Govor

Robert Polnar

Hvala za besedo, gospod predsednik. Gospe poslanke, gospodje poslanci!

S postopki javnih naročil se vzpostavljajo premoženjska razmerja med državo in trgom oziroma zasebnim sektorjem. Pri zadovoljevanju državnih potreb in opravljanju državnih funkcij. Država bi naj pri tem delovala čim bolj učinkovito in racionalno, tako je v teoriji. Zakonodaja zaradi kompleksnosti življenjskih situacij ne more podati norme za vsak pravni položaj, zato je toliko bolj pomembno poznavanje temeljnih načel javnega naročanja, načel gospodarnosti, učinkovitosti in uspešnosti, zagotavljanja konkurence med ponudniki, transparentnosti javnega naročanja, enakopravne obravnave ponudnikov in sorazmernosti. Za naročnike je razumevanje javnih naročil pomembno tudi zaradi zavedanja o omejenosti pravic pri razpolaganju z javnimi sredstvi glede na cilje javnih naročil. Ti ne smejo biti usmerjeni k zadovoljevanju osebnih koristi ali koristi posameznih skupin, pač pa morajo biti usmerjeni v zadovoljevanje javnega interesa. Ob tem je drugotnega pomena vprašanje, ki se pojavlja ob definiranju temeljnih načel. Ali so ta načela enakopravna med seboj ali so si v podrejeno-nadrejenem razmerju ali so med seboj izključujoča ali dopolnjujoča in ali podpirajo cilje javnih naročil v isti smeri. Predlagana novela Zakona o javnem naročanju dodatno regulira področje javnega naročanja medicinske opreme in medicinskih pripomočkov. To je tisti del javnega naročanja, ki je izrazito kontaminiran z grabežljivostjo ponudnikov s servilnostjo naročnikov, s spoštovanjem forme in uporabe stotin trikov za to, da se izogne smislu. Številne podražitve in preplačila so praksa za katero ni nikakršne odgovornosti, ne politične in ne kazenske. Predlog zakona predvideva ustanovitev urada pristojnega za centralno cenovno evidenco. Ta urad bo določal referenčne cene. Cilj izvedbe sistema evropsko primerljivih cen je preprečiti, da bi se tudi v prihodnje ponavljala dolgoletna praksa slovenskih zdravstvenih ustanov po kateri se enak material istega proizvajalca pri nas prodaja po bistveno višjih cenah kot v drugih primerljivih evropskih državah, kakor tudi, da bi se cene enakega materiala med slovenskimi bolnišnicami še naprej bistveno razlikovale. V Poslanski skupini Desus menimo, da je smotrno urad formirati v okviru obstoječih kadrov Ministrstva za zdravje in Ministrstva za javno upravo. Na javnem razpisu se bo vedno določila referenčna cena, ki jo bo oblikoval urad po pregledu pridobljenih podatkov iz slovenskih bolnišnic in iz bolnišnic držav Evropske unije. Če bo ponudnik, ki se bo prijavil na razpis presegel to ceno za več kot 10 %, bo mogel kupec brez dodatnih administrativnih ovir ali razpisov ta material takoj nabaviti na enotnem trgu Evropske unije. Sistem javnega naročanja medicinske opreme in pripomočkov podpira tiho ropanje skozi metodologijo preferiranja izbranih dobaviteljev in v naprej inscenirana javna naročila. Zdaj gre za njegovo spreminjanje, za poizkus uveljavljanja standardov civiliziranega sveta. Povsem predvidljivo je, da ti standardi motijo interesne skupine, najbolj pa lokalne teoretike zarote. Za vsako ceno se išče dlaka v jajcu, permanentno se omenja standardni niz sovražnikov zato, da se ne bi nič spremenilo. Upravljanje javnih naročil držav je pravzaprav področje boja za oblast ne pa upravljanja dela, ki ga je treba narediti. Ta perspektiva je v temelju napačna. Potreba po boljšem upravljanju je nuja toda neusmiljeno posega v uveljavljene interese in navade. Poslanci Poslanske skupine Desus se tega zavedamo kot imperativ pa postavljamo izboljšanje učinkovitosti postopkov javnih naročil, zato bomo predlog zakona soglasno podprli.

Hvala lepa.