Govor

Robert Polnar

Hvala za besedo, gospod predsednik. Gospe poslanke, gospodje poslanci.

V Republiki Sloveniji smo 4. marca lansko leto zabeležili prvo uradno evidentirano okužbo z novim korona virusom. 12. marca je bila razglašena epidemija, 18. marca smo v Državnem zboru že sprejeli prve interventne ukrepe na različnih področjih in samo dva tedna kasneje 1. aprila tudi prvi protikoronski paket za zajezitev epidemije in omilitev njenih posledic za državljane in gospodarstvo. Sledile so razprave in sprejem posebnih protikoronskih zakonov do konca leta 2020 še sedem in v letošnjem letu februarja in julija še dva. Aktualni 10 protikoronski paket je sedaj tik pred sprejetjem. Ali se bo z njim zaključilo interveniranje države v krizi tega ni mogoče napovedati? Stvarno pa je treba ugotoviti, da je vsak izmed protikoronskih zakonov odsev izjemnih razmer, odsev obvladovanja situacije in dolgoročnega zmanjševanja škodljivih posledic. Pot v pekel je tlakovana z dobrimi nameni. Izrek se pogostokrat uporablja kot previdno opozorilo, da lahko imajo lahko dobre namere tudi neželene posledice. V času epidemije se tiho in neopaženo brez kakršnekoli kritike uveljavlja trditev, da je referendum najboljše demokratično sredstvo odločanja. Referendum je sredstvo za izražanje volje volivcev, ki ga nikakor ne gre izključiti toda popolnoma problematično je poveličevanje referenduma kot vrhunskega načina odločanja. Stališče o referendumu in njegovi dopustnosti in koristnosti je odvisno od okoliščin v času in prostoru. Predstavniška demokracija ima svoje slabosti, politične stranke so oligarhizirane in izvor negativne selekcije, njene institucije so pomanjkljive, vendarle pa razširjena uporaba referenduma ni ne zdravilo in ne zamenjava za tako stanje. Bistvo demokracije ni v glasovanju marveč v razpravi. Glasovanje je že vgrajeno kot del demokratičnega odločitvenega procesa, kadar je o zadevi opravljena temeljita razprava takrat šele je potrebno glasovati. Sistem, ki dovoljuje volivcem, da glasujejo samo z da ali ne ali pa za ali proti bi institucionaliziral načelo, ki je sovražno naperjeno zoper ideal demokracije kot razprave. Demokracija je pravzaprav poliarhija, v kateri se odnosi med večino in manjšino spreminjajo glede na razmerja v času in glede na akutnost odprtih zadev. 10 protikoronski zakon je kombinacija ukrepov za varovanje zdravja in ukrepov, ki imajo namen pomagati posameznikom in podjetjem. Ravno tako gre za kombinacijo podaljševanja že veljavnih ukrepov in uvajanje nekaterih novih. Določitev povračila škode tistim upravičencev, ki so bili cepljeni in jim je nastala škoda na zdravju je pomembna novost. Podaljšuje se obdobje veljavnosti unovčitve turističnih bonov in možnost izrabe letnega dopusta za leti 2020 in 2021 ter cel niz ukrepov, ki so v prid posameznikom. Neposredna pomoč podjetjem in posameznikom se odraža v dodatkih za izpostavljenost, nevarnost in posebne obremenitve za prostovoljne in nepoklicne pripadnike sil za zaščito in reševanje. V dodatkih za dijake in študente, ki pomagajo pri oskrbi bolnikov v zdravstvenih ali socialno varstvenih ustanovah, v pomoči pri nakupi hitrih testov za samotestiranje in v delni povrnitvi izgubljenega dohodka za samozaposlene, družbenike, ki so poslovodne osebe, in kmete. V celem gre v zakonu za več kot 40 raznovrstnih ukrepov. Poslanci Poslanske skupine DESUS smo že opozorili na pomen največjega med njimi, ki obsega 30 % celotnih finančnih posledic zakona. / znak za konec razprave/ Izpostavljamo solidarnostni dodatek za upokojence v treh različnih višinah v skupni vrednosti 80 milijonov evrov.

O tako kompleksnem zakonu in njegovih določbah ni mogoče določati oziroma odločati samo s preprostim za ali proti, zato bomo poslanci Poslanske skupine DESUS predlog sklepa o nedopustnosti razpisa zakonodajnega referenduma soglasno podprli.

Hvala lepa.