Govor

Sandi Čurin

Hvala za besedo spoštovani gospod predsednik odbora, spoštovane poslanke, poslanci!

Tako kot je moj predhodnik omenil glede na čedalje bolj verjeten scenarij izstopa Združenega kraljestva iz Evropske unije, brez sporazuma o / nerazumljivo/ v Združeno kraljestvo, v nekem doglednem času ne bo več država članica Evropske unije. Ko bo Združeno kraljestvo izstopilo iz Evropske unije, bo postalo tretja država, državljani iz Združenega kraljestva pa bodo izgubili državljanstvo unije in postali državljani tretje države, družinski člani državljanov Združenega kraljestva pa bodo postali družinski člani državljanov tretje države. Izstop Združenega kraljestva iz EU brez sporazuma o izstopu, z Evropsko unijo predstavlja v tem trenutku bodoče negotovo dejstvo, na katerega pa se je zakonodajno kljub temu potrebno pripraviti. Prav iz razloga pripravljenosti na ta scenarij je pripravljen predmetni predlog zakona, ki ga imate pred seboj. Ko govorimo o načelih, ki jih zasleduje predlog zakona, lahko zatrdim, da smo pri državljanih Združenega kraljestva in njihovih družinskih članih, ki v Republiki Sloveniji na dan izstopa že zakonito prebivajo, upoštevali usmeritve Evropske komisije in Evropskega sveta in tako uporabili načelo velikodušnega pristopa k pravicam državljanov Združenega kraljestva, ki že prebivajo na ozemlju Republike Slovenije. Ob tem predlog zakona zasleduje tudi načelo varstva pravic, saj se želi preprečiti, da bi se ob izstopu Združenega kraljestva iz EU brez sporazuma, pravni položaj oseb nenadoma poslabšal.

V drugem poglavju predloga zakona je tako Vlada Republike Slovenije poskusila urediti vse možne situacije, v katerih se lahko znajdejo državljani Združenega kraljestva in njihovi družinski člani, ki bodo v času brexita ali po njem, zakonito prebivali v Sloveniji in sicer opredeljena je prvič, zamenjava obstoječih potrdil oziroma dovoljenj za prebivanje, za nova dovoljenja za prebivanje, ki se izdajajo državljanom tretjih držav. Zamenjavo je mogoče popraviti v roku enega leta od izstopa oziroma pred potekom veljavnosti potrdila oziroma dovoljenja, če je ta krajša od enega leta od izstopa. Veljavna potrdila o prijavi stalnega prebivanja in dovoljenja za stalno prebivanje izdana državljanom Združenega kraljestva oziroma njihovim družinskim članom pred izstopom ostanejo v veljavi eno leto od izstopa oziroma do zamenjave za dovoljenje za stalno prebivanje. Veljavna potrdila in dovoljenja za začasno prebivanje izdana državljanom Združenega kraljestva oziroma njihovim družinskim članom pred izstopom pa ostanejo v veljavi eno leto od izstopa oziroma do zamenjave za dovoljenje za začasno prebivanje ali do poteka veljavnosti, če potrdilo o prijavi prebivanja ali dovoljenju za prebivanje za družinskega člana državljana EU veljavnost poteče pred enim letom od izstopa. Državljanom Združenega kraljestva in njihovim družinskim članom, ki se ne bodo odločili za zamenjavo obstoječih potrdil oziroma dovoljenj bo veljavnost le-teh potekla eno leto po izstopu oziroma po poteku veljavnosti, če je ta krajša. Predlog zakona pa slednjim omogoča dodatno možnost, da do poteka veljavnosti obstoječih potrdil oziroma dovoljenj kot je določena v predlogu zakona pri pristojni upravni enoti vložijo prošnjo za izdajo nadaljnjega dovoljenja za začasno prebivanje, ki se izda v skladu z določbami zakona o tujcih, ki veljajo za tujce, državljane tretjih držav.

Nadalje predlog zakona ureja tudi položaj tistega državljana Združenega kraljestva in njegovega družinskega člana, ki je pred izstopom kot državljan Evropske unije ali njegov družinski član na podlagi zakona o tujcih vložil prošnjo za izdajo ustreznega potrdila o prijavi prebivanja ali dovoljenja za prebivanje, vendar pa o njegovi prošnji do izstopa še ni bilo pravnomočno odločeno. V teh primerih se že vložena prošnja še naprej obravnava pod pogoji, ki veljajo za izdajo potrdil oziroma dovoljenja za izdajo katerega je bila vložena ter se v primeru, če so izpolnjeni pogoji za izdajo potrdila oziroma dovoljenja izda dovoljenje za začasno in stalno prebivanje v obliki biometričnega dovoljenja, ki se izdaja državljanom tretjih držav.

Nadalje zakon opredeljuje obravnavo državljanov Združenega kraljestva in njihovih družinskih članov, ki v času izstopa prebivajo v Republiki Sloveniji v okviru dovoljenega 90. dnevnega prebivanja brez potrdila oziroma dovoljenja za prebivanje. Za tem opredeljuje naknadno pridobitev statusa rezidenta za daljši čas, za državljana Združenega kraljestva in njegovega družinskega člana in opredeljuje obravnavo državljanov Združenega kraljestva in njihovih družinskih članov, ki bodo v Sloveniji prvič vstopili in želeli tukaj prebivati po izstopu.

Glede pripomb Zakonodajno-pravne službe Državnega zbora naj najprej izpostavim, da smo jih proučili z vso dolžno skrbnostjo ter smo z namenom uskladitve besedila predloga zakona s temi pripravili tudi določeno število amandmajev, predvsem k 2. in 4. členu. Toliko zaenkrat.