Govor

Breda Božnik

Hvala lepa za besedo gospod predsednik.

Jaz sem danes prvič z vami, prvič med vami, tako da vas jaz zelo lepo pozdravljam in se v bistvu veselim našega nadaljnjega sodelovanja.

Če dovolite, bi v uvodu nanizala najprej nekaj zgodovinskih dejstev v zvezi s tem predlogom in pa samim namenom te uredbe. In sicer Evropski sklad za prilagoditev globalizaciji ESPG je bil ustanovljen leta 2007 z namenom izkazovanja neke solidarnosti in zagotavljanja podpore delavcem, ki postanejo presežni zaradi najrazličnejših stvari. Gre predvsem za velike strukturne spremembe v svetovnih trgovinskih trgih, tokovih, ki so posledica globalizacije, kasneje, leta 2009 pa tudi zaradi posledic finančne in pa gospodarske krize. Sredstva iz ESPG so namenjena izključno financiranju ukrepov in pa dejavnosti na trgu dela, ki bi presežnim delavcem lahko pripomogla k lažji ponovni vključitvi v sam trg dela. Slednji pogoji so ostali v veljavi tudi v trenutno veljavni uredbi, ki velja za leto mandatno obdobje 2014-2020. Na podlagi začasne uredbe je pogoje za pridobitev sredstev izpolnila tudi Slovenija. Slovenija je svojo vlogo na Evropsko komisijo oddala dne 28.4.2010. Vloga je bila pripravljena za pomoč presežnim delavcem družbe Mura. Zadeva se je tudi izpeljala. Vlogo je Evropska komisija ocenila kot zelo dobro in nas ob tem in ob enem prosila, če jo lahko kot zgleden primer predstavi tudi drugim državam članicam. Kar se tiče samega predloga nove uredbe na ravni EU, gre za to, da naj bi predlog nove uredbe stopil v veljavo s 1 januarjem 2021 in naj bi veljal do nadaljnjega in predvsem razširja področje uporabe na zagotavljanje podpore delavcem, ki postanejo presežni zaradi nepričakovanih velikih prestrukturiranj, ki so posledica globalizacije sprememb v svetovnih trgovinskih tokovih, trgovinskih sporov, finančne in gospodarske krize, prehoda na nizkoogljično gospodarstvo ali posledic globalizacije in pa same avtomatizacije. Poleg navedenega se v predlogu nove uredbe spreminjajo tudi merila za pomoč, in sicer za predlagani prag števila presežnih delavcev tokrat nižja iz sedanjih 500 na 250 presežnih delavcev. Nadaljnje predlog navaja, da je za razliko od sedanje uredbe med ukrepe obvezno vključiti širjenje spretnosti, ki jih zahteva digitalna doba. Tehnična pomoč je namenjena državam članicam kot podpora pri izvajanju vseh ukrepov potrebnih za izvajanje predlagane uredbe. Standardno obdobje za izvajanje ukrepov ESPG ostaja 24 mesecev. Vendar pa predlagana uredba določa, da se obdobje 24 mesecev šteje od sprejetja sklepa za uporabo ESPG in ne od same predložitve vloge za podporo tega projekta oziroma te uredbe. Kljub temu država članica lahko začne z ukrepi za presežne delavce že prej, torej pred samim sklepom in tudi pred oddajo vloge na Evropsko komisijo, saj je bistvenega pomena, da so presežni delavci deležni ustreznih ukrepov takoj v tistem trenutku, ko se zadeva zgodi, čim prej torej ob izgubi zaposlitve in ne kasneje kot nam to zdaj omogoča trenuten sistem. Pogoji za oddajo vloge poleg navedenih zadev, ki sem jih že povedala, so: torej vsaj 250 presežnih delavcev ali samozaposlenih oseb v obdobju 4 mesece v podjetju v državi članici vključno z delavci, ki ostanejo presežni pri dobaviteljih ali proizvajalcih v poproizvodni fazi ali vsaj 250 presežnih delavcev ali samozaposlenih oseb v obdobju 6-ih mesecev zlasti v malih in srednje velikih podjetjih kadar vsa delujejo v istem gospodarskem sektorju na ravni oddelkov NUTS revizija 2 v eni regiji ali dveh sosednjih regijah po ravni NUTS2, ali vsaj 250 presežnih delavcev ali samozaposlenih oseb v obdobju štirih mesecev zlasti v malih in srednjih podjetjih, ki delujejo v istem ali različnih gospodarskih sektorjih na ravni oddelkov NUTD revizija 2 in se nahajajo v isti regiji NUTS2. Imamo še en pogoj, in sicer pogoj majhnega trga, majhnega trga dela ali izjemnih okoliščin kadar odpuščanje delavcev resno vpliva na zaposlenost in lokalno gospodarstvo. Samo izvajanje ukrepov se v začetku financira iz državnega proračuna, natančneje iz domače proračunske postavke resornega ministrstva, šele po potrditvi vloge s strani Evropske komisije, država članica prejme pomoč iz ESPG. Predlog nove uredbe skrajšuje čas potrjevanja vloge s strani Evropske komisije za šest tednov. Tako bi potrjevanje vloge v najslabšem primeru trajalo nekje 20 tednov. Stopnja sofinanciranja iz ESPG bo v novi uredbi enaka stopnji sofinanciranja iz ESS. Sedaj je bila manjša, tako da je tudi to ena pridobitev. Če dovolite bi predstavila sedaj povzeto stališče Republike Slovenije. in sicer, Republika Slovenija podpira cilj predloga uredbe, ki je zagotavljanje solidarnosti in podpore delavcem v EU. Delavci, ki postanejo presežni zaradi nepričakovanih velikih prestrukturiranj, ki so posledica zlasti globalizacije, sprememb v svetovnih trgovinskih tokovih, trgovinskih sporov, finančne in gospodarske krize, prehoda na nizko ogljično gospodarstvo ali posledic globalizacije ali avtomatizacije. Tako Republika Slovenija načeloma podpira nove uredbe za prilagoditev globalizaciji, vendar bo posebej pozorna pri pogajanjih o odločbah, ki se nanašajo na opredelitev pojmov, meril za pomoč, izračun števila presežnih delavcev in prenehanja opravljanja dejavnosti, upravičence in upravičene ukrepe s ciljem zagotavljanja pomoči tega skleda tudi na majhnih trgih. Prav tako si bo Republika Slovenija prizadevala, da predlagane spremembe uredbe, zlasti tiste, vezane ne spreminjanje izvajanja ukrepov, ne bodo pomenile dodatnega nesorazmernega finančnega in pa administrativnega bremena naše države.

Jaz bi vas ob koncu ob tem želela seznaniti, da je stališče Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti Republike Slovenije glede predloga uredbe o ESPG dejansko bilo objavljeno na EU portalu in pa usklajeno s štirimi ostalimi ministrstvi. Hvala lepa.