Govor

Aleš Cantarutti

Hvala lepa spoštovani predsednik, spoštovane poslanke, poslanci. Lepo pozdravljeni. Torej, dovolite mi nekaj pojasnil, glede predloga omenjene uredbe. Torej, Evropska komisija je v okviru večletnega finančnega okvirja unije za obdobje 21-27 junija predstavila predlog omenjene uredbe za nov okvirni program za enotni trg, ki bi znotraj enega okvirnega programa, torej na ravni Evropske unije združeval vsebine, ki so trenutno, ali pa se trenutno financirajo v okviru kar 5. programov na ravni EU. Cilj tega predloga za enotni trg so, ali pa cilji so naslednji: Torej, ohraniti visoko raven varnosti hrane oziroma zdravja živali in rastlin; zagotoviti še večjo varstvo potrošnikov; spodbuditi konkurenčnost podjetij, zlasti malih, srednji podjetij; izboljšati upravljanje enotnega trga in spoštovanje pravil; pripravljati in izkazovati visoko kakovostno evropsko statistiko in ne nazadnje razvijati učinkovite evropske standarde. Za realizacijo programa predlog uredbe predvideva 4 milijarde evrov proračunskih sredstev na ravni Evropske unije, največji delež od tega, 41 odstotkov je predviden za zdravje živali in rastlin, 24 odstotkov je namenjenih konkurenčnosti malih in srednje velikih podjetij, ter 14 odstotkov sredstev za vsebine statistike. Dodatno bo k ciljem te uredbe predvsem na področju MSP znatno prispevalo še 2 milijardi evrov v okviru sklada Invest EU. Usklajevanje uredbe trenutno poteka na treh delovnih skupina v Svetu Evropske unije. Republika Slovenija sicer generalno pozdravlja prizadevanju Evropske komisije, da tudi v obdobje 21-27 nadaljuje z aktivnostmi, ki bodo še naprej krepila upravljanje notranjega trga, podpirale konkurenčnost industrije, zlasti malih in srednje velikih podjetij, podpirale potrošnike, spodbujale zdravje ljudi, živali in rastlin ter vzpostavile okvir za financiranje evropske statistike. Vendar, združitvi zadevnih vsebin oziroma sedanjih programov v en skupen predhodni program nismo naklonjeni. Skrbi nas tudi za enkrat zelo ohlapno določen način sodelovanja držav članih pri pripravi in potrjevanju letnih delovnih programov za določene vsebine programa. Naprej, Slovenija ne podpira vključitve okvira za evropsko statistiko v Uredbo o programu enotnega trga. Zelo nas namreč skrbi, da bi se v tem primeru zmanjšala prepoznavnost evropske statistike in statistična neodvisnost. Podobno smo v Sloveniji mnenja, da mora program financiranja odhodkov na področju celotne prehranske verige z zdravjem dobrobit živali ter zdravja rastlin in rastlinskega razmnoževalnega materiala oziroma na področju celotne agroživilske verige ostati samostojen program in da se torej izvzame iz programa za enotno trg. Stališča Ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo bi želeli predvsem poudariti, da je obstoječ program podpore konkurenčnosti malim in srednjim podjetjem, tako imenovani program COSME, trenutno edini okvirni program Evropske komisije namenjen omenjenim podjetjem, zato bi želeli, da program KOZME tudi v prihodnji finančni perspektivi ostane samostojni program in da bo programu zadovoljenih dovolj sredstev. Menimo še, da bi turistični sektor moral biti bolj izpostavljen že v besedilu uredbe. V tej smeri gredo tudi naša prizadevanja pri usklajevanju besedila, omenjene uredbe. Torej, zaključim naj s stališčem, da predlog Komisije ocenjujemo kot dokaj pomanjkljivo pripravljen, predvsem če upoštevamo, da bi se s predlogo združevale tako različne vsebine v eno uredbo. Torej to so nekje vsebinski okviri in tudi predlog stališča Slovenije. Naj še povem, poudarim da smo včeraj v okviru zasedanja Sveta za konkurenčnost Evropske unije ob kosilu imeli razpravo z komisarjem zadolženim za finance, torej komisarjem Oettingerjem in posrednja tem je bila prav ta omenjeni večletni finančni načrt, program in združevanje teh programov. Moram reči, da Slovenija pri predvsem prizadevanjih, da se statistika ne vključi v ta enotni program ni osamljena, nasprotno. Tukaj imamo kar, ali pa je temu predlogu opaziti kar precej nasprotovanja. Prav tako so se ali pa se je večina razpravljajočih držav članic EU strinjala tudi s tem, da se COMSE ohrani, oziroma nek način, da pomoči srednjim ali velikim podjetjem, ker vsi se zavedamo, da je to ena izmed seveda priol9ožnosti prednosti Evropske unije. Dodatno težo, dodaten pomen, Zdaj ali bo ostal v okviru tem predlaganega enotnega programa ali bo neka srenja varianta, to bomo še videli. Skratka, tukaj je tudi komisar Oettinger jasno poudaril, da seveda tukaj še potekaj o razprave, imamo še nekaj časa, da pride do dokončnega oblikovanja te uredbe. Ambicija predsedstva, ali pa Avstrijskega predsedovanja je, da bi to sprejeli na, mislim da novembrski seji Sveta za konkurenčnost. Mnenja so tu deljena. Morda je ta malce preveč ambiciozen, vsekakor pa moramo naša stališča jasno zagovarjati, torej, da je potrebno še nekaj usklajevanj. Ne želimo namreč, da bi se zdaj znotraj - pa čeprav seveda podpiramo to, da se ti številni programi res spravijo bolj zaradi večje učinkovitosti tudi, preglednosti, ne nazadnje sinegij, ki obstajajo med določenimi programi. Do neke mere povežejo. Vendar pa moramo biti kot rečeno vsaj pri nekaterih vsebinah previdni, da na ta račun ne izgubimo res tiste udarne moči, ki jo ti programi ponujajo. Tako da jaz pričakujem, še kar pestro razpravo na to temo. Slovenija bo aktivno sodelovala pri tem, absolutno in bomo zagovarjali nekje svoja stališča. Pričakujem tudi, da bodo vsaj v določeni meri tudi upoštevana. Hvala za ta pojasnila.