Govor

Irena Majcen

Spoštovani predsednik odbora, spoštovane poslanke in poslanci in vsi prisotni.

Sklad kmetijskih zemljišč in gozdov Republike Slovenije je ustanovila država leta 1993 z namenom, da gospodari s kmetijskimi zemljišči, kmetijami in gozdovi v lasti Republike Slovenije.

Od prvega julija 2016 dalje sklad gospodari le s kmetijskimi zemljišči in kmetijami v lasti Republike Slovenije, z gozdovi v državni lasti pa gospodari gospodarska družba Slovenski državni gozdovi.

Ustanovitelja sklada, torej Republiko Slovenijo zastopa Vlada Republike Slovenije.

Sklad je organiziran enotno za območje Slovenije. Svoje naloge izvaja na sedežu Dunajska 58 v Ljubljani in na območnih izpostavah, ki so oblikovane za upravljanje operativnih del in nalog na določenem območju. S katerimi se zagotavlja dostopnost storitev uporabnikov na območju naše države oziroma upraviteljstvih, ki predstavljajo praviloma zaključena teritorialna območja v okviru Sektorja za kmetijstvo. V tem sektorju so organizirana štiri upraviteljstva, sedeži na naslednjih lokacijah: upraviteljstvo osrednje Slovenije – Ljubljana, Kranj, Vrhnika, Cerknica, Kočevje, upraviteljstvo jugozahodne Slovenije: Koper, Nova Gorica, Ajdovščina, Postojna, Sežana in Tolmin, upraviteljstvo jugovzhodne Slovenije: Krško, Celje, Žalec, Novo Mesto in Črnomelj, upraviteljstvo severovzhodne Slovenije: Maribor, Gornja Radgona, Murska Sobota, Lendava, Ljutomer, Ormož, Ptuj, Slovenska Bistrica in Slovenj Gradec.

Sklad je v letu 2017 v sodelovanju z lokalnimi skupnostmi, da ohrani dostopnost storitev čim bližje krajanov, pristopil k organizaciji t.i. mobilnih izpostav, ker enkrat tedensko posluje na lokacijah občinskih uprav Šenčur, Radovljica, Jesenice, Ormož in Cerknica. Navedene občine so za izvajanje dejavnosti sklada zagotovile skladu brezplačno uporabo poslovnega prostora. Na skladu so se v letu 2017 naloge izvajale v okviru naslednjih notranjih organizacijskih enot in sicer vodstvo sklada, Urad direktorja, Služba notranje revizije, Sektor za kmetijstvo, Sektor za urejanje evidenc nepremičnin in geodezijo, Sektor za pravne zadeve in Sektor za splošne zadeve. Storitve notranje revizije je izvajal zunanji izvajalec notranjega revidiranja. Direktor sklada je poslovodni organ, ki je odgovoren za zakonitost dela sklada in izvajanja del in nalog sklada z določili statuta sklada. Vlada Republike Slovenije je z dnem 12. november 2014 znova imenovala namesto direktorice sklada gospo Ireno Šinko, ki je sklad vodila tudi v poročevalnem obdobju. Svet sklada je organ upravljanja sklada, ki ima predsednika in šest članov. Na predlog ministra pristojnega za kmetijstvo, jih vlada imenuje izmed predstavnikov Vlade Republike Slovenije, ministrstev, vladnih služb ali strokovnjakov s področja dejavnosti sklada od katerih so štirje člani predstavniki ministrstva, pristojnega za kmetijstvo in gozdarstvo.

Nekaj poudarkov iz poročila. Na uspešnost in učinkovitost delovanja sklada, pomembno vplivajo številne ovire oziroma dejavniki. Tukaj gre predvsem izpostaviti odločitve sodišč, pa tudi zakonodajo oziroma veljavne predpise, na podlagi katerih je sklad po eni strani obremenjen z visokimi finančnimi obveznostmi, po drugi pa se mu zaradi neodplačnega prenosa zemljišč na občine, zmanjšuje tudi obseg zemljišč, s katerimi gospodari, zaradi česar izgublja pomemben finančni vir. Finančne obveznosti, ki bremenijo sklad so predvsem plačilo davka od dohodkov pravnih oseb, kateremu je sklad zavezan, izplačilo 3 % ostanka presežka prihodkov na odhodkih sklada upravljavcem zavarovanih območij države, za namene izvajanja načrtovanja ukrepov za ohranjanje biotske raznovrstnosti kmetijskih zemljišč in gozdov, plačilo 10 % vseh prihodkov od gospodarjenja s kmetijskimi zemljišči slovenskemu državnemu holdingu, ki je pravni naslednik slovenske odškodninske družbe. Kljub temu, da je sklad iz naslova denacionalizacije kot prvo zavezanec za vračilo kmetijskih zemljišč, kmetij in gozdov v naravi, kot drugo – zavezanec za vračilo nadomestnih zemljišč kot ene od oblik odškodnin po Zakonu o denacionalizaciji kadar vračilo v naravi ni možno. Kot tretje – zavezanec za izplačilo odškodnin upravičencev zaradi nezmožnosti uporabe denacionaliziranih zemljišč, po 2. odstavku 72. člena zakona o denacionalizaciji in 145c. člena Zakona o izvrševanju kazenskih sankcij, ne nazadnje pa še zavezanec za izplačilo sredstev za plačilo obveznic SDH, kadar upravičenec zamenja / nerazumljivo/ sklada za obveznico SDH. Povsem nerazumno je, da zakon skladu še vedno nalaga plačilo 10 % od vseh prihodkov od gospodarjenja s kmetijskimi zemljišči SDH, saj sklad že poravnave navedenih obveznosti, ne zmore sam.

Letni cilj za poročevalno leto so bili opredeljeni s prioritetami programov dela in finančnega načrta sklada za leto 2017 in rebalansu, ki sta bila sprejeta na Svetu sklada in je svoje soglasje podal minister pristojen za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano takrat, mag. Dejan Židan. Strateška usmeritev sklada je ohranjanje obstoječega obsega kmetijskih zemljišč v lasti države oziroma upočasnitev zmanjšanja obsega površin zaradi zakonskih obveznosti. Da bi sklad lahko sledil tej strateški usmeritvi, je bil v načrtovalnem obdobju cilj nakup 150 hektarov kmetijskih zemljišč oziroma več in od tega vsaj 22 hektarov kmetijskih zemljišč na zavarovanih območjih. Sklad dosega najvišji prihodek iz zakupnin, zato je cilj oddati čim več kmetijskih zemljišč v zakup. Sklad je tako za leto 2017 načrtoval na ponudbah za zakup objaviti 2 tisoč hektarjev zemljišč, od tega 700 hektarjev kmetijskih zemljišč prvič ter obnoviti ali na novo skleniti 2 tisoč 500 zakupnih pogodb oziroma aneksov k obstoječim zakupnim pogodbam. V načrtovanem obdobju je bil cilj doseči prihodek iz naslova gospodarjenja s kmetijskimi zemljišči v višini 7 milijonov 85 tisoč evrov. Na področju izvajanja komasacij zemljišč je sklad glede na pretekla leta za leto 2017 načrtoval zaključek komasacij, v katere je sklad vložil 200 hektarov zemljišč in enako površino 200 hektarov naj bi iz naslova nove razdelitve zemljišč v komasacijah tudi pridobil. Sklad je v letu 2017 nadaljeval z aktivnostmi za ureditev evidenc zemljišč, opredeljenih v akcijskem načrtu za dokončanje prenosov, ki je bil s strani sveta sklada potrjen v juniju 2012 na zahtevo Računskega sodišča v okviru revizije upravljanja z gozdovi, številka 321-2/2010/93 z dne 18. maj 2012. Glede na to, da akcijski načrt za dokončanje prenosov iz junija 2012 ni bil v celoti realiziran, je svet sklada rok za njegovo izvedbo podaljšal do konca leta 2018. Ker je to dolgoletno stanje in ker je urejenost evidenc osnova za korektno upravljanje z nepremičninami v državni lasti, je svet sklada soglašal, da sklad z namenom pospešitve izvajanja oziroma dokončanja prenosov zemljišč pridobi tudi usposobljenega zunanjega izvajalca. Načrtovano je bilo, da bo izbran zunanji izvajalec v letu 2017 pregledal preostanek parcel do 230 tisoč parcel, ki so mu bile dodeljene v pregled, oziroma največ 250 tisoč parcel v primeru, ko bodo zaradi parcelacij neobstoječe parcele nadomeščene s sedaj obstoječimi parcelami. Za preostale parcele je bilo načrtovano, da jih pregleda sklad sam. Poleg tega pa še naprej izključno s svojimi zaposlenimi izvaja vse prenose iz sklada na druge zakonske lastnike. Tako je bilo načrtovano, da bo sklad v letu 2017 sklenil 500 pogodb o prenosu kmetijskih zemljišč in gozdov v gospodarjenje sklada ter 200 pogodb o neodplačnem prenosu zemljišč, s katerimi sklad gospodari na druge pravne osebe, na občine, na DSU, na ministrstva in podobno, in ob tem dosledno vlagal obtožbe zoper tiste pravne subjekte, ki bodo neupravičeno zavračali podpisovanje pripravljenih pogodb. Za leto 2017 je sklad planiral, da bo z lastnimi resursi pregledal 20 tisoč parcel, ki so v seznamu akcijskega načrta. Povečane aktivnosti pa so bile planirane tudi na področju reševanja problematike urejanja lastništva objektov, stoječih na zemljiščih v upravljanju sklada, ki so v lasti tretjih oseb zakupnikov in drugih oseb. Sklad je v letu 2017… / nerazumljivo/ zaključil s presežkov odhodkov nad prihodki v znesku 1 milijon 485 tisoč 659 evrov. Skupni prihodki so bili v primerjavi z načrtovanimi višji za 5 %. Skupni odhodki pa so bili nižji za 22 %. Razlika izhaja iz nižjih stroškov pri gospodarjenju s kmetijskimi zemljišči, kjer je bila realizacija 57-odstotna, pri gospodarjenju z gozdovi, kjer je bila realizacija 78-odstotna in predstavlja plačilo pristojbine za vzdrževanje gozdnih cest za obdobje do 30. junij 2016. Nižja realizacija v postavki drugih lastnih odhodkih, kjer je bila realizacija 71-odstotna, predvsem zaradi nižjega izplačila odškodnin denacionalizacijskim upravičencem ter nižjih stroškov sklada, kjer je bila realizacija 93-odstotna. Na drugi strani pa je sklad realiziral prihodke 5 % višje od načrtovanih, in sicer najvišji vpliv so imeli višji prihodki iz gospodarjenja s kmetijskimi zemljišči, kateri v strukturi vseh prihodkov predstavljajo 72,4 % in so bili 2 % višji od načrtovanih prihodkov od prodaje nepremičnin so bili višji od načrtovanih za 35% in v strukturi vseh prihodkov predstavljajo delež v višini 20 %. Prihodki od storitev sklada so bili nižji od načrtovanih za 30 % in v strukturi vseh prihodkov predstavljajo 3,6 %. Prihodki od financiranja so bili nižji za 37 %, drugi, prevrednotevalni in drugi prihodki pa so bili višji za 70 %. Prihodki iz proračunskih sredstev so bili višji od načrtovanih za 8 %.

Sklad je v letu 2017 kupil 654,36 hektarja zemljišč v skupni vrednosti 7 milijonov 822 tisoč 162 evrov, od tega 3,7 hektarja pozidanih zemljišč v skupni vrednosti 44 tisoč 70 evrov, 1,47 hektarja vodnih zemljišč v vrednosti 18 tisoč 492 evrov, 338,02 hektarja gozdov v skupni vrednosti 3 milijone 321 tisoč 880 evrov ter 311,17 hektarja kmetijskih zemljišč v skupni vrednosti 4 milijone 437 tisoč 720 evrov. Od zneska 7 milijonov 822 tisoč 162 evrov se nakup v vrednosti 5 milijonov 297 tisoč 73 evrov oziroma 534,92 hektarja nanaša na nakup zemljišč od Nadškofije Maribor, ki je bil finančno realiziran že v letu 2016, pogoji za vpis v zemljiško knjigo in posledično pripoznanje v registru zemljišč pa so bili izpolnjeni v obdobju februar-marec 2017. Tudi gozd, ki ga je sklad kupil v letu 2017 od Nadškofije Maribor, je bil na podlagi sklepa Vlade neodplačno prenesen v upravljanje SiDG. Obseg ostalih nakupov zemljišč v obdobju januar-december 2017 je bil realiziran v višini 2 milijona 525 tisoč 089 evrov in od tega je bilo za milijon 10 tisoč evrov zemljišč kupljenih iz sredstev proračuna. Nakup kmetijskih zemljišč v breme sredstev sklada pa je bil realiziran v višini milijon 515 tisoč 89 evrov, kar je 26 % višje glede na planirana finančna sredstva. Razlog za višjo realizacijo izhaja predvsem iz ponudbe na trgu, saj je sklad kupoval zemljišča na strateško pomembnih območjih, obmejni pas, varovana območja. Na varovanih območjih narave po Zakonu o ohranjanju narave je sklad v letu 2017 kupil 481 hektarjev zemljišč. Prihodek iz zakupnin je realiziran v višini 7 milijonov 216 tisoč 34 evrov oziroma 102 % glede na načrtovane prihodke. Prihodek zakupnin fizičnih oseb je bil realiziran za 5 % višje od načrtovanega, prihodek zakupnin pravnih oseb pa je realiziran za 2 % nižje od načrtovanih prihodkov.

Iz gospodarjenja z gozdovi sklad v letu 2017 ni realiziral prihodkov, saj je bilo gospodarjenje v drugi polovici leta 2016 preneseno na gospodarjenje z gozdovi na družbo SiDG.

V registru osnovnih sredstev so bile poknjižene pogodbe o razdružitvah, po katerih je sklad v postopkih razdružitve solastnine odtujil 8,5 hektarja, iz njih pa pridobil 8,1 hektarja kmetijskih zemljišč. V okviru izvensodnih postopkov in izvensodnih razdružitev je bilo v letu 2017 na priznanju lastninske pravice zaključenih 65 zadev ter 29 zadev s področja izvensodnih razdružitev solastnine. Glede na letni plan dela je bila tako dosežena realizacija na področju izvensodnih zahtevkov na priznanje lastninske pravice 92,8 %, na področju izvensodnih razdružitev solastnine pa je bila dosežena realizacija letnega plana v višini 96,7 %.

Sklad je tudi udeleženec v postopkih komasacij in v letu 2017 je sklad v komasacije vložil 6,11 hektarja zemljišč in iz komasacij pridobil 4,46 hektarja zemljišč.

Na področju urejanja evidenc nepremičnin se je sklad s svojimi zaposlenimi v letu 2017 od načrtovanih 20 tisoč parcel opredelil do lastništva 15 tisoč 593 parcel oziroma 433 parcel na zaposlenega, ki so sodelovali pri prenosih, kar predstavlja 78 % realizacijo glede na plan. Razlog za nižjo realizacijo od načrtovane so zlasti težave pri izdajanju potrdil o namenski rabi zemljišča. Ta potrdila izdajajo občine in nedorečeni zakonodaji v primerih vpisovanja lastninske pravice v korist Republike Slovenije pri neobstoječih pravnih osebah. Zunanji izvajalec se je v letu 2017 opredelil do lastništva 43.857 parcel, na pristojne občine pa je bilo konec leta 2017 s strani zunanjega izvajalca posredovanih 6645 vlog za izdajo potrdil o namenski rabi zemljišča, za 267 tisoč 14 parcel. Prejetih potrdil je bilo samo za 127.851 oziroma 48 %, pri čemer je bilo potrebno veliko prejetih potrdil zaradi pomanjkljivosti ponovno dopolnjevati. V postopkih denacionalizacije je bilo v letu 2017 vrnjenih 2428,48 hektarjev zemljišč v vrednosti dva milijona 351.334 evrov, od tega 335,77 hektara kmetijskih zemljišč v vrednosti 699.314 evrov, 655,08 hektarja gozdov v vrednosti 1 milijon 181.506 evra, 1437,64 hektarjev ostalih zemljišč, neplodna vodna pozidana v vrednosti 470.514 evra. Nadalje. 31. december 2017 je bilo na skladu zaposlenih skupno 27 javnih uslužbencev, kar je v okviru kvote kot jo določa Vlada. Tudi v letu 2017 je sklad s sredstvi skrbno ravnal in gospodarno. Tako je bila realizacija stroškov služb sklada nižja od načrtovane, in sicer stroški služb sklada so bili realizirani 93 % in v okviru tega so bili stroški materiala in storitev realizirani 83 % ter stroški dela 98 %. Tako je bila v letu 2017 večina načrtovanih ciljev dosežena, mogoče bi omenila še cilja kjer pa nista bila dosežena, in sicer na področju urejanja evidenc nepremičnin, ker nas še sedaj, torej v letu 2019 čaka precej dela predvsem zaradi neodzivnosti nekaterih občin pri izdajanju potrdil o namenski rabi, tudi vlaganja v materialne naložbe sklada so bile realizirane 45 %, tako je potrebno še dopolniti evidence hidromeriolacijskih sistemov, kar je nujno in implementacija IT podpore, torej podpore računalniške za spremljavo zahtevkov po odškodninah na podlagi 72. člena Zakona o denacionalizaciji in 145. člena Zakona o izvrševanju kazenskih sankcij. Hvala lepa.