Govor

Darja Kuzmanič Korva

Hvala lepa.

Lep pozdrav vsem! (Darja Kuzmanič Korva, sekretarka Skupnosti centrov za socialno delo.)

To je naš temeljni zakon, zato smo zelo veseli pobude NSi, da se uvrsti na dnevni red. Namreč, z Zakonom o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev imamo pravzaprav na centrih težave že od leta 2012, ko je bil zakon sprejet, pa ga nikakor nismo mogli spraviti v prakso. V vsem tem času je zakon toliko spremenjen, nekaj preko postopka spreminjanja, nekaj preko navodil, ki so jih dobili centri, in ta navodila se štejejo zdaj že v omarah po fasciklih. Tako je postal nepregleden pravzaprav, ker se je prilagajal praksi.

Zelo pozdravljam vse štiri sklepe, ki jih je gospa Novakova predlagala. Namreč, gre za to, da smo mi ves čas razmišljali o tem v praksi, ker je to tako kompleksen zakon, ga je izjemno težko poznati in tudi uveljavljati. Ljudje, ki niso zadovoljni z odločitvami - na začetku je bilo tega več, zdaj je seveda že utečeno -, se pritožijo in ne dobijo odgovora drugostopnega organa. Seveda prihajajo potem na center za socialno delo, dnevno, spraševat, kdaj bodo dobili odločitev, kakšna bo ta odločitev, zakaj štipendij ni, skratka, stiska na terenu, socialna stiska, se tudi zaradi teh izostankov veča in je nesprejemljivo. Tudi po našem mnenju, ko človek ne dobi odločitve dve, tri leta, je pravzaprav situacija že toliko spremenjena in je stiska toliko narasla, da so po moje kar v kompletu kršene človekove pravice, ker ta človek, mlad ali star, ni mogel preživeti, ker ne bi sicer imel pravice do tega transferja, če ne bi bil do tega upravičen, transferja pa seveda ne dobi.

Naslednja stvar, ki me veseli, da je predlagana, je to, da bi se šlo v spremembo zakona. Namreč, veste, da se je pripravljal informativni izračun, da smo centri vezani pri izračunavanju ali pri določanju pravic na 38 baz, v katere vstopamo, da v bistvu te baze niso samostojne, tako kot je Furs, recimo, pa ima samo svojo bazo in lahko odloča na informativnem izračunu. Ampak center, tako, zelo plastično bom rekla, vstopa na eno platformo, kjer iz 38 samostojnih upravljavcev pridobiva podatke. In ti podatki so ali pa niso dostopni. Če se nadgrajujejo, niso dostopni, kar pomeni, da pri nas vse stvari stojijo takrat, ko kdorkoli od 38 upravljavcev karkoli popravlja, dopolnjuje, spreminja. In je to lahko zelo velika težava. Zato je bil naš predlog že leta 2012, da če govorimo o Zakonu o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev, da to ni samo enotna vloga, ampak gre za sistem pravic, ki po vrsti rečejo, ja, ta človek ima take in take dohodke, je ogrožen in mu pripada, ta transfer, ta transfer, tretji transfer. Se pravi, da v celoti sam sistem pove, katere pravice nekomu pripadajo. To bi bil tisti sistem, ki bi bil poenostavljen, ki bi najbrž dal tudi večje rezultate in ne bi bilo toliko zapletov. Ta naša ideja nikoli ni bila pravzaprav predstavljena, smo pa predstavili takrat že, da absolutno ni primeren Zakon o upravnem postopku, in smo predlagali poseben postopek za uveljavljanje te pravice. No, ministrstvo tega ni sprejelo. In upam, da če bodo sprejeti ti sklepi, da nam bo ob noveli tega zakona tudi to uspelo uveljaviti.

Mi ocenjujemo tudi to, da zaradi zaostankov, ki so in jih razumemo, ker tudi na centru nismo kadrovsko, bom rekla, zelo bogato opremljeni in imamo težave pri odločanju oziroma pri ljudeh, ki delajo na transferjih, da pa bodo vseeno pristopili oziroma nadaljevali, ker takrat je bilo pa lažje. Bilo je lažje ljudem, ki so dobili transfer, ki so ga potrebovali, in zelo natančno se je dnevno videlo pravzaprav, koliko vlog je bilo rešenih. Potem je bil pa sistem spremljanja nenadoma ukinjen in od takrat naprej, mislim, so se tudi ti zaostanki začeli večati, ponovno večati. Istočasno pa menim, da zaradi teh zaostankov prihaja tudi do povečanega števila izrednih denarnih pomoči. Namreč, ko na centru za socialno delo nimamo več mehanizma, da bi človeku pomagali, potem posežemo po izredni denarni pomoči, včasih samo državni, velikokrat pa tudi občinski. Tako bi bilo tudi zaradi tega segmenta prav, da najbolj ogroženi dobijo čim prej pravico, za katero so izkazali, da so do nje upravičeni.

Kot sem pa rekla, vse štiri sklepe seveda zelo podpiramo.