Govor

Nada Brinovšek

Hvala lepa. Najprej lep pozdrav vsem skupaj.

Spoštovani kandidat za ministra, uvodoma ste se zahvalili za to priložnost, ki smo vam jo dali, da se lahko predstavitev to je vaša dolžnost in ni neka priložnost. Jaz vas ne vidim kot nekega dobrega kandidata kot ministra za zdravje, glede na vaše vodenje UKC v prejšnjem letu. Res je, da ste izgubili 33 milijonov zmanjšali na 23, ampak za lansko leto oziroma ste dobili 80 milijonov evrov sanacijskih sredstev iz proračuna. V svojem uvodu ste rekli, da zdravstvo ne sme biti levo in ne desno. Jaz se to popolnoma strinjam, ampak dejstvo je, da je levo in že kar nekaj let. Vi ne vidite, da je oziroma bom tako rekla vi pravite, da bo ta vaša naloga oziroma vaša funkcija, da jo vodite kot strokovno. Ne, to je politična funkcija in to je dejstvo. Minister je politična funkcija. Seveda bi kakršnokoli strokovno znanje je dobrodošlo, ampak ne vem ali ste se v teh dveh letih oziroma leto in pol, kar ste delovali na področju zdravstva ste dobili toliko strokovnega znanja, to bomo videli. Želim pa, da bi ga. Jaz sem pričakovala današnjo vašo predstavitev bolj kot neki kaj bomo naredili eden, dve, tri, štiri, pet ne bi bilo potrebno 45 minut v 15 minutah to, to in to. Vi ste pa podali neko poročilo jaz bi rekla, da je to bil neki povzetek stanja oziroma poročilo na področju zdravstva. Kot sem že rekla vse prevečkrat ste rekli moramo, je potrebno, treba je in to mi vsi vemo dolgo. Mene je tukaj začudilo kot glavne prioritete ste dali zadovoljen bolnik. Če ni zadovoljnega bolnika ni zadovoljnega zdravnika, kakovost in varnost v zdravstvu, sistemski cilj, financiranje. Ne, to bi lahko našteli v petih alinejah. Javna mreža definitivno je, da je potrebno s tem začeti. Zakon o zdravstvenem zavarovanju, Zakon o zdravstvenem varstvu, Zakon o vodenju in poslovanju in mogoče, potem odprava korupcije in povezanost teh čakalnih vrst. Ta ugotovitev, ko je tukaj vem, da je to prepisano iz resolucije. Zdravstveno stanje prebivalcev v Republiki Sloveniji, da je zdravstveno stanje zelo dobro, da je to ocenilo 20 % precej mlajše generacije. Normalno, mlajša generacija oziroma večina ne hodijo k zdravniku. Lepo bi bilo ugotoviti kaj pa starejša generacija tisti, ki večkrat obiščejo zdravnika rečejo. Nekaj podobnih navedb je v tem vaše poročilu iz resolucije tiste, ki je bila pa jaz bi rekla bolj Blažjev žegen, resolucijo smo sprejemali dve leti nazaj. Dejstvo je, da tudi vi ugotavljate, da se čakalne vrste podaljšujejo definitivno pa nismo slišali nobenega takega konkretnega oziroma vaše pobude ali pa rešitve kako se boste lotili odprave teh čakalnih dob. Če mislite, da boste odpravili čakalne vrste tako, da boste pristopili k poizvedbi števila čakajočih na dopustno čakalno dobo, če boste to delali, da boste kar neke analize delali, da boste čistili čakalne sezname, da boste ponovno vzpostavili neko mesečno poročanje izvajalcev o številu čakajočih. Ljuba Marija, če boste teko rešili oziroma skrajšali čakalne dobe, ne vem. Naprej pravite, da boste vzpostavili svetovalne skupine strokovnjakov. Toliko enih komisij smo imeli v prejšnjem mandatu na resorju ministrstva, ki so bili bogato plačani, ampak nekih konkretnih ali pa vsaj nekih rešitev, ki bi pripomogle k izboljšanju zdravstva nismo dočakali. Natančen popis vse čakajočih za vse storitve, če je to rešitev za odpravo čakalnih dob, ne vem, no, mislim, da bo treba kaj drugega poštudirati, no.

Glede informacijske podpore. To tako vemo, kaj nas tu čaka oziroma kaj vas čaka. Zdaj govorite tudi o razbremenitvi administrativnega dela, nič pa kako. Zdravnik, jaz, če se spomnim, ko grem mogoče enkrat na 5 let obiščem zdravnika, ampak ene pol leta nazaj sem bila pri zdravniku - ja res je, tudi ne samo medicinske sestre, tudi zdravnika moramo razbremeniti tega administrativnega dela. Prideš k zdravniku, je obrnjen oziroma dela na računalniku, malo te pogleda, vpiše in tako naprej. In zdravniki so zdaj enkrat več obremenjeni, ampak to je pač posledica spremembe zakona o pacientovih pravicah, ki smo ga sprejeli v prejšnjem mandatu, seveda po skrajšanem postopku.

Zdaj, prišli ste tudi glede kadrov do ugotovitve, da nimamo preveč zaposlenih v zdravstvu. To ni nič novega, zato ne bi mi potrebovali nekih tabel, dejstva kažejo to, da vse več mladih zdravnikov odhaja. V zadnjih mesecih oziroma 2 mesecih množično odhajajo družinski zdravniki. Jaz sem tu pričakovala, da boste mogoče tudi to malo omenili kako družinske zdravnike zadržati. Prihajam iz Zgornje Savinjske doline, imamo javni zdravstveni zavod v Nazarjah s petimi zdravniki, trije od teh oziroma zdaj že četrti napoveduje odhod. Se pravi Zgornja Savinjska dolina s 16 tisoč prebivalci bo ostala z enim zdravnikom v javnem zdravstvenem zavodu, pa še ta je pediater.

Kot sem rekla, niste navedli oziroma pričakovala sem, da boste navedli kako zadržati kadre, ampak to tako, ni bilo nič od tega. Zanima me, če vam je znano, kandidat za ministra, koliko se letno nameni za informacijsko podporo na področju zdravstva, celotnega zdravstva? Mislim, da so številke kar zaskrbljujoče, ja.

Zdaj, glede nabave medicinske opreme in pa zdravil, govorite, da je potrebno urediti sistem javnih naročanj. Tu se popolnoma strinjam. Poglejte, če se malo ozremo nazaj; prejšnja ministrica je v letu 2015 razpisala javno naročilo za igle, plenice, rokavice in tako naprej in ga v celem mandatu ni izvedla. V celem mandatu! Jaz upam, da boste tu imeli malo srečnejšo roko, ampak govorite tudi, da je naloga naročnika razkriti nabavne poti. pa vas tu sprašujem, kot direktor ste bili eno leto direktor UKC, ste v zvezi s tem kaj naredili?

Glede bolniških odsotnosti se strinjam, omenili ste, da je vse več bolezni vzrok, da so vzrok duševne stiske, ampak kot neka prioriteta v vašem programu niste omenili spremembo Zakona o duševnem zdravju. Mislim, da bi to bilo potrebno tudi vključiti.

Malo me pa skrbi tale vaš navedek pregovora »ni brezplačnega kosila«. Glede na to, da ste bil eno leto direktor UKC. Jaz se bojim, da bi za vas, da je veljal tudi, ne trdim, da je, ampak se bojim, da ne bi veljal tudi za vas ta pregovor, da ste ga omenili tukaj v vaši predstavitvi. Pa ne bom šla več tukaj naprej v tej vaši predstavitvi, imam še par vprašanj. Zdaj, dotaknila se bom koalicijske pogodbe. Vem, da niste sodelovali pri njej, in da se z vsemi navedbami v tej koalicijski pogodbi verjetno ne strinjate, ampak ko koalicijsa pogodba tukaj omenja skrajševanje čakalnih dob, govori da se bodo najprej izčrpale vse možnosti in pa kapacitete v javnih ustanovah, šele nato pa vključili koncesionarje in zasebnike. V zvezi s to dikcijo me zanima, kaj vi menite o trem predlogu Levice o spremembi Zakona o zdravstveni dejavnosti tega 53.c člena. Verjetno ste o tem že slišali. Koalicijska pogodba tudi govori, da bo vsebino in pa kakovost storitev, količino storitev, normative storitev ter vrednost storitev, da bo določil plačnik storitve, to se popolnoma strinjam, v sodelovanju s stroko, to tudi, ampak zanima me, kdo bo pa vse to nadziral. Ali bo samo plačal ali bo tudi kdo to nadziral?

Dopolnilno zdravstveno zavarovanje ste tudi omenili, da se bo ukinilo, in da boste ob tem ohranili iste pravice. Seveda boste, ker boste povečali stopnjo zdravstvenega zavarovanja, pa me zanima, če ste že kaj razmišljali o tem koliko ste bo ta stopnja povečala, da ne bodo naši državljani v bistvu na slabšem.

Zanima me, kaj menite o tej določbi o koalicijskih pogodbi, da boste nadaljevali potrebno čiščenje odhodkovnih postavk Zavoda za zdravstveno zavarovanje s katerim se bodo obveznosti, ki ne spadajo v obvezno socialno zdravstveno zavarovanje prinesle na proračun. Vemo, da je koalicijska pogodba bila podpisana leta 2018, pred tem pa smo že sprejeli spremembo zakona, ki pa je, da na izobraževanje iz Zavoda za zdravstveno zavarovanje v proračun, zanima me, kaj pa je še kaj dodatnega, kaj bi prenesli iz zavoda v proračun.

Seveda strinjam se s tem, da bo potrebno okrepiti nadzor nad plačniki. To sem že rekla, da me prav zanima kako boste to izvedli. Zdaj…