Govor

Hvala za besedo. Vsi poznamo funkcijo predsednika države in tisto, kar mu priteče. Gotovo ima predsednik, če tako pogledamo predvsem protokolarno funkcijo, ima pa v svojih pooblastilih kar nekaj zadev, ki pa so mnogo širše in tudi zelo močno vplivajo na samo državo. Ena od teh je tudi predlaganje v imenovanje kandidatov za sodnike Ustavnega sodišča in danes govorimo ravno o tem, o predlogu, ki ga je dal predsednik države. Jaz moram povedati, da sem nad tem predlogom ne samo razočarana, ampak tudi zelo zaskrbljena. Od predsednika države bi ravno na takšni točki pričakovala mnogo več, predvsem to, da se ne izogne linije in dela po liniji najmanjšega odpora, ampak predvsem, da poskuša poiskati najširši skupni imenovalec in predlagati kandidate, ki nimajo ali pa v javnosti ne povzročajo nobenega dvoma.

Zdaj, predsednik države je ob predlogu kandidatke Katje Šugman Stubbs izjavil, da kandidatka vzbuja zaupanje za opravljanje te funkcije. To enostavno in preprosto ne drži. Ravno ta kandidatka zbuja velik dvom. Velik dvom, ki si ga v tem času, v tej državi ne bi smeli privoščiti in tukaj ne samo, da gre graja predsedniku države, ampak so tudi veliki pomisleki, kaj si on misli o spoštovanju Ustave Republike Slovenije.

Če nadaljujem, spomnite se še v prejšnjem mandatu, ko je takrat naša kolegica poslanka, sodnica Jasna Murgel izjavila ob eni točki: »Imamo še leto dni, da pošlihtamo Ustavno sodišče in ga naredimo seveda po svoji podobi«. Ta izjava je takrat bila seveda deležna burnih odzivov in omenjena – takrat kolegica je to izjavo sicer potem izbrisala, ampak izjava ostaja – »naredili bomo sodišče po svoji podobi« in to se danes dogaja.

Poglejte, kandidatka Katja Šugman Stubbs je javno zagovarjala odločbo sodišča na prvi stopnji o zadevi Patria. Še več, v javnosti je celo krožila informacija, da je sodelovala pri sestavi te sodbe. Seveda je potem to ona zanikala, vendar pa dvom o tem ostaja. Kandidatka je včeraj mislim, da na vprašanje, kako je bila povezana s to sodbo, pa potem izjavila, da se vsebinsko ni nikoli spustila v to razpravo. Veste kaj to sporoča? Če se vsebinsko ni spustila v to razpravo, potem se je politično, potem se je lahko samo politično. Če bi pogledali njene članke takrat, bi se prijeli za glavo. In nekdo, v katerem je prej bilo predstavljeno, da dela veliko na varovanju človekovih pravic, je zagovarjal sodbo, ki je kršila človekove pravice in kršila ustavo. In nekdo, ki je na strani kršitev Ustave Republike Slovenije, bo danes predlagan za ustavnega sodnika. Glejte, to je za mene nedopustno.

Kandidatka je tudi izjavila, da bo delovala po dobri… da se bo trudila delovati v dobri veri. Nihče od nje ne pričakuje, da bo delovala v neki njeni dobri veri, ampak, da bo delovala v skladu z Ustavo Republike Slovenije in zakoni. Njena dobra vera se je pokazala v njenih mnenjih, ko je v bistvu bila vedno na strani proti volje ljudstva tudi v nekaterih drugih primerih. Oglašala se je tam, kjer je ljudstvo reklo jasno, ne, na referendumu. Skratka, mi res ne želimo nekih dobrih ver, ampak želimo, da nekdo dela v skladu u Ustavo in da spoštuje voljo ljudstva. Seveda jaz absolutno razumem, da je pač potrebno v tej državi narediti očitno vse, da bo globoka država delovala, ampak da še dodatno institucionaliziramo ljudi tipa Masleša in pa Bavcon, je pa skrajno nevarno početje za to državo. Vsi dobro vemo, kakšno zaupanje je v sodni sistem. In v primeru Patria, a veste, ne gre za to, da je bil na drugi strani Janez Janša, gre za odločitev Ustavnega sodišča, ki je bila soglasna. Takrat so soglasno ustavni sodniki izrazili nedopustnost takšnih sodb. In vsi dobro vemo, kakšne težave imamo tudi za vse tiste stvari, ki prihajajo na Evropsko sodišče. Sodbe cepajo kot muhe, zato ker se nismo ogradili od sistema sojenja, ki je veljal za neko drugo državo. In danes vsi dobro vejo, da je zadeva Patria bila politična sodba, kajti vsebinsko ni imela nobene podlage. In da danes nekdo v tem Državnem zboru pride s predlogom, da za ustavnega sodnika imenujemo nekoga, ki je na strani kršitev Ustave, je nedopustno. Saj koalicija bo naredila svoje, saj to je jasno, ampak me pa čudi, da predsednik države tako hitro poklekne. Nekoliko ali pa nekaj več hrbtenice bi pa vendarle pričakovala od nekoga, ki je bil izvoljen kot predsednik države s strani državljank in državljanov. Seveda je to za njega najlažja pot. Predlaga pač nekaj koalicija in naj gre čez. Ampak da niti ne izrazi nekaj dvoma v takšen predlog, to pa je problem. Tako da seveda v Slovenski demokratski stranki nikakor ne moremo podpreti omenjene kandidatke. Če bo potrebno, se bom v razpravo še vključila. Bi pa seveda si želela, da vsi skupaj razmislimo. Ne gre za to, da prihaja kandidat iz ene ali druge politične podpore. Gre za to, da skupaj iščemo najširše imenovalce. Zato pa imamo v Državnem zboru to nalogo, da izberemo. In dokler bomo delovali samo po sistemu naši, ne bomo daleč prišli. In državljanke in državljani bojo doživljali samo nova in nova razočaranja. Jaz sem pač pričakovala, da bo nekaterim po teh volitvah jasno, da ljudje želijo drugačno politiko, ampak očitno pač nekateri z nekimi standardi nadaljujejo. In jaz menim, da je ravno kadrovska politika na področju sodišč tista, ki je ostala še najbolj zakrnela in še najbolj v nekem drugem času in očitno s tem samo še nadaljujemo, ne da bi se od tega ogradili.