Govor

Natalija Kovač Jereb

Hvala za besedo, predsedujoči.

V bistvu mi pojasnjujemo te pripombe Zakonodajno-pravne službe v zvezi s tem institutom GAR, da odprti pojmi oziroma premalo določena vsebina pojmov ugodnosti in upravičenj, shem ali niz shem, pristnost, namen zakona so problematični za pravno varnost zavezanca, uporaba za nazaj, se pravi je ta retroaktivnost navezava splošnega pravila v preprečevanju zlorab za specialna davčna pravila, urejena v drugih zakonih, ki imajo rok trajanja.

Tukaj primeroma navajamo Zakon o Pomurju. Pojasnilo predlagatelja. Se pravi, gre za inštitut, ki ga veljavni pravni sistem Zakona o davku od dohodkov pravnih oseb ni poznal. GAR(?) je splošno pravilo, ki zahteva vsebinsko presojo struktur shem davčnega zavezanca, katere cilj je pridobitev neke davčne ugodnosti ali upravičenja. Bistvo instituta je presoja, ali ima nek pravni posel dejanski ekonomski namen ali pa je bil izveden z namenom pridobiti prihranek pri davku, bodisi zaradi pomanjkanja obstoječega davčnega sistema posamezne države, bodisi zaradi neskladnosti med davčnimi sistemi posameznih držav, ne samo v Evropski uniji, ampak širše. Namen pravila je, da pokrije vse možne obstoječe ali bodoče situacije, ki lahko privedejo do zlorab posameznega davčnega sistema, pri čemer pa se pravilo uporabi kot zadnje pravilo. Se pravi, kadar vsa ostala pravila odpovejo, se uporablja ta GAR(?).

GAR (?) se uporabi, če obstoječa pravila, računovodska pravila, splošna davčna pravila glede priznavanja odhodkov, pravila v zvezi z določanjem transfernih cen, pravila določena v 74. člena zakona, ki ureja davčni postopek. Se pravi, tukaj gre predvsem za te navidezne pravne posle, pravila za preprečitev zlorab posameznih inštitutov, ki so urejena v Zakonu davka od dohodkov pravnih oseb. V zvezi s temi pravili, z nadzorovano tujo družbo, ki so še vključena v davčne predpise, se pravi po Zakonu o davku o dohodku pravnih oseb in Zakona o davčnem postopku ne učinkujejo.

Se pravi, to pravilo GAR zajame vse davčne zavezance po Zakonu o davku od dohodkov pravnih oseb, vendar iz vsebine ukrepa izhaja, se pravi, ko se presojajo te davčne sheme, ali ni davčnih shem, da se pravilo nanaša na domača in tuja multi nacionalna podjetja, zato je z vidika Evropske unije pomembna enotna implementacija in oblikovanje domače in tuje sodne prakse, ki bo vsebinsko napolnila pomen pojmov v temu inštitutu.

Z vidika zagotavljanja pravne varnosti slovenskim davčnim zavezancem se je predlagatelj odločil, da oblikuje rešitve na tak način, da ob upoštevanju mednarodne sodne prakse, ki se bo na tem področju še oblikovala, vseeno poskuša primeroma pojasniti, kaj pojmi, kot so ugodnosti in upravičenja shem namen zakona zajemajo. Pri tem se izhaja iz ožjega razumevanja Zakona o davku od dohodkov pravnih oseb, kot skupka pravil za izračun davčne osnove, ampak je potrebno navedeni zakon razumevati tudi v širšem kontekstu.

Primeroma kaj pomeni pojem shema je povzeto iz priporočila komisije o agresivnem davčnem načrtovanju, z dne 6. 12. 2012.

V zvezi z retroaktivnostjo predlagatelj meni, da do retroaktivnosti ne bo prišlo, saj iz določb zakona izhaja, da se bo pravilo proti izogibanju uporabilo za učinke, to je za pridobljene koristi, po datumu veljave pravila, se pravi po 1. Januarju 2019.

Predlog zakona tako ne posega v pridobljene pravice davčnih zavezancev, saj zaradi predloga zakona noben zavezanec ne bo neenako obravnavan. S tega vidika predlagatelj meni, da pri predlogu sprememb ne bo prišlo do negotovosti v smislu različne obravnave davčnih zavezancev, ne glede na to, ali izhajajo iz davčnega upravičenja iz shem ali po uveljavitvi zakona.

Nadalje glede pripomb Zakonodajno pravne službe o navezavi splošnega pravila na specialna pravila o drugih zakonih, ki določajo davčno obravnavo, predlagatelj pojasnjuje, da gre za pojasnjevalno določbo v smislu, da je potrebno upoštevati, da uporaba GAR lahko tudi pomeni nepriznavanja davčnih ugodnosti, ki niso danes samo z Zakonom o davku od dohodkov pravnih oseb, ampak tudi z drugimi zakoni, četudi imajo le ti omejen rok trajanja. S tem se zagotovi enaka obravnava davčnih zavezancev.