Govor

Natalija Kovač Jereb

Spoštovani predsednik, spoštovane poslanke, spoštovani poslanci!

Predlog zakona, ki je pred vami, spreminja in dopolnjuje Zakon o davku od dohodkov pravnih oseb, z dvema inštitutoma iz Direktive Sveta EU o določitvi pravil proti praksam izogibanja davkom, ki neposredno vplivajo na delovanje notranjega trga, to je direktiva, ki jo delovno imenujemo ATAD direktiva. Oba inštituta, se pravi, pravilo o preprečevanju zlorab, ki ga delovno imenujemo GAR, in pravilo glede nadzorovanih tujih družb, CFC pravilo, ki se prenašata, predstavljata del pravil, ki so bila v direktivo ATAD vključena s ciljem boja proti davčnim zlorabam, zagotavljanja enkratnega obdavčevanja in podpore boljšemu poslovnemu okolju na notranjem trgu.

Za širši okvir pojasnjujemo, da je nastanek gospodarske krize v letu 2008 Mednarodno organizacijo za evropsko sodelovanje in razvoj, G20 kot tudi Evropsko unijo spodbudil, da sprejmejo takšne ukrepe oziroma priporočila na področju mednarodnega obdavčevanja, ki bodo na eni strani zagotovila, da se davek plača tam, kjer se ustvarjajo dobički in vrednost. Ti cilji so bili na ravni Organizacije za evropsko sodelovanje in razvoj pretvorjeni v konkretna priporočila v okviru projekta preprečevanja erozije davčne osnove in preusmerjanja dobička.

Pravilo GAR - da ga na splošno opišem - je pravilo o preprečevanju zlorab, ki na veljavni sistem davkov od dohodkov…, ki ga veljavni sistem davka od dohodkov pravnih oseb še ne pozna. GAR je vključen za boj proti praksam davčne zlorabe na način, da pravilo pokrije čim širši spekter situacij. Se pravi, ki privedejo do zlorabe posameznega davčnega sistema, pri čemer se pravilo uporabi kot zadnje pravilo, to je ko druga davčna pravila ne učinkujejo več. Pravilo GAR zajema vse zavezance po zakonu o davku od dohodkov pravnih oseb, vendar iz vsebine ukrepa izhaja, da je pravilo usmerjeno predvsem na domača in tuja multinacionalna podjetja, ki lahko preko svojih povezanih oseb strukturirajo sheme na način, da te ne odražajo ekonomskega namena posla. Se pravi, bistvo inštituta GAR je torej presoja, da ima nek pravni posel ekonomski namen. Torej, ali gre za pristen posel ob upoštevanju vseh pomembnih dejstev in okoliščin. Pri tem je potrebno upoštevati tudi dejstvo, da GAR pravilo učinkuje tudi preprečevalno do agresivnega davčnega načrtovanja.

Drugi inštitut, ki ga prenašamo v Zakon o davku od dohodkov pravnih oseb pa je pravilo o nadzorovanih tujih družbah oziroma CFC pravilo. To pravilo določa, da se dobički nadzorovane tuje družbe, to je povezane osebe, davčnega zavezanca po Zakonu o davku od dohodkov pravnih oseb, ki niso zadostno obdavčeni ali so oproščeni davkov jurisdikciji nadzorovane tuje družbe vključujejo v davčno osnovo davčnega zavezanca. Pravilo se uporabi, če je davek od dohodkov pravnih oseb na dobiček, ki ga je ta nadzorovana tuja družba dejansko plačala, nižji od polovice davka od dohodkov pravnih oseb, ki bi ga nadzorovana tuja družba morala plačati, če bi bila davčni zavezanec v Sloveniji. Slednje pomeni, da se bodo obdavčili nerazdeljeni dohodki CFC družbe s sedežem v davčno ugodni jurisdikciji. Ob tem je treba omeniti, da se z vidika ohranjanja pristne gospodarske pobude ter z vidika administrativne poenostavitve CFC pravilo uporabi, če iz dejstev in okoliščin izhaja, da nadzorovana tuja družba opravlja gospodarsko dejavnost, za katero ima na voljo osebje, opremo, sredstva in prostore oziroma če navedeni dohodki predstavljajo manj kot eno tretjino dohodka nadzorovane tuje družbe. Inštituta glede nadzorovanja tujih družb in pravila o preprečevanju zlorab morata biti v slovenski pravni red prenesena do 31. decembra 2018, saj se morata začeti uporabljati že s 1. januarjem 2019. Glede na navedeno se Vladi predlaga, da Vlada predlaga, da se te navedena določila podprejo.