Govor

Mateja Vraničar Erman

Hvala lepa. Mislim, da je nekaj dodatnih pojasnil kljub vsemu potrebnih.

Vsebino okvira določa Zakon o fiskalnem pravilu. In ta okvir v splošnem določa obseg javnofinančnih izdatkov sektorja država in ciljni saldo sektorja država, hkrati pa se z okvirom določi tudi ciljni saldo ter najvišji obseg izdatkov za državni proračun, ciljni skupni saldo in najvišji skupni obseg izdatkov občinskih proračunov, najvišji obseg izdatkov za pokojninsko blagajno in najvišji obseg izdatkov za zdravstveno blagajno; torej ima vsakoletni odlok pet elementov. In ni prvič, da ugotavljamo, da je okvir oziroma javnofinančni okvir treba spremeniti samo na enem od teh petih segmentov, to je na zdravstveni blagajni; enako se je zgodilo v novembru 2016. V lanskem letu je bila situacija drugačna in se je več elementov letošnjega odloka spreminjalo. Zaradi tega po našem mnenju ne gre niti za ad hod niti za nezakonito spremembo odloka, ampak gre v bistvu za spremembo odloka na tistem področju, kjer je po naši oceni zaradi spremenjenih okoliščin treba zagotoviti možnost dodatne porabe. Pri čemer pa tudi zato, ker želimo vztrajati pri zastavljenih javnofinančnih ciljih, ne želimo spremeniti niti ciljnega salda sektorja država niti ciljnega obsega javnofinančnih odhodkov za celoten sektor država. Po naši oceni to ni v nasprotju z duhom Zakona o fiskalnem pravilu in, kot rečeno, smo to metodo oziroma ta pristop v preteklih letih že uporabili. Ključno je, če upoštevam tudi vse obrazložitve v povezavi s sprejemanjem Zakona o fiskalnem pravilu, da je prišlo do spremenjenih okoliščin. Kot sem že omenila, je naša ocena in tudi ne nazadnje zaveza - zato smo tudi predlagali samo spremembo na področju zdravstvene blagajne -, da ne pride do preboja okvira javne porabe na sektorju država kot celota. Omenila sem že, da predvsem na področju državnega proračuna - polletno poročilo smo že predložili tudi Državnemu zboru - je iz poročila o polletnem izvrševanju jasno razvidno, da bo odhodkov veliko manj, kot pa je povečanje odhodkov, kot ga predlagamo na tem področju. Če bi čakali na določitev novih makroekonomskih okoliščin, ki jih bo Umar objavil v jesenski napovedi 15. septembra, potem bi praktično onemogočili, da se ta sredstva v letošnjem letu porabijo za zdravstveno blagajno. Treba je računati namreč na dokaj zapleten in časovno zahteven postopek usklajevanja med partnerji za sklenitev aneksa k splošnemu dogovoru za izvajanje zdravstvenih storitev v letošnjem letu in ta celovita sprememba odloka bi bila ne za letošnje, ampak za naslednja tri leta možna zgolj, če bi ga lahko predlagala Vlada s polnimi pooblastili, ki bi hkrati predlagala tudi celo vrsto strukturnih ukrepov, ki bi jih bilo izpeljati zato, da se bodo cilji javnofinančne konsolidacije, dokončanja javnofinančne konsolidacije v bistvu zaključili.

Mi se zavedamo težavnosti trenutne situacije in tako kot celoten mandat, ko smo se zavzemali za smiselnost, za namenskost izvajanja tudi fiskalnih pravil, tako se za to zavzemamo tudi v tem konkretnem predlogu. In po naši oceni je predlagana sprememba odloka skladna z zakonom, skladna tudi ne nazadnje s prakso v preteklih letih, predvsem pa pomeni neko ustrezno ravnotežje med javnofinančnimi cilji na eni strani, za katere še enkrat poudarjam, da niso ogroženi, in akutnimi potrebami zdravstvene blagajne na drugi strani.

Hvala lepa.