Govor

Karl Viktor Erjavec

Hvala lepa za besedo. Tudi z moje strani vse lepo pozdravljam.

Najprej moram reči, da že sam naslov, za kateri je sklicana nujna seja Odbora za obrambo, obsega vrsto netočnosti, zavajanj in neresničnih dejstev. Ta nakup ni sporen, ampak je usklajen pač z odločitvami, ki jih je tudi sprejel ta Državni zbor, Vlada. Tako da ta nakup ni nastal kar tako v enem trenutku in zaradi ministra za obrambo. Minister za obrambo je pač tisti, ki je dolžan, da izvaja in uresničuje vse tiste sklepe, ki jih sprejema Vlada in pa Državni zbor. In kot veste, sta Vlada in Državni zbor sprejela več dokumentov, Resolucijo o splošnem dolgoročnem razvoju in opremljanju Slovenske vojske, Srednjeročni obrambni program in tudi v proračunu Republike Slovenije za leti 2018-2019 so predvidena sredstva za modernizacijo Slovenske vojske. In kot minister za obrambo sem dolžan slediti tem sklepom, tem usmeritvam, ki jih je sprejela tako Vlada kot Državni zbor. Zato se ne morem strinjati z navedbami Levice, da tu minister za obrambo dela nekaj po svoje, da zapravlja denar, in to brez javnega razpisa, brez ustreznih postopkov, kar seveda ne drži. Tudi moram reči, da protestiram proti temu, da bi bil ta nakup sporen. Že sam naslov zavaja in mislim, da ni korektno, da se na takšen način sklicujejo seje, zlasti izredne, z netočnimi navedbami.

Predstavnik Levice pravi, da Slovenija trenutno niti malo ni vojaško ogrožena in da kupovanje opreme za Slovensko vojsko je povsem nepotrebno. Tisti, ki spremljamo mednarodno situacijo, vemo, da to ni tako. In gre tudi za netočnost, ker tisti, ki danes trdi, da je Slovenija povsem varna in da je ne ogrožajo nobeni varnostni izzivi, pač nima neke objektivne ocene o stanju v mednarodnem prostoru. Poglejte, imamo napetosti med Rusijo in Ukrajino. Veste, da je Ukrajina ravno te dni proglasila zopet vojno stanje. Vidimo, kaj se dogaja na zahodnem Balkanu, ki je ključen tudi za širšo stabilnost regije. Ne bom govoril o odnosih med Beogradom in Prištino. Ne bom govoril o tem, kakšna je situacija v federaciji Bosne in Hercegovine. Ne bom govoril o drugih varnostnih izzivih, kot so tuji bojevniki, ki se vračajo v regijo, o radikalizmih. Ne bom govoril o tem, da splošna mednarodna situacija, kar se tiče varnosti, ni najbolj stabilna; poglejmo Bližnji vzhod, kaj se tam dogaja, kakšne napetosti. In mislim, da bi bilo zelo neodgovorno, da ne bi vlagali v svoj varnostni sistem. Zato se je tudi Vlada odločila, da ponovno preveri strategijo nacionalne varnosti, da se ponovno ovrednoti, katere so tiste konkretne varnostne grožnje. Tu lahko govorimo tudi o nekaterih povsem novih varnostnih grožnjah, kot so kibernetska varnost, hibridne grožnje in tako dalje. Zato govoriti, da danes Slovenija ni ogrožena, morda v tem trenutku res ni, lahko se pa ta situacija zelo hitro spremeni. In vemo, da nas je zgodovina učila, da je človeška zgodovina ves čas povezana tudi z vojnami. Ni bilo nekega daljšega zgodovinskega obdobja, ko človeštvo ne bi doživljalo vojne. Tudi po drugi svetovni vojni je vladalo prepričanje, da v Evropi ne bo nikdar več vojne. Pa smo se soočili s tem v 90. letih, in to v regiji. In zaradi tega seveda to stališče, da je Slovenska vojska v službi neke buržoazne države, to so pač teze, ki so mogoče bile aktualne pred stotimi in več leti, danes pa takšna teza ne vzdrži resne presoje. Tudi mislim, da Slovenija ni buržoazna država. Mislim, da se strinjamo, da težko govorimo, da je Slovenija buržoazna država in da je Slovenska vojska v službi neke buržoazne države. Kakor jaz vem, je Slovenska vojska v službi domovine. In če smo domoljubi, bomo poskrbeli za to Slovensko vojsko. In jaz sem prepričan, da vsi tisti, ki sedite za to mizo, ste domoljubi; nekateri častite zvezdo, nekateri kakšne druge simbole, ampak vse v duhu domoljubja. Zato bi bilo s strani Vlade, Državnega zbora, zlasti pa s strani ministra za obrambo zelo neodgovorno, da ne bi uresničeval vsega tistega, kar je bilo sprejeto v Državnem zboru. Še enkrat ponavljam, Resolucija o splošnem dolgoročnem razvoju in opremljanju Slovenske vojske, ta natančno določa, v katero smer bomo razvijali Slovensko vojsko. In tam nisem zasledil, da bi Slovenska vojska bila v službi neke buržoazne države, ne vem, ali pa berem napačne dokumente.

Kar se tiče tega, da je ta podpis nakupu teh oklepnikov bil narejen brez javne najave, javne razprave in mimo javnega naročila. Jaz obžalujem, da ko smo imeli prvo sejo Odbora za obrambo na Ministrstvu za obrambo, da očitno tam ni bilo predstavnikov Levice, ker na tem pogovoru sem omenil, da bo podpisan ta sporazum oziroma da je bil podpisan ta sporazum o nakupu teh štiri krat štiri lahkih oklepnih vozil. Gre za 38 kosov, vrednost je 15,6 milijona evrov brez DDV, pri tem, da moram povedati, da nikakor ne gre za neko ofenzivno vozilo. Vojaški strokovnjaki se gotovo strinjajo, da vozilo, ki ima mitraljez 12,7 milimetra, že po sami naravi ne more biti ofenzivno vozilo, ker če bi to poslali, vojaške enote s tako opremo v boj, bi jih verjetno pošiljali v boj, iz katerega bi se zelo težko vrnili. In zaradi tega se ne strinjam, da gre tu za neko ofenzivno vozilo, ki bo ključna ognjena moč Slovenske vojske, ker to ponovno pomeni zavajanje ali pa nepoznavanje vojaške stroke. Moram povedati, da teh 15,6 milijona evrov brez DDV še ne pomeni dokončnega nakupa, ker tu gre samo za ta vozila, ki bodo tudi protioklepno zaščitena, protiminsko zaščitena, ampak nas čaka potem tudi še nakup ustreznih oborožitvenih postaj. Kot sem že omenil, gre za mitraljeze 12,7 milimetra, stroški tega bodo znašali 11,3 milijona evrov. Tako moram tu reči, da je ta postopek izjemno transparenten, tudi ne omogoča nobene korupcije, nobenega posredništva, zato ker smo se odločili - pred tem moram reči, da smo tudi naredili analizo trga glede teh oklepnih vozil štiri krat štiri, se pravi, raziskavo trga, in na koncu smo se odločili za ameriška vozila štiri krat štiri in izbrali postopek »vlada-vladi«, kar pomeni, da se pogodba in sporazum podpisuje direktno na nivoju Vlade in seveda ni potem nobene možnosti za kakršnokoli netransparentnost ali pa kakšne nepravilnosti. V zvezi s tem nakupom bi tudi rad povedal, da s temi vozili nadomeščamo dotrajane humveeje, ki jim mi pravimo hummerji. Moram reči, da imam tudi zelo neprijetno izkušnjo iz prvega mandata. Verjetno se spomnite, da na misiji v Afganistanu je eno od vozil takrat zapeljalo preko mine in k sreči nihče ni bil poškodovan, razen nekdo je pač imel težave s sluhom nekaj časa, drugače so pa vojaki preživeli. In če bi se takrat vozili s katrcami ali pa ne vem s čim - ne vem, kaj predlaga Levica, na kakšen način naj bi opremili, da bi slovenski vojaki lahko izvajali vse tiste naloge, ki jih je sprejel tudi Državni zbor, to ni odločitev ministra za obrambo, ampak minister za obrambo samo sprovaja te odločitve -, se sprašujem, kdo bi prevzel odgovornost. Ali tisti, ki govorijo, da Slovenski vojski za izvajanje nalog, ki jih ji je naložil Državni zbor, ni omogočil ustrezne opreme, ali tisti, ki to preprečujejo. In jaz kot minister za obrambo, Vlada in Državni zbor smo odgovorni za te vojake. Če jih že zaposlujemo, smo tudi odgovorni, da so primerno opremljeni. Tako to prvo vozilo ni namenjeno za izključno izvajanje ofenzivnih nalog, ampak predvsem za patruljiranje, varovanje, prevoz moštva, poveljevanje, kontrole, logistične zagotovitve v območju delovanja. Predvsem pa zagotavljajo učinkovito bojno delovanje in odlično balistično ter protiminsko zaščito slovenskim vojakom v primeru bojnega delovanja. Moram reči, da gre tudi za zadnjo generacijo teh vozil, ki so na višji ravni, kot so bili hummerji. Treba je vedeti, da so bili hummerji nabavljeni pred več kot 20 leti, da se je njihova življenjska doba praktično iztekla; mislim, da 25 let se nekako šteje za ta vozila. In še enkrat ponavljam, mi smo primorani v to modernizacijo Slovenske vojske, v ta nakup, če želimo, da bodo naši vojaki varno izvajali naloge, ki jih nalaga Vlada, Državni zbor in sicer v smislu obveznosti, ki jih opravljamo kot država.

Kar se tiče sklepov. Mislim, da sklepi, ki jih predlaga Levica, so neprimerni. Takšen sklep bi tudi pomenil bistveno spremembo pristojnosti nad Vlado in parlamentom, se pravi, med izvršno vejo oblasti in zakonodajno vejo oblasti. Zaradi tega sem prepričan, da ta sklep ne bi bil v skladu s pravnim redom Republike Slovenije. Se pa strinjam, da bi, recimo, ko gre za neke večje nabave, Ministrstvo za obrambo seznanjalo Odbor za obrambo, ker sicer v dokumentih imamo zapisane vse te stvari, tudi vozila štiri krat štiri so zapisana tako v dolgoročni resoluciji kot v srednjeročnem obrambnem programu, tudi v odlokih, ki se tičejo proračuna, so navedena ta vozila. Tako tu pravzaprav kakšnih posebnih dodatnih sklepov ne potrebujemo. Zaradi transparentnosti, pa tudi zaradi informiranosti Odbora za obrambo se pa strinjam, recimo, da bi poročali o vseh večjih nakupih. Moram reči, da kot minister za obrambo sem zadovoljen, da smo končno naredili korak k modernizaciji Slovenske vojske. Treba je vedeti, da zadnjih deset let praktično ni bilo večjega nakupa, da je to zdaj največji nakup po desetih letih. Je pa ta nakup izključno namenjen temu, da bomo zagotovili večjo varnost pripadnikom Slovenske vojske. Še enkrat pa ponavljam, da ta vozila niso namenjena samo za delovanje zunaj Slovenije, ampak predstavljajo tudi silo, ki jo potrebujemo za nacionalno obrambo. Res pa je, da bodo ta vozila predstavljala tudi del srednje bojne bataljonske skupine. In kot vem, vsi dokumenti še vedno določajo, da bo Slovenija zgradila to srednjo bojno bataljonsko skupino, ki predstavlja hrbtenico Slovenske vojske.

Tako moram zavrniti vse te navedbe, ki so bile izrečene ob sklicu izredne seje, da gre za sporen nakup, da gre za netransparenten nakup, da gre za uresničevanje nekih buržoaznih ciljev. Jaz moram reči, da tega ne razumem najbolje. Mogoče, če se postavim v kontekst izpred sto in več leti, ampak, še enkrat zagotavljam, da ta nabava je transparentna, ker gre po postopku vlada vladi. Še enkrat zagotavljam, ta nabava je nujno potrebno, če želimo zagotoviti varno delovanje pripadnikov Slovenske vojske. Povedal sem, da obstoječi »hamarji« so pač zastareli, življenjska doba jim je potekla.

Bi pa rad, preden zaključim ta svoj uvod, rad tudi povedal, da pripravljamo vse potrebno, da bi šli v nakup helikopterjev za nujno medicinsko pomoč, ker eden od ciljev modernizacije Slovenske vojske je tudi, da skušamo nabaviti čim več opreme, ki je v dvojni funkciji. To se pravi, v funkciji večje varnosti pripadnikov Slovenske vojske, ko gre za njihovo delovanje in pa v funkciji, da ta oprema tudi koristi za širše družbene potrebe, zlasti mislim na potrebe državljank in državljanov Republike Slovenije.

Lahko povem, da včeraj sem moral šestkrat odobriti poleg helikopterja z nujno medicinsko pomoč. Pa ne gre samo za nujno medicinsko pomoč, gre tudi za iskanje pogrešanih oseb in drugih zadev, ki pač tudi ogrožajo naše državljanke in državljane.

In kot minister za obrambo zagotavljam, da bomo poskušali čim več opreme, ki jo nabavljamo, nabavljati tudi v smislu te dvojne namembnosti. To se pravi, enkrat zato, da imamo zmogljivosti, ki jih Slovenska vojska potrebuje, če želi izvrševati svojo ustavno nalogo. Ustavna naloga je pa obramba pred Republiko Slovenijo, ne obramba pred buržoaznim razredom in, ne vem, česa. In, ena od pomembnih nalog Slovenske vojske je zagotavljanje varnosti državljank in pa državljanov.

Tukaj pa ne gre samo za primere, ko je neka vojaška nevarnost, ampak gre tudi za primere, ko pride lahko do naravne nesreče, industrijske nesreče, terorizma in podobnih zgodb. Prepričan sem, da takrat bi šele razumeli, zakaj moderna država potrebuje moderno vojsko.

In moram reči, da me motijo takšne nalepke, da je Slovenska vojska v službi neke buržoazne države. Mislim, da je to podcenjevanje vseh tistih, ki delujejo v sistemu Slovenske vojske, zlasti naših pripadnic in pripadnikov Slovenske vojske, ki se trudijo, da so čim bolj usposobljeni. Ki se trudijo, zato, da bi zagotavljali našim državljankam in državljanom čim večjo stopnjo varnosti. Zato me take ideološke etikete izjemno motijo in povsem zunaj vseh konceptov.

In razumem predvsem to izredno sejo, predvsem kot poskus diskreditacije Slovenske vojske. Mislim, da ne bi smeli tega dovoliti in da bi morali takšno etiketiranje obsodit, ker takšno etiketiranje si Slovenska vojska ne zasluži. Zlasti pa ne vsi tisti, ki so dali svoje življenje za to domovino. Niso je dali za buržoazno državo, ampak dali so jo za to domovino.