Govor

Metod Dragonja

Hvala lepa gospod predsednik. Spoštovane poslanke, poslanci, spoštovani ostali prisotni. Naložbeni načrt za Evropo ali tako imenovan Junckerjev načrt se je izkazal za uspešnega pri podpori zasebnim naložbam in ustvarjanju novih delovnih mest v Evropi. Do zdaj je spodbudil za skoraj 290 milijard evrov naložb ter zagotovil financiranje cca. 635 tisoč malih podjetij.

Invest EU je iniciativa Evropske komisije, ki pomeni nadaljevanje in razširitev uspešnega naložbenega modela na številne programe financiranja EU, pri čemer bo poseben poudarek namenjen socialnim naložbam. Program Invest EU bo nadaljeval uspešen model naložbenega načrta za Evropo, ki temelji na povezovanju javnih in zasebnih naložb, ter še naprej spodbujal ustvarjanje delovnih mest, naložb in investicij. Nov program bodo sestavljali sklad Invest EU, vozlišče za naložbe Invest EU in portal Invest EU. Komisija predlaga, da se skladu nameni 15,2 milijardi evrov, kar bo omogočilo za 38 milijard evrov jamstev iz proračuna Evropske unije v podporo strateško pomembnim projektom. Po pričakovanjih komisije, naj bi sklad Invest EU v naslednjem sedem letnem obdobju spodbudil za več kot 650 milijard evrov dodatnih naložb v Evropi.

Predlog stališča je, da Republika Slovenija pozdravlja združitev štirinajstih obstoječih programov v enega, saj bodo zagotovljene enotne proračunske garancije. Pregledno, ne bo več razdrobljenost in prekrivanja različnih programov. Prisotne bodo ponastavitve v procesih, zagotovljena pa bo tudi večja stroškovna učinkovitost. Slovenija predlaga, da Evropska komisija poskrbi za nadaljnjo pojasnitev in razmejitev programov in ukrepov, ki so sofinancirani iz kohezijske in strukturne politike, kot tudi njihovo prilivanje in komplementarnost. Za manjše države članice in za razvojne banke, javne sklade in druge finančne posrednike, je izjemnega pomena poznavanje razpoložljivosti finančnih virov. Pričakujemo tudi usklajen predlog med Evropsko investicijsko banko in stališč nacionalnih bank držav članic do Evropske komisije.

Omenjeno posebej zanima v luči obravnave zagotavljanja ali predajanja sredstev v upravljanje, kar je možno preko bilance stanja ali z denarnimi tokovi, ter metodoloških navodil glede garancij in finančnih inštrumentov, povezanih z ES 2010 metodologijo. Evropska komisija mora imeti vnaprej usklajeno navodilo z Eurostatom. Republika Slovenija pred potrditvijo predloga uredbe pričakuje dodatna pojasnila Evropske komisije glede vloge nacionalnih promocijskih bank, ter vlogo Evropske investicijske banke. Prav tako je potrebno pridobiti dodatna pojasnila glede samega postopka izvedbe in odobritve koriščenja sklada Invest EU. Prav tako pričakujemo, da ne bo prihajalo do prefinanciranja velikih držav, preferiranja velikih držav in finančnih institucij oziroma, da bodo dostop do teh sredstev imele tudi manjše države članice in pa nacionalne promocijske banke teh manjših držav. Pričakujemo tudi razjasnitev pogojev in krepitev za članstvo v odborih upravljanja sklada Invest EU. V samem gradivu ste tudi lahko zasledili kakšne bodo prioritetne usmeritve te naložbene politike, tega integriranega sklada, in da se od 38 milijard evrov poroštev predvideno 11,5 milijard predvsem za dodatne spodbude in za spodbujanje vlaganj v trajnostno infrastrukturo, kar je bilo zdaj manj prisotno, 11,2 milijarde za raziskave, inovacije in digitalizacijo, 11,2 milijarde za mala in srednja podjetja in 4 milijarde za socialne naložbe in znanja ter spretnosti. Ključni cilj, ki bi ga Slovenija zasledovala v okviru te zdaj prenovljene Junckerjeve investicijske iniciative in tega programa Invest EU bo predvsem pridobitev poroštva za posojilo, ki je predvideno, da bo najeto pri Evropski investicijski banki za sofinanciranje izgradnje železniške povezave med Divačo in Koprom. To bi bilo na kratko o povzetku.

Hvala lepa.