Govor

Primož Siter

Hvala lepa spoštovani predsednik, kolegice in kolegi.

Zdaj ta dokument, ne glede na to, da je deklarativne narave, je mene spomnil… zdaj boste tisti, z vsem spoštovanjem, ki… upam, da ne bom predrzen, ki ste starejšega letnika, se boste spomnili – pa ne zdaj s prstom kazati, kolega na druge, se boste spomnili, pred časom je v Nemčiji, predvsem na nemškem glasbenem trgu bila znana ena zadeva, ki se ji je reklo Hit parade. Ena kompilacija največjih hitov, ki so jo določili malo poslušalci, malo uredništva in je potem krojila usodo glasbeni sceni naslednje leto in bila »bestseller« in vsi so lepo zaslužili na njej in bili zadovoljni. Narejena je bila zelo premišljeno in pri tej deklaraciji pa vidim jaz diametralno nasprotje. V njo gremo zelo nepremišljeno, zelo nekritično, zelo ad hoc, zelo na »horuk«, v eno kompilacijo največjih evropskih hitov, ki jih bomo morali poslušati tudi v Sloveniji.

Jaz nisem zaznal nobene analize, ocene stanja, ki bi postavila podlago za implementacijo vsega, na kar cilja ta deklaracija. Nobene ocene stanja, nobene ocene tveganj. Ena kompilacija, stvari, ki so več ali manj nekritični copy paste evropskih smernic.

Jaz bi se dotaknil enega od teh hitov in tudi gospodu sekretarju postavil eno vprašanje, pa bi upal, da dobim neko razčiščenje. Reforma evropskega mehanizma za stabilnost, zelo nekritični pristop. Reforma mehanizma, ki bo vključeval neko skupno varovalo za enotni reševalni sklad in bo razpolagal z novimi inštrumenti za državno pomoč, kar zopet deklarativno zveni zelo lepo, ampak lahko razumemo kot nek recept za eno novo, nov korak v nedemokratičnost ali pa neučinkovitost reševanja problema javnih financ. In v Evropi imamo že zgodovino, to nam je poznano že iz prejšnje, iz zadnje krize evrskega območja.

3 točke bi tukaj izpostavil. Mehanizem bo imel po reformi močnejšo vlogo pri oblikovanju, pri pogajanjih, pri nadzoru nad programih finančnih pomoči, ki bodo podeljene članicam, odločanje o uporabi skupnega varovala za enotni reševalni sklad pa bo prepuščeno soglasju direktorjev tega sklada. Potem 2., za podeljevanje inštrumentov za pomoč državam bo pogojeval z naknadnimi strukturnimi reformami in varčevalnimi ukrepi. Zopet se vrnem na našo zgodovino… / nerazumljivo/ katerih učinke smo spoznali že v zadnji krizi. In zdaj 3. točka, ki bo tudi se zaključila z vprašanjem in bom prosil za odgovor nanj, pa je predhodno pogojevanje in dodeljevanje finančne pomoči, citiram: »Temeljno načelo, da se lahko finančna pomoč podeli le državam, v katerih dolg je vzdržen in katerih poplačilo je zagotovljeno.« Zdaj prevedeno v nek preprost jezik to pomeni, da bo torej pomoč dodeljena zgolj državam, ki pomoči ne potrebujejo. In moje vprašanje je, kaj točno to pomeni, oziroma razložite mi, če prav razumem. Toliko za zdaj.

Hvala.