Govor

Hvala lepa.

Lep pozdrav!

Dr. Kalan je bil v bistvu že v skladu same seje tako da, ker je prišlo, zaradi določene zadeve je bil dodatno vabljen z naše strani.

Današnja seja ima eden sam namen. Namen je ta, da Ministrstvo za zdravje oziroma minister gospod Fakin pove kaj oziroma seveda kaj in kakšen je akcijski načrt za otroško kardiologijo v Sloveniji. To je edini namen in jaz bi že na začetku rada izrazila mnenje oziroma tudi prošnjo, da danes naj nebi poslušali različnih obtoževanj kdo je strokovno v preteklosti bil dober, kdo je bil slab, da ne bi obravnavali posameznih odklonov na tem področju ali celo smrti. Tako, da vas lepo prosim vse, ki boste razpravljali pa tudi vabljene, da se tega ne dotikamo, ampak govorimo samo organizacijsko. Kajti strokovno smo mnenja v Poslanski skupini Slovenske demokratske stranke bo reševal tisti, ki bo v nadaljevanju izvajal to otroško kardiologijo in tisti bo zadolžen za to in tisti bi konec koncev moral tudi, potem odgovarjati. Zakaj sem rekla moral? Ker v Sloveniji do danes ni nihče odgovarjal za to, da smo prišli v tem programu - sedaj imamo pač tega - tako daleč, da se je treba pogovarjati kdo naprej in v kakšne smernicah sploh gremo.

Naš namen je še enkrat in tudi sklep je tako oblikovan, da gre samo za to, da ministrstvo pove torej zakaj se bo odločilo. Danes imamo dvotirnost - jaz jo tako imenujem. Namreč imamo dva javna zavoda, ki jih je ustanovila država. To je UKC Ljubljana, ki ima še vedno ta program in ga še vedno izvaja in na drugi strani Nacionalni institut za otroške bolezni s prirojenimi srčnimi napakami (NIOSB), ki pa prav tako naj bi izvajal ta program. Jaz mislim, da dvotirnost ni dobra nikjer. Jaz sem že nekaterim, marsikdo je v teh dneh tudi me poklical in sem povedala, da je to ravno tako, če imaš ljubico in ženo, enkrat se zalomi. Obema moraš plačevati, ampak enkrat se moraš odločiti. Nekaj časa zdržiš, ampak je malo nerodna situacija vedno. Enemu se moraš vedno legati ali pa obema. Mi smo v Slovenski demokratski stranki že v prejšnjem mandatu opozarjali na stvari, ki so se danes izkazale kot pravilne torej na tisto, kar smo opozarjali se je danes izkazalo, da je ravno to problem torej, da imamo to dvotirnost. Opozarjali smo ob ustanovitvi NIOSB, da ministrstvo takrat, vsaj po našem mnenju je torej ustanovilo neki javni zavod vzporedno s tem, da je že v UKC tekel program, da je sicer tam kolapsiral, to smo govorili o tem, ampak da ni bilo neke jasne vizije. Jaz se ne bi dotikala toliko nazaj, vemo problem ima dolgo brado, je že iz leta 2006, 2007, 2008 se vleče naprej takrat, ko pač je otroški kirurg odšel iz UKC Ljubljana in takrat so se, potem začele zadeve, kajti ni bilo stalnega kirurga, ampak danes ne moremo govoriti samo o tem, da ni kirurga, danes lahko govorimo o tem, da ni kardiologov. Jaz govorim sedaj o tem kar vemo, potem boste povedali, če so stvari že mogoče kje rešene. Da ni kardiologov, da ni kirurgov, / nerazumljivo/ itd., torej govorim o celotnem programu, ne govorimo samo o enem delu. Naš sklic ima neke povzetke oziroma neke izvlečke ven iz tega, kar se je dogajalo. Sedaj vprašanje, ki se nam postavlja ministru, ko sem že na začetku povedala je kaj ministrstvo načrtuje v prihodnje - še enkrat - glede na to, da je bilo v prejšnjem mandatu s strani ministrice in sekretark, ki so bile, potem večinoma na koncu prisotne na odborih. Ali NIOSB ostane v takšni obliki kot je ali se ohranja program v UKC Ljubljana? NIOSB je bilo obljubljeno, da bo začel delati 1. 7. 2018 z vso opremo, ki jo bo dobil v UKC Ljubljana, kadre pa bo zagotovil ta institut sam. V nekem trenutku je bilo s tega instituta povedano v javnosti, da so ustavili konje oziroma zategnili ročno zavoro in prekinili dokler ne bo končnega dogovora oziroma prenosa te dejavnosti iz UKC Ljubljana v NIOSB. Kje se je zalomilo, ne vemo, so različne informacije, zato z njimi ne bi špekulirala. Na eni strani je rečeno tako, na drugi drugače tako, da s tem ne bi, ampak jasno je, da NIOSB danes še vedno ne deluje tako kot bi moral torej prenosa dejavnosti iz UKC Ljubljana torej vsaj opreme in tega ni bilo, da so zdravniki prihajali - to vemo -, da so tudi izvajali sam program to tudi vemo in da danes tega ni. Na drugi strani UKC Ljubljana ima vso opremo, ima tudi kadre. Po nekaterih informacijah naj bi prihajali novi kadri in da naj bi se tam tudi zadeve ohranile oziroma nadaljeval otroški program. Jasno pa je po mojem mnenju in mnenje naše poslanske skupine, ki smo to sklicali ta program ni varen, ne deluje v popolnosti tako kot bi moral in da zato menimo odgovorno oziroma mora ministrstvo biti tisto, ki bo povedalo kako najprej. Tisto, kar se bo minister odločil bo seveda moral izpolniti tisti, ki bo program nadaljeval, še enkrat poudarjam, ustanovitelj obeh je vlada in v prejšnjem mandatu očitno ni bilo narejeno tisto, kar je bilo obljubljeno. Jaz moram reči, da sem razočarana nad tem, da so ministrica in sekretarke lagale na odborih kako je vse lepo in prav in še danes imate na spletni strani Ministrstva za zdravje napisano, kako NIOSB deluje, še danes, ta prispevek je še vedno danes gor. In bi potem prosila tudi odgovor ministra, ali ti prispevki oziroma te izjave, ali še vedno stojite tudi vi za njimi, kajti to, kar tu gor piše, kot pravim, ne drži. Dr. Gregorič, ki je del NIOSB, je povedal že v javnosti, da pač to ne funkcionira, iz razlogov, ki sem jih že povedala, ker ni bilo prenosa dejavnosti.

Na drugi strani pa je še ena druga zadeva, ki po mojem mnenju ne bi smela biti vprašanje, ampak seveda vedno je in ne samo na tem področju, ampak povsod, je pa finančne narave. Za to dejavnost dobiva UKC finance in dobiva NIOSB finance. Minister je na moje poslansko vprašanje nedavno odgovoril - vprašanje je bilo takšno, prejšnja Vlada je tik pred odhodom, mislim, da na eni izmed zadnjih sej ali celo zadnji seji, ne vem točno, odobrila NIOSB milijon 700 evrov za dejavnost. In jaz sem ministra, glede na to, da je bilo že takrat jasno, to je bilo zdaj, ko sem jaz postavila vprašanje, nekje v septembru, jasno, da NIOSB ne deluje oziroma da ne funkcionira tako, kot bi moral, kam je ta denar šel oziroma za kaj se je ta denar porabil. Odgovor ministra je bil, da je ta denar porabljen za materialne stroške, stroške zaposlenih, stroške zdravnikov, ki so tu delali, in za zavarovanje zdravnikov, milijon 700. Po drugi strani - in tu je zdaj vprašanje, gospod minister, če lahko točno specificirate danes, kajti po nekaterih informacijah, ki jih imam, tega denarja NJSB ni videl, če se čisto po domače izrazim. Vaš odgovor je pa bil takšen, kot sem ga povedala. Na drugi strani pa UKC Ljubljana prav tako prejema denar za ta program, mislim, da bo lahko verjetno generalni direktor povedal bolj natančno številko, ampak tudi nekje okoli 2 milijona in še nekaj. In če to skupaj seštejemo, je to 4 milijone za program, o katerem še danes ne vemo, kje se izvaja in kako se izvaja. 4 milijone! 4 milijone ni malo denarja in s tem denarjem - po moje, če se motim, boste vi, ki delate na tem področju, lahko bolje povedali -, bi se lahko zelo kvalitetno oziroma ekonomično porabil tam, da bi ta stvar potem res funkcionirala, za plače zdravnikov, zavarovanje, materialne stroške in vse to, kar je potrebno. Tako se tudi tu postavlja vprašanje, kje - in upam, da dobimo danes točne odgovore, no, da ne bo nejasnosti, kajti moram reči, da sem bila vseeno presenečena nad informacijo, ki sem jo imela, in potem nad vašim odgovorom. Ampak, kot pravim, danes se bodo verjetno te zadeve tudi razjasnile. Stvar pa vznemirja tudi to, da že od leta 2015 po mednarodnem poročilu govorimo o teh zadevah in da smo danes 2018 in še vedno govorimo o istih zadevah. In me je strah, da ne bomo govorili čez pol leta spet o istih zadevah.

Poleg tega, gospod minister, me zanima, ali ste podpisali oziroma ali ste odredili sistemski nadzor nad delovanjem, kdaj in kaj od tega pričakujete. Pa seveda sklep, ki ga dajemo na današnji seji in ga bom zdaj malo preoblikovala, pa boste potem povedali poslanci, ne bo nič takšnega, mislim, v vsebinskem smislu, je pa glede rokov. Namreč, predlagamo, da Odbor za zdravstvo pozove Vlado Republike Slovenije in Ministrstvo za zdravje, da Odboru za zdravstvo v roku treh mesecev predstavi akcijski načrt na področju izvajanja programa otroške kardiologije v Sloveniji. Spreminjamo samo rok, in sicer en mesec. Menimo, da zdaj po toliko letih je pa tri mesece spet predolga doba, tako bi, seveda, če se strinjate, dali to kot, ne vem, ali bo treba kot amandma ali karkoli, no, da spreminjamo rok, v roku enega meseca. Saj pravim, še enkrat, ne bom se vračala nazaj, ne bi rada, da se razprava - ker me je strah, da se bo, ne razvlekla, ampak razpletla v smeri, ki je ne želimo, torej v obračunavanje med enimi in drugimi, bi tu pač v bistvu, saj pravim, mesec dni je tisto. In jaz upam, da, minister, imate že danes v bistvu odgovor na to. Pa še nekaj, ker ste nov minister, pa ste poslušali bivšo ministrico in sekretarje, jaz upam, da danes ne bomo poslušali lepih obljub in laži, ki jih bomo čez šest mesecev potem spet obravnavali, češ, takrat ste nam obljubili to in to, ne nam, ampak v bistvu vsem, ki so danes tukaj vabljeni, ki so vpleteni v to, in da bomo danes slišali realno stanje, pa tudi če je hudo, grdo, pesimistično, pa mislim, da ni, no, da boste odgovorili tako, kot je, realno. Najlepša hvala.