Govor

Mojca Škrinjar

Hvala lepa, predsedujoči.

Spoštovani, Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanje je obravnaval Odbor za izobraževanje, znanost, šport in mladino na svoji 24. redni seji 3. 12. 2021. Podala ga je skupina poslank in poslancev s prvopodpisanim Danijelom Krivcem. Kolegij predsednika je na svoji 115. redni seji 10. 9. 2021 sprejel sklep, da se predlog zakona obravnava po skrajšanem postopku. Zakonodajno-pravna služba je predloženi zakon proučila z vidika njegove skladnost z Ustavo, pravnim sistemom iz zakonodajno-tehničnega vidika. Predstavnica je v zvezi s tem povedala v razmerju v sestavi svetov vzgojno-izobraževalnih zavodov povedala, da takšna ureditev iz pravno sistemskega vidika ni sporna kljub temu pa je pri ureditvi sestave sveta v področni zakonodaja treba upoštevati posebnosti posameznega področja oziroma dejavnosti, ki jo javni zavod opravlja, odločitev zakonodajalca pa mora biti stvarno utemeljena. Ob tej je bistvena tudi odgovornost ustanovitelja za delovanje zavoda, kakovost poslovanja, financiranje, vzdrževanje nepremičnin, ter ogled zavoda v javnosti. Pri tem je vpliv države oziroma ustanovitelja, poleg njene regulatorne vloge in nadzorne funkcije, ki jo opravlja šolska inšpekcija, zagotovljen tudi preko pristojnosti za sprejem ustanovitvenega akta, pristojnosti podajanja mnenja k imenovanju ravnatelja, v skladu s finančnimi predpisi pa tudi soglasje k finančnem in kadrovskem načrtu. V zvezi z rešitvami, ki se nanašajo na vzpostavitev informacijskega sistema pa je pojasnila, da je s predlogi za amandmaje odbora večina pripomb, ki se nanašajo na nejasnost in nedorečenost, odpravljenih. Kljub temu pa gre še vedno za vzpostavitev obsežnega in kompleksnega informacijskega sistema, ki bi zahteval izvedbo ocene učinkov v skladu s 35. členov splošne uredbe in analize vseh potencialnih tveganj.

Svoje mnenje je podala tudi Komisija Državnega sveta za kulturo, znanost, šolstvo in šport, ki je predlog zakona podprla. Uvodoma je predlog zakona predstavila predstavnica predlagatelja, za njo predstavnik Ministrstva za izobraževanje, ki je med drugim povedal, da Vlada predlog podpira. V zvezi s predlagano spremembo 46. člena Zakona je pojasnil, da so razlogi, ki jih predlaga navaja za spremembo, sicer utemeljeni, vendar je pri temu posebej potrebno opozoriti tudi na vse ostale vzvode, ki jih ima ustanovitelj pri samem delovanju zavoda, vpliv ustanovitelja pa se kaže tudi preko lastništva premoženja. Sprememba sestave svetov pa terja tudi prehodno določbo, ki bi določila status sveta, svetu, ki delujejo.

Sledila je razprava, v kateri so nekatere članice in člani odbora pozdravili nadgraditev ciljev vzgoje in izobraževanja, z umestitvijo vrednot, vzgojo in poučevanje, podprli so tudi bolj uravnoteženo sestavo sveta, predstavljen je bil tudi informacijski sistem za vodenje šolske dokumentacije, po katerem bodo šole lahko gostovale s svojimi podatki na strežnikih ministrstva za izobraževanje znanost in šport. Informacijski sistem je na voljo šolam, strežnik pa je oddaljen s predpisano hrambo in varnostjo na strežnikih Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport. S tem se prehaja v novo obdobje digitalizacije vodenja in upravljanja šol, s čimer bodo ravnatelji in učitelji izgubili mnogo dodatnega administrativnega dela, ter se bodo lažje posvetili delu z učenci in dijaki, hkrati pa bo to pomenilo, da staršem ne bo treba več plačevati za to, da bodo lahko njihovi otroci imeli podatke v nekih aplikacijah, kot je na primer elektronska redovalnica.

Drugi pa so menili, da gre pri predlogu zakona za poskus politizacije slovenskega šolstva. Opozorili so, da bi predlagana sprememba sestave svetov pomenila podrejenost ravnatelju v politiki, s tem bi se odprla pot političnemu kupčkanju, vdoru partikularni ideologiji v šolski prostor. Strokovna pedagoška in druga znanja in sposobnosti bi pri izbiri kandidatov postala bistveno manj pomembna, kot to, s katero politično stranko določen kandidat za ravnatelja simpatizira in s katero ne. Glede sprememb v zvezi z zbiranjem in(?) obdelavo osebnih podatkov pa so pojasnili, / znak za konec razprave/ da se strinjajo s stališčem informacijske pooblaščence. Svoja mnenja in stališče so predstavili tudi številni povabljeni na sejo.

Odbor je na koncu sprejel predloge za amandmaje odbora poslanskih skupin koalicije ter amandma poslanskih opozicije, ter v skladu s 128. členom Poslovnika Državnega zbora glasoval o členih predloga zakona in jih sprejel. Na podlagi prvega odstavka 133. člena Poslovnika Državnega zbora, je pripravljeno besedilo / znak za konec razprave/ dopolnjenega predloga zakona.

Hvala lepa.