Govor

Dobran Božič

Gospod predsednik, hvala lepa. Spoštovane gospe poslanke, gospodje poslanci.

Dovolite, da predstavim stališče Republike Slovenije do predloga direktive. Slovenija v celoti polno podpira sodelovanje med državami članicami EU na področju konzularne zaščite in konzularnega kriznega upravljanja, ki je v izključni pristojnosti držav članic. Slovenija je velik uporabnik oziroma porabnik mehanizma pomoči izdaje ETD, torej Emergency travel document, to je nekakšnega potnega lista za vrnitev, zato je zanjo pomembno, da ta mehanizem deluje še naprej nemoteno med državami članicami EU, v tretjih državah in tudi državah članicah EU znotraj EU ter da je postopek izdaje fleksibilen in praktičen ter neobremenjen z dodatnimi protokoli. Slovenija meni, da je ob upoštevanju omejenega števila PLV, torej potnih listov za vrnitev EU, ki jih izda, pomembno tudi to, da se sprejme izvedljiv način izvajanja predloga in da se ne preobremeni nacionalnih organov. Če se izkaže, da sklep 94/409/SZVP ni ustrezna podlaga, jo je potrebno spremeniti, vendar pa Slovenija ni prepričana, da je predlog sprememb ustrezen. Morda bi bilo to kakšna manj obvezujoča oblika pravne podlage, na primer priporočila. Za Slovenijo pomeni sprejetje obvezujočih določb na ravni EU v primeru sprejetja direktive tudi spremembo nacionalne zakonodaje, to je Zakona o potnih listinah, ki je sedaj na tem področju ustrezna, dovolj fleksibilna in praktična rešitev, ki temelji na podzakonskih aktih, na primer Pravilnik o izvrševanju Zakona o potnih listinah. Predlog izdaje enotne ETD, torej Emergency travel document, oziroma potnega lista za vrnitev bi za Slovenijo pomenil nove finančne obveznosti, nova tehnologija, tiskanje predlaganih nalepk kot ETD, usposabljanje uslužbencev, uvedba fotografiranja na veleposlaništvih in tako dalje, torej ne samo finančne, tudi kadrovske resurse. Poleg tega bi nove tehnične in vsebinske zahteve predstavljale nadproporcionalno velik tehnični in prostorski izziv za celotno DKP mrežo. Zaradi omenjenih finančnih sredstev in kadrovskih virov Slovenija predlagane reforme na področju varnostnih elementov ETD, ki zajema tako tehnične, vsebinske in proceduralne spremembe, ne more podpreti v predlagani obliki. Prenova postopkov izdaje ETD, kot jih predlaga Evropska komisija, je kompleksen proces, ki v predlogu direktive vsebuje poleg prenove varnostnih značilnosti dokumenta tudi spremembo postopkovnih pravil ter prevzem dodatnih pristojnosti s strani Evropske komisije, poročanje in tako dalje, ki jih na konzularnem področju do sedaj ni imela. Slovenija je mnenja, da mora konzularna pomoč in konzularno krizno upravljanje ostati v pristojnosti držav članic EU. Gre za nacionalno dimenzijo in nacionalno pristojnost, ki ob sodelovanju držav članic EU v tem trenutku optimalno dobro deluje. Zato Slovenija predlaga, da ne podpremo direktive v takšni obliki, kot je predlagana.

Gospod predsednik, hvala lepa.