Govor

Duška Godina

Hvala za besedo in lepo pozdravljeni!

Na tej seji danes kot ste že povedali, obravnavamo program dela Agencije za energijo in finančni načrt agencije za leto 2019, ki ga na podlagi zahtevkov samostojnosti in neodvisnosti agencije od leta 2014 dalje na podlagi novega energetskega zakona obravnava Državni zbor. Agencija za energijo je nacionalni regulativni organ na področju trga z električno energijo in zemeljskim plinom. En del nalog izvaja tudi na področju regulacije oskrbe s toploto. Agencija za energijo v okviru te svoje temeljne naloge usmerja in nadzira poslovanje podjetij, ki se ukvarjajo s prenosom in distribucijo, tako električne energije, kot zemeljskega plina in določa ter usmerja njihovo poslovanje.

V tekočem letu, torej letu 2018, smo izdali nova pravila, splošne akte za določevanje omrežnine ter določevanje upravičenih stroškov in posledično prihodkov elektro operaterjev in operaterjev na področju zemeljskega plina. Sedaj smo ravno v fazi izdajanja odločb ter objave novih tarifnih postavk, ki bodo veljale za naslednje triletno regulativno obdobje, tako da bomo v letu 2019, bo glavnina dela agencije na področju ekonomske regulacije usmerjena v analiziranje in spremljanje skladnosti poslovanja podjetij s pravili agencije za energijo. Po potrebi, v primeru ugotovljenih odstopanj, bo agencija v upravnih postopkih izdajala posamične odločbe, za posamezna podjetja.

Potem, pomembno nalogo izvaja agencija za energijo na področju stalnega spremljanja in monitoringa energetskega trga. V okviru te naloge ima tudi pomembno pooblastilo za izdajo energetskega poročila, ki smo ga obravnavali na prejšnji seji. Tudi to nalogo bo agencija izvedla v letu 2019, pri tem pa bo seveda obsegla obsežen monitoring trga ter že sprotno objavljala tudi aktualne informacije o delovanju energetskega trga v Sloveniji, s ciljem, da prave podatke tako podjetjem, pri odločanju za investicije, državi, pri snovanju energetske politike, kakor tudi posameznikom, uporabnikom energetskih storitev.

Na področju spodbujanja proizvodnje električne energije iz obnovljivih virov, agencija ni snovalec energetske politike, to je v domeni države, ima pa na tem področju agencija za energijo pristojnost, da izvaja podporno shemo in tudi v letu 2019 bomo na podlagi akcijskega načrta vlade za spodbujanje proizvodnje električne energije iz obnovljivih virov, izvedli dva javna razpisa, za enkrat po podatkih, ki izhajajo iz veljavnega načrta. Sta predvidena dva javna razpisa in sredstva v višini, za vsak razpis, 10 milijonov evrov.

Na področju oskrbe s toploto, kot sem že dejala, agencija izdaja soglasja k izhodiščnim cenam za oskrbo s toploto. Na tem področju pričakujemo v naslednjem letu malo več aktivnosti, saj po analizi poslovanja podjetij, bo potrebnih, skladno s pravili regulacije agencije, potrebno vložiti nove vloge za izdajo soglasij k izhodiščnim cenam.

Hkrati pa bomo v okviru vseh svojih pristojnosti izvajali tudi odgovorno in ažurno, torej pristojnosti naloge, povezane z zaščito odjemalcev. Te se izvajajo v okviru ažurnega objavljanja pravic odjemalcev na energetskem trgu, v okviru skupne kontaktne točke, ki jo vodi agencija in v okviru reševanja sporov, tako na prvi stopnji, kot tudi na drugi stopnji, kadar se uporabniki pritožijo zopet izdana oziroma neizdana soglasja za priključitev na energetski sistem, elektroenergetski ali sistem z zemeljskim plinom.

Agencija je prav tako vpeta v evropski prostor, tako da aktivno izvajamo tudi vse naše naloge na, torej tekoče naloge, na področju sodelovanja z ACER, ki je torej evropska Agencija za sodelovanje evropskih regulatorjev, kot tudi sodelovanje v delovnih skupinah, tako v okviru evropske komisije, kot v okviru ACER in CER(?), ki so namenjene razvoju tega področja.

Kar se tiče finančnega dela poslovanja Agencije za energijo, naj poudarim, da delujemo že vsa leta stroškovno učinkovito in skrbimo za to, da se tudi stroški poslovanja agencije ne povečujejo. Zato tudi v tem letu ne načrtujemo dodanih zaposlitev, kljub sicer povečanemu obsegu aktivnosti agencije in hkrati tudi se viri, ki so namenjeni za financiranje Agencije za energijo ne povečujejo.

Agencija za energijo se financira iz dveh virov in sicer iz nadomestil operaterjev, približno 98 % vseh potrebnih prihodkov se poravna iz nadomestila, ki ga poravnata operater prenosnega sistema električne energije in operater prenosnega sistema zemeljskega plina, približno 2 % pa iz drugih virov, pri čemer je za poudariti, da v naslednjem letu agencija prvič pridobiva tudi nepovratna evropska sredstva za sodelovanje v projektu, ki je namenjeno tudi regulatornemu nadzoru v okviru izvajanja novih tehnoloških rešitev pri razvoju pametnih omrežij. Tako da s tega vidika se cena oziroma strošek, ki ga odjemalec skozi oskrbo z električno energijo plača tudi za poslovanje, torej nameni za poslovanje Agencije za energijo, torej ostaja nespremenjen, kar pomeni, da se poslovanje agencije ne odrazi v povišanju cene oziroma povišanju stroškov, tako niti ne pri oskrbi z električno energijo kot tudi ne pri odjemalcih zemeljskega plina.

Toliko za enkrat, z veseljem odgovorim na dodatna vprašanja. Hvala.