Govor

Nataša Kovač

Spoštovani predsednik, hvala lepa!

Spoštovane poslanke in poslanci!

Glede na to, da ste obrazložitev o kandidatu za dr. Dolenca dobili tudi v pisni obliki z vsemi obrazložitvami njegovim kompetenc mi dovolite, da v uvodu povem samo nekaj ključnih razlogov za odločitev predsednika Republike, da predlaga dr. Primoža Dolenca za guvernerja Banke Slovenije.

Dr. Dolenc v celoti izpolnjuje visoke strokovne kriterije za predlagano funkcijo. Ima strokovne, vodstvene in akademske kompetence, kar zagotavlja uspešno kombinacijo znanja in izkušenj za učinkovito in strokovno vodenje tako pomembne institucije. Gospod Dolenc trenutno uspešno opravlja funkcijo namestnika guvernerja Banke Slovenije. Dr. Primož Dolenc je na javni predstavitvi jasno pokazal svoj pogled na bodoče delo in položaj Banke Slovenije in tudi aktualne dileme pri tem. Poudari v transparentnost poslovanja, poudaril je pomembnost procesov, ki jih je treba v Banki Slovenije opraviti in popraviti. Poudaril je posebej zagovarjanje nacionalnih interesov v Evrosistemu in še nekatere druge naloge, ki so bile jasne v javni predstavitvi. Na javni predstavitvi je hkrati tudi nedvoumno odgovoril na vsa vprašanja, ki se ob njegovi kandidaturi pojavljajo v javnosti. Dr. Dolenc je eden izmed na novo imenovanih viceguvernerjev Banke Slovenije, ki so uspešno prestali glasovanje v prejšnjem mandatu Državnega zbora. Januarja 2016 je bil izvoljen z več kot prepričljivo večino poslank in poslancev. V številnih uradnih in neuradnih pogovorih predsednika Republike Slovenije z vodji poslanskih skupin je mogoče ugotoviti, da v tem trenutku nihče tako od prijavljenih petih kandidatov kot tudi morebitnih drugih kandidatov izven razpisa nima zagotovljene večina poslank in poslancev. Predsednik republike ima v postopku možnost, da predlaga tudi kandidata izven razpisa. Dovolite mi, da omenim, da je bilo v pogovorih omenjeno nekaj imen v zvezi s tem. Največkrat je bilo omenjeno ime kandidata dr. Igorja Mastena, omenjalo se je tudi ime dr. Damjana Kozamernika, vendar naj na tem mestu jasno in nedvoumno povem, da nobeden kandidat tudi omenjena dva nima in ne zauživa zadostne podpore poslank in poslancev. Če bi jo kateri od kandidatov užival in jo izkazal bi ga predsednik republike predlagal, vendar takega predloga ni dobil.

Razmislek dela poslancev, da bi z nasprotovanjem sedanjemu kandidatu omogočili v novem postopku izvolitev drugemu kandidatu je po našem mnenju iluzorna, kajti ni nikakršnega zagotovila, da bi z novim postopkom prišli do kandidata z zadostno večino, bo pa v tem primeru nekaj zagotovo. Banka Slovenije bo še nekaj časa brez guvernerja banke. Ne gre torej zato, da bi kdo drug morda užival večjo podporo od predlaganega kandidata. Gre za to, da je ne uživa nihče. Velika verjetnost je, da bo tako tudi v morebitnem drugem ali naslednjih krogih postopka izbire. Omenjena morebitna vnovična odložitev odločanja, ki se je pojavljala v razpravah ob tem predlogu ni sprejemljiva, saj je bila odložitev odločanja enkrat že storjena. Aprila letos je bilo namreč v soglasju z vsemi poslanskimi skupinami odločeno, da naj o novem guvernerju odloča novi sklic Državnega zbora. O tem je na ustanovni seji DZ 22. junija predsednik Republike Slovenije jasno opozoril vse poslanke in poslance in jih tudi spomnil, da se bo javni razpis zaključil 20. avgusta tudi v dveh pogovorih predsednika republike in predsednika Vlade Republike Slovenije na to temo. Konec septembra sta se oba sogovornika strinjala, da je po enkrat že odloženem odločanju sedaj čas za odločitev. Ni ne pomembno spomniti, da je Banka Slovenije brez guvernerja že od 30. aprila letos torej nekaj manj kot pet mesecev. Med drugim gre tudi za ugled in položaj Slovenije na evropski ravni, saj namestnik guvernerja nima popolnih pooblastil za odločanje na Evropskem svetu guvernerjev.

Predsedniku republike sicer Ustava samo v enem primeru nalaga dolžnost, da se posvetuje s poslanskimi skupinami in išče večino za izvolitev, to je v primeru kandidata za predsednika vlade. V vseh ostalih primerih mu te dolžnosti zakoni ne nalagajo, vendar se je predsednik republike po lastni presoji odločil, da bo tudi v ostalih postopkih skušal zagotoviti svojim kandidatom zadostno podporo za izvolitev, kadar in kolikor je seveda to mogoče; in v skoraj vseh dosedanjih primerih se je to tudi zgodilo.

Dovolite mi, da na koncu vendarle omenim, da sta pred nami v kratkem času vsaj še dve pomembni kadrovski odločitvi: imenovanje novega ustavnega sodnika oziroma ustavne sodnice in imenovanje varuha oziroma varuhinje človekovih pravic; za zadnjo so potrebni glasovi dveh tretjih poslank in poslancev. Od našega medsebojnega uspešnega sodelovanja in modre presoje bo odvisno najprej, ali bodo ugledni in sposobni posamezniki še pripravljeni prevzemati najbolj odgovorne funkcije v državi in nadalje, v kolikšni meri bomo skupaj uspeli zagotoviti nemoteno vodenje in delovanje osrednjih državnih institucij.

Spoštovane poslanke in poslanci! Pred vami je kandidatura dr. Primoža Dolenca, kot strokovno kompetentnega in ustrezno izkušenega strokovnjaka, ki bo v primeru izvolitve, po mnenju predsednika republike, uspešno, strokovno, neoporečno, skrbno in neodvisno vodil Banko Slovenije.

Hvala lepa.