Govor

mag. Branislav Rajić

Spoštovani! V začetku meseca je bil v Državnem zboru s 44 glasovi za in 35 proti potrjen zakon o ratifikaciji sporazuma med Vlado Republike Slovenije in Organizacijo za sodelovanje pri skupnem oboroževanju v opravljanju programa BOXER. Med glasovi proti so bili tudi glasovi vseh 6 poslancev Poslanske skupine SAB. Inštitut nedopustnosti razpisa referenduma na prvi pogled sicer deluje kot poseg v referendumsko pravico, a se moramo sočasno zavedati, da vzporedno s to pravico iz 90. člena Ustave obstajajo tudi druge zelo pomembne ustavno varovane vrednote. Pri njih se mora pravica do zahteve za razpis referenduma umakniti in temu je pritrdili tudi Ustavno sodišče. Kaj si mislimo o samem nakupu 45-ih bojnih kolesnih vozil Boxer in predvsem kaj si mislimo o znesku, ki naj bi ga za ta nakup morala odšteti Slovenija smo povedali že ob obravnavi predloga, da se na to temo izvede posvetovalni referendum. Naše stališče glede navedenega nakupa tudi mesec dni ostaja nespremenjeno. Še vedno trdimo, da je pri nabavi katerekoli opreme za obrambno varnostni sistem ključno, da poteka transparentno, racionalno in učinkovito. Pri konkretni zadevi se nam porajajo dvomi o izpolnjevanju vseh treh postavk.

Že na začetku nerazumno draga vozila so danes skoraj trikrat dražja in močno dvomimo, da se pri tem ni nihče okoristil ali videl možnosti, da bi se okoristil. V tej luči nas zato ne prepričajo zatrjevanja ministrstva, da celoten postopek zagotavlja izogibu morebitnih korupcijskih tveganj in tudi ni zaznati transparentnosti vse bolj zgoščujočih se meglicah postopka. Navsezadnje javnost razburja dejstvo, da v tej fazi podatki o predvideni vrednosti projekta poskakujejo le in samo navzgor. Projektu torej nikakor nismo naklonjeni. Drugo vprašanje pa je, kaj menimo o razpisu zakonodajnega referenduma. Zakoni o ratifikacijah mednarodnih pogodb sodijo med tiste o katerih ni dopustno razpisati referenduma. Na prvi pogled so torej stvari precej preproste. Pomisleki o vsebini teh pogodb in njihovi protiustavnosti se lahko uveljavijo le pred ratifikacijami in res je, da v konkretnem primeru na Ustavno sodišče ni bil vložen predlog za podajo mnenja o skladnosti te pogodbe z Ustavo. Pa vendar menimo, da v primeru sporazuma med Vlado Republike Slovenije in Organizacijo za sodelovanje pri skupnem oboroževanju ne gre za najbolj tipičen primer mednarodne pogodbe. Te so ključne za vzpostavljanje, urejanje in poglabljanje mednarodnih odnosov in težko rečemo, da ta sporazum pooseblja karkoli od tega. Pri sporazumu gre namreč za posel in to ne katerikoli, gre za največji orožarski posel v zgodovini Slovenije. Svoje mnenje o predlogu sklepa je podala tudi Zakonodajno-pravna služba Državnega zbora in pritrdila predlagateljem sklepa. Ne glede na to kakšni so naši vsebinski pomisleki o predlogu zakona se moramo zavedati omejitev, ki jih v zvezi z razpisom referendumom narekuje Ustava. Ob tehtanju enega in drugega smo v Poslanski skupini SAB sprejeli odločitev, da sklepa ne bomo podprli.

Hvala.