Govor

Franc Vindišar

Spoštovana podpredsednica, cenjeni poslanke in poslanci!

Pojav novih različic korona virusa predstavlja veliko nevarnost za hitrejše širjenje okužbe. Če želimo zagotoviti dolgoročno obvladovanje širitve korona virusa in s tem zagotoviti normalizacijo razmer, moramo zagotoviti sistem nadzora nad ukrepi, ki ne bo po nepotrebnem obremenjeval stroke in posameznika, ki bo izkoristil vse tehnološke možnosti in bo hkrati prispeval k vzdržnemu spoštovanju ključnih epidemioloških ukrepov.

Vladni predlog spremembe Zakona o nalezljivih bolezni, ki je pred vami, ponovno uvaja nadzor nad izvajanjem karantene na domu. S predlagano novelo omogočamo, da bo NIJZ osebo, ki je bila v visoko tveganem stiku z okuženo osebo oziroma bo policija osebo, ki prihaja iz območja z visokim tveganjem za okužbo, napotila v karanteno na domu na način, da bo ta oseba prostovoljno podpisala izjavo o karanteni na domu. Karantena na domu je ob izolaciji bolnih in ostalih splošnih ukrepih, eden ključnih ukrepov za zajezitev epidemije. V praksi to pomeni, da se oseba osami na naslovu bivanja in omeji stike na tiste osebe, ki z njo živijo v skupnem gospodinjstvu za obdobju kužnosti, kot ga določi stroka. Glede na predlagane določbe zakona, bo posameznika, ki bo prestajal karanteno na domu, lahko obiskal zdravstveni inšpektor in ugotavljal, ali se oseba nahaja doma oziroma na naslovu bivanja in spoštuje navodila NIJZ. Za nespoštovanje ukrepa so predvidene globe med 400 in 4 tisoč evri, kar določa že veljavni Zakon o nalezljivih boleznih. Za ta namen je predvidena vzpostavitev potrebnih evidenc, ki bo omogočala dosledno upoštevanje ukrepa.

V primeru, da oseba odkloni podpis izjave, bosta NIJZ oziroma policija, podatke o osebi nemudoma posredovala Ministrstvu za zdravje, ki bo z odločbo odredilo karanteno na domu. Zoper odločbo ni pritožbe, možen pa je upravni spor. Spoštovanje karantene na domu je bilo že do sedaj obvezno. Večina ljudi je to spoštovala. Razlika z veljavno zakonodajo je v tem, da bodo zdravstveni inšpektorji izvajanje tega ukrepa zdaj tudi sistematično preverjali. Še vedno ostaja v veljavi ureditev, da bodo vsi zaposleni, ki bodo napoteni v karanteno na domu, na podlagi dokazila dobili nadomestilo dohodka. Karantena na domu je bila pogosto predmet polemik, v katerih so se nekateri do tega ukrepa opredeljevali kot do največje možne kršitve gibanja posameznika, drugi pa jo razumejo kot dolžnost posameznika, da zaščiti druge pred možnostjo okužbe.

Že od začetka epidemije smo znotraj pravnega sistema iskali ustrezno rešitev, ki bi bila enostavna in bi predvsem ljudi spodbujala, da ostanejo doma, če so potencialno kužni. S tem namenom so bila tudi uvedena potrdila, ki zagotavljajo nadomestilo dohodka. Vlada Republike Slovenije je Državnemu zboru predlagala, da se predlog obravnava po nujnem postopku, da bi se pravočasno preprečile težko popravljive posledice za posameznika, delovanje države in gospodarstvo, posebej ob zavedanju širjenja novih sevov.

Ob upoštevanih zadnjih dogodkov, ki jim je Vlada sledila, je resorno ministrstvo pripravilo dopolnitve, ki so pred vami. Dopolnitve predloga Zakona o nalezljivih boleznih urejajo tudi pridobitev izjave o karanteni na domu preko informacijske rešitve, v katero bo lahko oseba podatke vnesla sama. V primeru prihoda iz območja z visokim tveganjem za okužbo bo to pomenilo razbremenitev policije na vstopnih / znak za konec razprave/ točkah v Republiko Slovenijo in zmanjšalo administrativne postopke na mejah, kar bo vplivalo na čas vstopa v državo.

Nove dopolnitve po seji Odbora za zdravstvo sledijo predlogom Zakonodajno-pravne službe Državnega zbora s tem, da se jasneje definira razmejitev med karanteno in karanteno na domu, ter se jasneje določa postopek in pristojnosti napotitve oziroma odreditve karantene na domu. Na novo / znak za konec razprave/ se določajo tudi podatki, ki jih pristojni organi pridobivajo ali pa oseba sama posreduje za pridobitev izjave o karanteni na domu preko informacijske rešitve.

Hvala lepa.