Najlepša hvala za besedo, predsedujoča. Lep pozdrav!
Črni torek je samo še en v vrsti dokazov, da Vlada Republike Slovenije načrtu ustvarja izredne razmere, na vrhu vsega pa poleg predsednika Vlade stoji minister za notranje zadeve Aleš Hojs. Pod njegovo pristojnostjo je Vlada prvič v zgodovini Slovenije v skladu z 9. členom Zakona o nalogah in pooblastilih policije aktivirala policijska pooblastila za prepoved gibanja na javnih mestih v Ljubljani, na Bledu in v okolici Brda pri Kranju. Prebivalci Ljubljane je tako na črni torek, 5. oktobra letos, pričakal zabarikadiran center mesta, tisoč policajev v specialni opremi, konjenica, policijski psi, vodni top in 400 izstrelkov plina. Ustvarjanje izrednih razmer sistematično poteka od prvega dne ponovnega prevzema oblasti s strani Janeza Janše. V imenu boja proti epidemiji, Vlada Republike Slovenije vlada z odloki. Ministri odloke sprejemajo v glavnem na večernih in nočnih dopisnih sejah, skorajda brez razprave, z / nerazumljivo/ možnostjo soodločanja, seje trajajo kratek čas v skladu z vladnimi pravili pa se ne odziv člana oziroma članice Vlade smatra kot strinjanje s predlogom. Problem takšnega vladanja je dvojen. Prvi je nedemokratičnost, saj s tem izvršilna oblast poskuša prevzeti tudi naloge zakonodajne veje oblasti. Ko oblast nima več legitimitete, ko nima zagotovljene večine v Državnem zboru, hkrati pa je podpora Vladi v javnosti izjemno nizka in niha med 22 do 30 %, se zateka vse bolj avtoritarnim rešitvam k vladanju z odloki, k vladanju na silo in vladanju s silo. Dodatni problem takšnega vladanja je kaos, ki ga Vlada ustvarja z dnevnim štancanjem odlokov. Ljudje sploh ne vedo več kaj je dovoljeno in kaj ne. to pa je najboljši način kako v družbi s pomočjo pravnih instrumentov ustvariš razmere, ki so v popolnem nasprotju z osnovnimi načeli in usmeritvami pravnega sistema, v nasprotju z zagotovitvijo predvidljivih in čim bolj tajnih pravil, ki družbena razmerja urejajo. Da nastali kaos ni zgolj slučajni stranski učinek, nezmožnosti vladanja z manjšinsko podporo v Državnem zboru, ampak je cilj Vlade Janeza Janše dokazuje vsakodnevno komuniciranje vidnih predstavnikov Vlade od predsednika Vlade do ministrov in državnih sekretarjev. Vlada Janeza Janše ves čas vztrajno kaže, da ni dorasla ustreznemu upravljanju države v zahtevnih časih epidemije in da jo pri njenem delovanju vodi želja po spreminjanju družbene ureditve za oblastniško arogantno podreditvijo vsega kar je podrediti mogoče. Takšna Vlada predstavlja največjo grožnjo demokraciji in veljavnemu pravnemu redu. Ob vsej zmedi, kaosu in nezmerne oholosti ob neznosni aroganci oblasti, je pričakovan odziv pretežnega dela ljudstva jeza. Potrebovali bi oblast, ki uživa spoštovanje in zaupanje, imamo pa oblast, ki hujska, uveljavlja nekonsistentne ukrepe in vlada z odloki. Ne samo z odloki, vlada z represijo, ki jo ves čas stopnjuje in stopnjuje. 5. oktobra 2021 so nas tako v središču Ljubljane pričakale kovinske ograje in policijske enote v popolni bojni opremi. Glede na vse predpriprave je bilo pričakovati, da bodo protesti potekali mirno in na omejenem območju. Na žalost pa je bila prav policija tista, ki je s svojim delovanjem povzročila nekajurno divjanje po mestu. In kar je še posebej zaskrbljujoče, policisti so očitno nekaj dni pred protestom dobili navodila, da morajo na ta črni torek ukrepati s silo in silo uporabiti takoj. Poleg tega se lahko vprašamo tudi, ali se je policija na rekordno uporabo solzivca na torkovem protestu 5. oktobra pripravljala vnaprej. Na to nakazuje prošnja za izposojo plinskih sredstev, ki jo je pred protestom poslala Slovenski vojski. Septembra pa je policija podpisala tudi nova okvirna sporazuma o večletni nabavi solzivca. Policija je sporočila, da je bilo izstreljenih več kot 400 nabojev solzivca. Če k temu prištejemo še vodni top, ki je brizgal mešanico vode in solzivca, dobimo ogromne količine tega plina v mestnem središču Ljubljane. Solzivec je policija uporabljala tudi, ko je šlo za zelo majhne skupine protestnikov. Tudi policisti sami niso zadovoljni s položajem, v katerem so se znašli, da jih vodstvo policije, predsednik Vlade Republike Slovenije Janez Janša in minister za notranje zadeve Aleš Hojs silijo v nestrokovno ravnanje, ko ne vedo več maksime najmanjša uporaba sile sila, temveč čim večja uporaba sile, ki naj deluje zastraševalno, kot posebna oblika generalne prevencije, da ljudje ne bi več javno izražali svoje ustavne pravice izražanja mnenja na ulici.
Z zahtevo po neodvisni preiskavi, ki bi ugotovila, ali je policijsko vodstvo sprejemalo ter policistkam in policistom odrejalo nepristranska, strokovno utemeljena in zakonita navodila in ukaze, ki bi jo opravil Varuh človekovih pravic, se je oglasil tudi Sindikat policistov. Glede na poročilo udeležencev in spremljevalcev protesta lahko že Državni zbor brez posebne komisije odgovori na vprašanja sindikata. Vodstvo ni dajalo strokovnih ukazov, dajalo je politične usmeritve z zahtevo po uporabi največje možne policijske sile. Pri tem je vodstvo policije ravnalo drugače kot doslej, bistveno bolj nasilno in tudi neučinkovito, saj je uspelo razširiti protest po širšem centru mesta in zapliniti celo mestno središče. Uspelo je, da so človekove pravice bile 5. oktobra in 6. oktobra začasno suspendirane s sklepom Vlade Republike Slovenije, saj je prav ta sklep podelil bianko menico za ukrepanje policije.
Soočeni smo tudi z vse hujšo politizacijo in militarizacijo policije, kar se kaže s povečevanjem pooblastil policiji preko predlogov zakonodajnih sprememb, s kadrovskimi zamenjavami na vodstvenih položajih v policiji s poslušnimi kadri, ki so pripravljeni na vse, tudi na uporabo prekomerne sile, in z obiski funkcionarjev stranke SDS na policijskih postajah. V ustavi je jasno določeno, da pripadniki policije ne morejo biti člani političnih strank. Ta določba je pomembna, saj določa politično nevtralno delovanje policije, kar pomeni, da na njihovo delovanje ne smejo vplivati politične stranke. Obiski strankarskih veljakov SDS pod pokroviteljstvom ministra za notranje zadeve na policijskih postajah pomenijo neposredno kršitev tega ustavnega načela iz četrtega odstavka 42. člena ustave. Tovrstno početje razumemo kot brezobziren pritisk in politizacijo policije s strani stranke SDS, ki si državo očitno lasti in razlaga po lastni izmeri sveti. Dojema jo kot nekaj, kar je njeno, v celoti v njeni domeni, strankarske interese pa oholo enači z interesi države.
Slovenija je danes po letu in pol Janševe Vlade resnično drugačna. Njena demokracija, vladavina prava, temeljne človekove pravice. Vse to je resno ogroženo. Čas je, da to destrukcijo, to razgradnjo vsega, kar smo gradili desetletja, zaustavimo zdaj. Nočemo neke druge republike, o kateri sanja Janez Janša, republike naših in vaših, države, ki bo last ene same stranke, enega samega človeka in nočemo države, v kateri bo pojem sodobne policije policija, ki tepe lastno ljudstvo.
Zato bomo v Levici vseh pet priporočil Vladi Republike Slovenije soglasno podprli.
Hvala.