Govor

Tilen Božič

Hvala za besedo.

Spoštovani predsedujoči, spoštovane poslanke in poslanci ter ostali navzoči!

Vlada predloga zakona ne podpira, in to povem že uvodoma, izpostavil bom pa v nadaljevanju te tri rešitve in zakaj tako menimo.

Kot prvo, veljavni zakon določa, da mora delodajalec ob vlogi za izdajo potrdila A1 priložiti kopijo pogodbe o izvajanju storitve. Predlog zakona, da se obveznost predložitve pogodbe o izvajanju storitve nadomesti z izjavo, dano pod kazensko in materialno odgovornostjo, o sklenjeni pogodbi o izvajanju storitve oziroma aktu o napotitvi. Tu je ministrstvo do tega predloga zadržano. Razlogi za to so pa naslednji. Nadzor nad izvajanjem določbe o tem, da se lahko napotitev izvaja le na podlagi sklenjene pogodbe o izvedbi storitve, ki izhaja iz Direktive o napotitvi delavcev na delo in je prenesena v ta zakon, je v pristojnosti nadzornih organov države, v kateri se bo storitev tudi izvajala. Zato bi lahko smatrali, da preverjanje pogodbe že v postopku izdaje potrdila A1 sicer ni potrebno. Upoštevajoč sodno prakso, je pa treba poudariti, da imajo tudi nekatere druge listine, na primer naročilo, se pravi, naravo pogodbe in z njimi v pravdnem postopku je potem tudi mogoče dokazati obstoj poslovnega razmerja. Nadalje je treba upoštevati tudi določbo našega Obligacijskega zakonika, po katerem obličnost pogodbe, razen v izrecno opredeljenih primerih, ni predpisana. To je v dobro, če rečemo temu tako, tega predloga. Kaj je pa zdaj v slabo. Ne glede na navedeno, pa je treba opozoriti na to, da je Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije v prvih devetih mesecih letošnjega leta v postopkih izdaje potrdila A1 največ nepravilnosti ugotovil ravno pri pogodbah o izvajanju storitev. In to je tudi ključni razlog, da je Vlada do tega predloga zadržana. Poleg tega se Vlada ne strinja s parcialnim urejanjem predmetnega vprašanja ter meni, da bi bilo treba o predlagani spremembi razpravljati v okviru celovite prenove zakona, ki smo jo tudi že napovedali ter o tem septembra letos obvestili tudi socialne partnerje in jih pozvali k posredovanju svojih predlogov sprememb in dopolnitev. Vse te predloge bomo pogledali, tudi današnji predlog jemljemo kot predlog, ki ga je treba preučiti, umestiti v tiste rešitve oziroma videti, ali bi to delovalo.

Pod dva, obstoječi zakon tudi določa, da mora delodajalec vlogi za izdajo potrdila A1 predložiti kopijo pogodbe o zaposlitvi, sklenjene z delavcem, ki ga namerava napotiti. Predlagatelj zakona predlaga, da se obveznost predložitve pogodbe o zaposlitvi nadomesti z izjavo, dano pod kazensko in materialno odgovornostjo, o sklenjeni pogodbi o zaposlitvi. Temu predlogu seveda Vlada nasprotuje. V skladu z zakonom je tovrstno dokazilo treba preveriti v postopku izdaje potrdila A1, saj s tem država zagotavlja sledljivost predloženega dokazila, olajša morebiten naknadni inšpekcijski nadzor in zagotavlja tudi pravno predvidljivost in varstvo pravic delavcev v času napotitve. Velja poudariti tudi, da je Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije v postopkih izdaje potrdila A1 v prvih devetih mesecih letošnjega leta drugo največje število nepravilnosti odkril ravno pri predloženih pogodbah o zaposlitvi. Upoštevajoč, da je pogodba o zaposlitvi temelj varovanja pravic delavcev ter da je osnovni namen zakona ravno varovanje pravic napotenih delavcev, temu predlogu, kot že povedano, nasprotujemo. Pod tretje, obstoječi zakon določa, da se v primeru izpolnjenih pogojev potrdilo A1 izda v petih delovnih dneh od prejema popolne vloge. Predlog predvideva, da se predmetna določba dopolni z navedbo, da se v primeru izpolnjenih pogojev potrdilo A1 izda nemudoma ter da mora v primeru nepopolne vloge Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije stranko pozvati k dopolnitvi. Temu predlogu tudi nasprotujemo, saj ga ocenjujemo za nepotrebnega. Tako predlog dopolnitve z navedbo, da se ob izpolnjenih pogojih potrdilo A1 izda nemudoma, kot tudi predlog dopolnitve z navedbo, da v primeru nepopolne vloge Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije stranko pozove k dopolnitvi, sta že urejena z Zakonom o splošnem upravnem postopku, ki se smiselno uporabljata tudi v tem primeru.

Prav tako bi na tej točki opozoril, da je samodejnost izdajanja A1 obrazcev in pomanjkljiv nadzor nad tem v preteklosti pripeljala do številnih težav. Te težave so bile tudi na nek način na operativni ravni kot tudi z nekaterimi zakonskimi spremembami v nedavnem času, se pravi, v začetku tega leta, tudi naslovljene. Učinke tega spremljamo in bomo videli, kaj se bo s tem dogajalo, in seveda v okviru tega bo tudi opravljen razmislek, poleg pobud, ki bodo prišle na ministrstvo, kako ravnati v prihodnje.

Kar se tiče statističnih podatkov, so danes z nami tudi predstavniki Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije, ki bodo lahko s tem postregli. Na naši strani, se pravi ministrstva, je pa z mano tudi gospa Malec, specialistka za to področje, in jaz sem na razpolago za nadaljnja pojasnila. Bi pa prosil potem tudi v razpravi takoj za besedo, da se odzovem že na nekatere navedbe, ki so bile predstavljene v uvodnih besedah predlagatelja. Hvala.