejša. Prav tako sta za projekt pozno objavljeni razpisi na različna delovna mesta, kot na primer, voznike težkih gradbenih mehanizacij, kar kaže na neorganiziranost pri tako pomembnem projektu, kot je ta. Iz svetovnega spleta je razvidno, da preko Adecca iščejo natakarje in ostale delavce različnih profilov. Kot zanimivost naj omenim, da je Avstro-Ogrska ob koncu 19. stoletja projektirala progo iz Avstrije preko Slovenskih Konjic do Hrvaške meje, kjer je izdelavo projekta omejila na samo štiri leta. Kako je mogoče, da so v tistem času projekt omejili na tako kratek čas mi pa to zgodbo že tako dolgo vlečemo tja nekam v nedogled? Glede na to kako so nekatere dosedanje Vlade ravnale z investicijami se v Slovenski nacionalni stranki upravičeno bojimo, da do drugega tira ne bo prišlo, če pa že pa z veliko zamudo, dodatnimi stroški in zaslužki nekaterih mogotcev. Nenazadnje se to lepo vidi že pri prvem upornem zidu, ki je bil izredno drag, vendar nespremenljiv za pogoje železniške infrastrukture.

In za konec malo za hec malo za res. Verjamem, da večina poslancev glede tudi slovensko televizijsko serijo ne bom omenjal katero imam pa občutek, da se točno tako tudi še sedaj dogaja kot je v filmu opisana gradnja drugega tira.

Hvala za pozornost.