Govor

Andrej Bertoncelj

Hvala za besedo. Spoštovani predsednik, spoštovane poslanke, spoštovani poslanci.

Državni svet je na 3. izredni seji, 13. marca, sprejel zahtevo k Predlogu zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o izvrševanju proračunov Republike Slovenije za leti 2018 in 2019, saj meni, da v dogovoru po višini povprečnine za leto 2019, ki so ga sklenila in podpisala Združenje občin in Vlada, povečanje povprečnin(?) za leto 2019, v dodatni višini 15,50 evra, ne upošteva učinkov dogovora s sindikati javnega sektorja na občinske proračune. Nadalje Državni svet meni, da je razvojno naravnan samo proračun države in da bodo morale občine namesto razvojnih projektov, zaradi povečanja stroškov dela, še naprej razvojna sredstva namenjati za financiranje zakonskih obveznosti.

Uvodoma pojasnjujem, da so očitki Državnega sveta neutemeljeni ali vsaj preuranjeni. ZIPRS1819, novela B ureja zgolj vsebine, ki so vezane na tehnično izvršitev rebalansa proračuna države. Pri tem ni dvoma, da je povprečnina določila v ZIPRS, ki je bil sprejet v mesecu decembru, preteklega leta, prav tako ni dvoma, da je bil glede višine povprečnine Združenje občin, sklenjen dogovor o višini povprečnine za leto 2017. Že pri sklepanju navedenega dogovora je bila izpostavljena verjetnost, da se bodo zaradi usklajevanj s sindikati, stroški dela v javnem sektorju povečali. Posledično, je bila v dogovoru o višini povprečnine za leto 2019 vključena tudi 3. točka, ki med drugim določa, da se bodo po 6 mesecih preverili učinki dogovora z sindikati javnega sektorja, glede dviga plač zaposlenih v javnem sektorju, na višino stroškov občin ter pregledali predloge delovne skupine iz 1. in 2. točke dogovora, za spremembo zakonodaje in dogovorili nadaljnje ukrepe.

Vlada se je pri sklepanju dogovora z sindikati javnega sektorja zavedala, da preveliko povečanje stroškov dela v 2019 ni prava pot, zato se je hkrati dogovorila za podaljšanje nekaterih ukrepov, ki stroške dela v javnem sektorju znižujejo. Po ocenah vlade naj bi se povečanje stroškov dela nevtraliziralo z ukrepi, ki so se določili v ZIPRS 2018/2019, ki je bil sprejet decembra lanskega leta. Ali bo res mogoče v celoti nevtralizirati povečanje stroške dela z ukrepi, se bo pokazalo in izkazalo na podlagi opravljene realizacije. V tem trenutku vlada razpolaga zgolj z realiziranimi stroški dela v občinah za mesec januar, kar pa tudi ob upoštevanju sklenjenega dogovora ne more biti zadostna podlaga, da se povprečnino nemudoma ponovno poveča. Torej smo še vedno v tem časovnem interegu(?) šestih mesecev, mislim, da smo zdaj nekje v tretjem mescu in je vsekakor potrebno kot je bilo nakazano, počakati na rezultate.

V povezavi z očitkom, da bodo morale občine razvojna sredstva namenjati za financiranje zakonskih obveznosti in ne za razvoj. Naj za primerjavo pojasnim, da so v proračunu države, ki je določen v višini približno 10 milijard evrov, sredstva za razvoj določena v približni višini 10 % in da so sredstva za razvoj občinskih proračunov, ki so vrednoteni v višini približno 2 milijona evrov, tovrstna sredstva določena v višini približno 30 %. Ob upoštevanju navedenega in ob upoštevanju, da vlada striktno izpolnjuje vse zaveze, ki izhajajo iz dogovora o višini povprečnine za leto 2019, predlaga, da poslanke in poslanci ponovno podprejo novelo B, zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o izvrševanju proračuna Republike Slovenije za leti 2018 in 2019.

Hvala lepa.