Govor

Mojca Škrinjar

Hvala lepa za besedo, predsednik.

Lepo pozdravljeni, kolegice in kolegi ter vsi, ki nas spremljate!

Ko so bili bolni in na intenzivni negi in ko smo šteli mrtve, je ravnatelj v Sloveniji rekel: »Covida ni.« Mnogi so mu sledili. Sam ustanovitelj pa je bil popolnoma brezmočen. Ko je v neki šoli v Ljubljani padal ravnatelj za ravnateljem in praktično ni bilo več drugega kot kaos, je bil ustanovitelj popolnoma brezmočen. In na koncu je potegnil najbolj surovo potezo, ampak drugega mu ni preostalo – združil je dve šoli. Zdaj se otroci mešajo sem in tja, vozijo sem in tja, ampak drugače ni šlo. Ko je v tretji šoli padla ta in ta tožba in ko danes, ko se šole soočajo s številnimi tožbami, so ustanovitelji ob strani. Čas je, da ustanovitelj prevzame svojo odgovornost in skrbi za šole, za življenje in delo šol. Ne gre samo za delo šol, gre za življenje šol. Gre za življenje vseh, ki so v šoli, ki delajo v šoli, prav tako pa velja vse to tudi za vrtce. Odgovornost je bistvena, ko govorimo o sestavi sveta šole. Našli smo kompromis, ob vseh pripombah, in zdaj predlagamo sestavo: trije predstavniki ustanovitelja, trije predstavniki staršev oziroma eden dijakov v srednji šoli in trije predstavniki zaposlenih. To je zelo lepa lepa ureditev, ki pa seveda še vedno ne dosega tega, kar je v drugih javnih zavodih, kjer ima ustanovitelj večino, če ne že vse svoje predstavnike in to ni za manj. To je znak odgovornosti, zato vas prosim, da razmislite in tudi podprete ta del zakona.

Naslednja stvar pa je digitalizacija šole. Ta trenutek šole danes namenjajo skupaj komercialnemu ponudniku, ki ne nudi popolne ponudbe 6 milijonov letno. Ali veste, da je 6 milijonov letno tudi eden vrtec, lahko zgradite vrtec za to ali manjšo šolo? Ta denar bo sistem prihranil oziroma ostal bo šolam, ki bodo lahko prostore in svojo opremo izboljševale. Za njih pa bodo tekli podatki na strežnikih ministrstva, opravljali jih bodo oni sami in vsi podatki bodo tudi primerno arhivirani oziroma uničeni takrat, kadar zakon to zahteva. V podatke, ki jih smejo videti samo šole bodo videle samo šole, pristojne osebe. V podatke, ki jih sme videti pa ministrstvo to je centralna evidenca kot že do sedaj bodo pa videli tudi na ministrstvu. Pametna šola je stvar prihodnosti in je stvar tudi zmanjševanja administracije iz manjšanja stroškov staršem. Starši sedaj tudi plačujejo za to, da imajo otroci podatke o elektronskih redovalnicah, to je nedopustno. Še bolj nedopustno pa je, da se podatki shranjujejo na zasebnih strežnikih, čeprav nimam nič proti zasebnemu, ampak tokrat tu v tem primeru pa gre za občutljive podatek in prav je, da so v najvišjem varovanem območju to pa je v državnem območju in tudi odgovornost države. Napredovanje pomočnic, vzgojiteljic je odprava ena izmed krivic. Najbolj vpijoča krivica, ki je trenutno v šolskem sistemu. Še kar nekaj jih je treba popraviti. Ampak ali nam je vseeno kdo dela in kako nagradimo tiste z našimi najbolj ranljivimi, z malčki? Zakon prinaša tudi vrednote, evropske vrednote. Znane so človekovo dostojanstvo, svoboda, demokracija, enakost torej v pravo in pa človekove pravice. Slovenska kultura je tista, za katero moramo skrbeti. Jaz si ne želim priti na Japonsko pa slišati tam Avsenike, ampak želim si pa, da bi tisti, ki bi prišli k nam videli in užili našo slovensko kulturo, ki jo moramo čuvati tako premično kot nepremično kulturno dediščino in to je stvar vzgoje v Sloveniji.

Hvala.