Govor

Hvala za besedo.

Spoštovane poslanke in poslanci!

Poslanci koalicije smo skupaj s podporo Slovenske nacionalne stranke v zakonodajni postopek vložili predlog sprememb Zakona o javnem naročanju za področje nabav v slovenskem zdravstvu. Prepričani smo, da bodo predlagane spremembe zakona, če bodo sprejete, omogočile znižanje cen medicinskih pripomočkov in medicinske opreme. Kljub številnim korupcijskim aferam o preplačanih medicinskih materialih v vseh teh letih do sedaj ni bilo posluha, da bi se slednje zakonsko uredilo in bi se na ta način onemogočila nadaljnja preplačila zdravstvenega materiala in medicinske opreme.

Tudi obe preiskovalni komisiji, ki sta bili do sedaj v ta namen v Državnem zboru ustanovljeni, sta na tem področju potrdili večletno negospodarno ravnanje z javnimi financami. V preiskovalni komisiji za področje nabav in upravljanja z medicinsko opremo in zdravstvenim materialom smo zgolj pri preiskavi enega segmenta nabav, in sicer nakupu kolčnih protez, ugotovili, da so bile le te v eni izmed slovenskih bolnišnic, v primerjavi z najcenejše bolnišnico preplačane kar za 75 %. Ker trenutno veljavna zakonodaja očitno takšna ravnanja omogoča, smo vmesno poročilo parlamentarne komisije zaključili s predlogi za nadaljnje spremembe Zakona o javnem naročanju, ki jih je potrebno sprejeti in prav na teh sprejetih izhodiščih preiskovalne komisije, ki so bila, mimogrede, brez glasu proti na seji tudi potrjena, je bil pripravljen ta predlog zakona, ki kot temeljno spremembo predlaga regulacijo cen medicinskih pripomočkov in medicinske opreme sistemom referenčnih cen. Menimo namreč, da bi takšna vzpostavitev sistema referenčnih cen privedla do znižanja cen medicinskih pripomočkov in opreme na slovenskem trgu.

K vloženemu predlogu zakonskih sprememb, so svoje pripombe podali: Zbornica ponudnikov medicinske tehnologije in storitev, Združenje zdravstvenih zavodov Slovenije in Komisija za preprečevanje korupcije. Iz sprejetih pripomb lahko glede na vsebino izpostavim predvsem dve in sicer, da so predlagane spremembe in dopolnitve v nasprotju z evropsko direktivo in kot drugo pripombo, da je v predlogu zakona odsotna metodologija izračuna referenčnih cen. V zvezi s predlaganima pripombama bi želela povedati, da predlagatelji zakona zavračamo očitek, da bi bile predlagane spremembe v nasprotju z evropsko zakonodajo. Evropska unija namreč za področje urejanja javnih naročil doslej ni sprejela nobene neposredno obvezujoče uredbe, temveč zgolj posredno obvezujoče direktive, ki tako predstavlja zgolj okvirno vodilo za nacionalno zakonsko ureditev, ki jo države članice določijo same. Res pa je, da je bila praksa naše države doslej takšna, da so se direktive brez prilagoditve nacionalnim specifikam in potrebam zgolj pripisovale v nacionalni predpis.

V skladu z zahtevami direktive se bo tudi postopek s pogajanji brez predhodne objave lahko izvedel zgolj in šele, če bo to nujno potrebno, ker določenega artikla ne bo mogoče naročiti po referenčni ceni, niti z zakonsko dopustnim odstopanjem, to pa je, da se blago nabavi do 10 % nad določeno referenčno ceno. Se pa s takšno ureditvijo izognemo kartelnemu dogovarjanju ponudnikov, kar se v praksi, kot je potrdila tudi ena izmed prič na preiskovalni komisiji, do sedaj dogajalo. Tudi druga vsebinska pripomba glede metodologije izračuna referenčnih cen, menimo, da pravno formalno ne more biti utemeljena. Zakon namreč zajema vrsto artiklov, s katerimi ni mogoče vnaprej predvideti vseh elementov cene. Zato pa je to tipičen primer, ko mora zakon odkazati na ustrezen izvedbeni podzakonski predpis, ki je z vloženim amandmajem tudi zapisan.

V skladu z mnenjem Zakonodajno-pravne službe so bili pripravljeni amandmaji, ki upoštevajo nomotehnične smernice tega mnenja. Podpisniki tega zakona pa smo veseli tako podpore Državnega sveta, kakor tudi stroke dr. Blaža Mraljeta(?), / znak za konec razprave/ ki je svojo izjavo o podpori zakonskim spremembam pisno naslovil tudi na vse poslance.

Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci. Danes po več letih vlagamo prvi zakon in o njem odločamo, s katerim lahko preplačamo preplačila nabav v zdravstvu, zato tako v imenu predlagateljev, kakor tudi v imenu državljank in državljanov, prosim za vašo podporo k vloženim spremembam.

/ znak za konec razprave/ Hvala.